کد خبر: ۱۵۸۳۴۱

آنها باید بیش از بقیه مراقب سلامتی خود باشند و خود را به خوبی گرم نگه دارند و از خروج غیر ضروری از منزل پرهیز کنند.

وقتی که سرد می‌شویم

حتما متوجه شده‌اید که وقتی هوا سرد است ما هم سرد تر می‌شویم، بخصوص دست‌ها و پاها سردتر از نقاط دیگر بدن می‌شوند، دلیلش آن است که درجه حرارت هر ناحیه از بدن به طور مستقیم به میزان جریان خون آن ناحیه بستگی دارد. هنگامی که درجه حرارت محیط کاهش می‌یابد عروق خونی نزدیک سطح پوست منقبض می‌شود تا  جریان خون را به سوی ارگان‌های حیاتی بدن همچون قلب و مغز افزایش دهد. این راهکار بدن برای گرم نگه داشتن ارگان‌های حیاتی  صورت می‌گیرد. بویژه دست‌ها و پاها که حاوی عروق خونی بسیاری در سطح پوست هستند، نسبت به این پروسه حساس‌تر می‌باشند. فعالیت بدنی در این میان موجب افزایش جریان خون گرم گشته و با گرما مقابله می‌کند. اگر شما مجبور شدید از خانه برای کاری بیرون بروید و بسختی اتوبوس یا تاکسی گیر آوردید و حس کردید سرما دارد به شما غلبه می‌کند فراموش نکنید:

حرکت گرمتان می‌کند

می‌دانم که وقتی آدم سنش بالا می‌رود زودتر خسته می‌شود و منتظر ایستادن بیشتر خسته‌تان می‌کند، اما اگر خیلی سردتان شده است اگر نشسته‌اید بایستید. ایستادن نسبت به نشستن تولید گرما را در بدن به میزان 20 درصد افزایش می‌دهد.

حالا دستان خود را تکان دهید. با چرخاندن دست‌های سرد مجددا جریان خون را به دست‌ها افزایش خواهید داد.

شما می‌توانید تا آمدن کسی یا چیزی که منتظرش هستید، قدم بزنید و فعالیتی داشته باشید این کار بیشتر گرمتان می‌کند.

غذاهای گرم بخورید

علاوه بر این‌که دمای غذاها به بالا بردن دمای بدن کمک می‌کند، خواص گرمازای غذا‌ها نیز همین خاصیت را دارد. در طب سنتی ما غذا‌ها را به گرم و سرد تقسیم می‌کردند.

از آنجا که فرایند گوارش موجب تولید گرما می‌شود، بنابراین یک نوشیدنی داغ  مثل چای، شیر یا سوپ گرم می‌تواند به سرعت گرمتان کند. با آن‌که با مصرف نوشیدنی‌های داغ میزان گرمای جذب شده اندک است، اما مواد غذایی گرم و نوشیدنی‌های داغ سبب تحریک سیستم عصبی شده و موجب افزایش جریان خون به دست‌ها و پاها خواهد شد. غذاهای ادویه‌دار و تند نیز چنین خاصیتی دارند.

با افزایش قدری فلفل به غذا یا دارچین و زنجفیل به نان و کیک و چای یا مصرف کاکائو استفاده از هل و میخک و سایر ادویه‌های گرم در غذا ، چای در فصل زمستان شما را پر انرژی‌تر نگه می‌دارد.

برای رسیدن به این مقصود می‌توانید غذاهای پر کالری مصرف کنید. گردو و بادام و مغز‌های خوراکی مصرف غذاهای غنی از آهن نظیر گوشت قرمز و سبزیجات سبز رنگ به گرم شدن بدن شما کمک می‌کند. بدن شما برای ساختن هورمون تیروئید به آهن نیاز دارد. هورمون تیروئید تولید گرما را در بدن تحریک می‌کند.

 بهتر است مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را نیز در سرما کاهش دهید زیرا کافئین مدر بوده و موجب کم آبی و افزایش اتلاف گرما می‌شود.

یک باور غلط‌

خیلی‌ها وