جرج لوکاس و فیلم‌های علمی- تخیلی اش تکنولوژی اطلاعات را به دنیای سینما بردند

سینما از ‌نوع رایانه‌ای‌

کافی است فقط اهل سینما باشید و کمی‌هم علاقه‌مند به فیلم‌های علمی‌- تخیلی تا نام جرج لوکاس را شنیده باشید. در دنیای سینما دیگر کسی نیست که با اندیشیدن به فیلم‌های تکنولوژیک نام لوکاس را به خاطر نیاورد. جرج لوکاس فیلمسازی است که با ساخت ششگانه جنگ ستارگان نام خود را در تاریخ‌هالیوود ماندگار کرده است. نانسی پلوسی، نماینده ایالت کالیفرنیا در کنگره آمریکا، لوکاس را به آمادئوس موتزارت تشبیه می‌کند: «لوکاس هم مانند موتزارت یک نابغه معمولی نیست. یک جادوگر است و در آینده به عنوان یک افسانه در یادها خواهد ماند.»
کد خبر: ۱۶۰۴۳۲

لوکاس سال 1975 موسسه جلوه‌های بصریILM   یا Industrial Light& ‌ِ‌ِMagic   را برای طراحی جلوه‌های بصری نخستین نسخه از جنگ ستارگان راه‌اندازی کرد. این شرکت با کسب بیش از 14 اسکار برای جلوه‌های بصری و 14 اسکار برای موفقیت‌های فنی و نیز همکاری در تولید بیش از 200 فیلم -ازجمله سری هری پاتر، پارک ژوراسیک، تایتانیک، کاسپر و ای‌تی- بزرگترین شرکت طراحی جلوه‌های بصری در دنیا به شمار می‌رود.

جرج والتون لوکاس جونیوز، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم نامه نویس امریکایی متولد 14‌می‌1944 در ایالت کالیفرنیا است. دوران جوانی به ورزش اتومبیلرانی علاقه داشت و مدتی هم به این ورزش مشغول بود ولی پس از مدتی آن را کنار گذاشت و به فیلمسازی روی آورد.




چطور از ورزش اتومبیلرانی به حرفه فیلمسازی روی آوردید؟

علاقه اولیه‌ام قهرمانی در مسابقه‌های اتومبیلرانی بود. یک تصادف باعث شد از این ورزش کناره گیری کنم و در رشته سینما مشغول تحصیل شوم. نخستین فیلمی‌ که ساختم  ”1138T.H.X.“نام داشت که چندین جایزه گرفت و به دنبال آن در استودیو وارتر بروس مشغول کار شدم. در همان استودیو نسخه دوم فیلم  ”1138T.H.X.“را ساختم که با وجود برخورد سرد منتقدان بسیار مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت و نامزد چندین جایزه اسکار شد. به این ترتیب حمایت‌های لازم برای طرح‌های بزرگ بعدی را به دست آوردم. طرح‌هایی که در نهایت منجر به خلق فیلم‌های جنگ ستارگان شد. 

بسیاری معتقدند جرج لوکاس یکی از شخصیت‌های کلیدی جنبش سینما به سمت تکنولوژی است. خودتان فکر می‌کنید دلیل این اعتقاد چیست؟

سینما یک دنیای مجازی است. جایی که تخیل انسان فرصت ظهور پیدا می‌کند. تخیلی که می‌تواند طیفی گسترده از امیال و آرزوهای بشر را در برگیرد و موضوع‌های نوین طرح کند. فیلم‌های علمی‌- تخیلی به عنوان معرف این بخش از صنعت سینما مخاطبان بسیاری از سراسر جهان دارد. سینمای علمی‌- تخیلی از اواخر دهه 70 با تولید فیلم‌های مختلف به طور جدی به مخاطبان معرفی شد و بسیاری معتقدند شاخص ترین آن، فیلم‌های «جنگ ستارگان» بود. شاید به این دلیل که جنگ ستارگان توانست سینما را در معرض تغییر‌های شگرف تکنولوژی قرار دهد.

جنگ ستارگان از تاثیرگذارترین فیلم‌های علمی‌-تخیلی به حساب می‌آید و به یک پدیده فرهنگی در قرن 20 و 21 تبدیل شده است.  فکر می‌کنید دلیلش فقط استفاده از جلوه‌های ویژه و تکنولوژی‌های نوین است؟

فکر نمی‌کنم جذابیت جنگ ستارگان برای مخاطبان فقط به دلیل تکنیک‌های ویژه سینمایی باشد. داستان فیلم و حماسه جنگ‌های ستاره ای هم به تاثیرگذاری آن کمک کرده است. کتاب و کمیک‌های بسیاری براساس این فیلم‌ها نوشته شده و تعداد زیادی بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن‌های تلویزیونی، کارت‌های بازی، کارت‌ها و محصول‌های تجاری دیگر با الهام از مجموعه جنگ‌های ستاره ای ساخته شده است.

فیلم نامه‌های این مجموعه را خودتان نوشتید؟

مجموعه جنگ ستارگان در 6 قسمت تهیه شد که نام‌های آن به ترتیب عبارتند از: تهدید شبح، حمله کلون‌ها، انتقام سیت، یک امید تازه، امپراتوری ضربه می‌زند و بازگشت جدای. فیلم نامه هر 6 قسمت را خودم نوشتم و کارگردانی قسمت‌های اول تا چهارم هم با خودم بود. فیلم‌ها در 2 استودیویSkywalker Sound  و Magic  ِIndustrial Light ساخته شده اند.

سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» از نظر رده بندی ژانری در چه رده ای قرار می‌گیرند؟ علمی‌ت تخیلی؟

«جنگ ستارگان» در رده فانتزی علمی‌طبقه بندی می‌شود. البته برخی از عناصر موجود در فیلم باعث شده فیلم در رده علمی‌ت تخیلی قرار بگیرد. در سبک علمی‌ت تخیلی «جنگ ستارگان» را می‌توان در زیرسبک اپرای فضایی قرار داد.

 منظورتان از سبک اپرای فضایی مطرح کردن پیشرفت‌های آینده علم در فیلم است؟

اپرای فضایی یکی از زیرسبک‌های سبک علمی‌ت تخیلی است که در کارهای نوشتاری و رسانه‌های دیگر استفاده می‌شود. در این روش یک داستان با استفاده از فضاسازی و پس زمینه‌های علمی‌و نیز توجه به پیشرفت‌های علمی‌در آینده، شرح داده می‌شود. این داستان معمولاً رمانتیک یا ترسناک است ولی هر موضوع دیگری هم می‌تواند داشته باشد. در سبک اپرای فضایی داستان فیلم ربط مستقیمی‌با علم ندارد. در حقیقت اپرای فضایی می‌تواند قانون‌های علمی‌را بشکند یا نقض کند. به همین دلیل است که در علمی‌ت تخیلی شمردن اپرای فضایی تردید وجود دارد.

از چه نرم‌افزاری برای تولید جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنید؟

در اغلب طرح‌هایی که شامل ذره‌ها، شبیه سازی اجسام صعب و تکنیک‌های پیشرفته مدلسازی می‌شود، ازMAYA   استفاده می‌کنیم.

چراMAYA  را انتخاب کردید؟ چه برتری‌هایی دارد؟

MAYA  یک نرم‌افزار قدرتمند 3 بعدی است که برای تولید تصویرهای انیمیشن و فضاهای مجازی استفاده می‌شود. انعطاف پذیری فرمان‌ها،Plug-in ‌های++C  و توانایی‌های بسیار MAYA  بر هر چیزی روی صحنه تاثیر می‌گذارد. یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار ویژگیCloth  است. با این ویژگی می‌توان برای کاراکتر لباس تعریف کرد و با حرکت کاراکتر لباس او هم حرکت مناسب ارائه می‌کند. همچنین این نرم‌افزار می‌تواند برای کاراکتر شما سطح مو ایجاد کند. ویژگی دیگرMAYA  این است که شبیه سازی سریع و واقعی دود، آتش، ابر و مایعات را ممکن می‌سازد. 

 جنگ ستارگان توانست سینما را در معرض تغییر‌های شگرف تکنولوژی قرار دهد

 فیلم «انتقام سیت» که سومین فیلم از سری جنگ ستارگان بود، خیلی مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت.

این فیلم وقتی در مراسم فرش قرمز در کاخ اصلی جشنواره پخش شد، تماشاگران حاضر در سالن به صورت ایستاده آن را تشویق کردند. در همان مراسم چهره‌های سرشناسی از سینما حضور داشتند که همه تحت تاثیر «انتقام سیت» قرار گرفتند. البته فکر می‌کنم تحسین‌هایی که نثار این فیلم شد، فقط برای ابعاد سرگرم کننده و ارزش‌های هنری آن نبود. مقایسه‌ای که در این فیلم بین امپراتوری شیطانی «دارت ویدر» و امپراتوری‌های واقعی اتفاق افتاده بود، موجب جلب توجه مخاطبان شده بود. بسیاری از دیالوگ‌های این فیلم درباره تبدیل دموکراسی به دیکتاتوری و استفاده سیاستمداران از جنگ‌های جعلی برای افزایش قدرت خود بود. وقتی من در پایان جنگ ویتنام داستان نخستین «جنگ ستارگان» را می‌نوشتم، بیشتر سعی کردم موضوع تبدیل شدن دموکراسی به دیکتاتوری را به چالش بکشم. به عقیده من یکی از مهمترین وظیفه‌های فیلمسازان این است که مراقب پیام موجود در اثر خود باشند. چون فیلمسازان با صدایی بسیار بلند حرف می‌زنند.

فکر می‌کنید جذاب‌ترین اتفاقی که در صنعت جلوه‌های بصری و رایانه ای می‌تواند بیفتد چیست؟

جذاب‌تر از همه حضور یک انسان تمام دیجیتال در یک فیلم زنده و اکشن است. با حضور چنین انسانی کاربردهای خلاقانه تر و بهتر از تکنولوژی ممکن می‌شود و می‌توان در این شخصیت‌های دیجیتال روح بیشتری دمید.




بنفشه رحمانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها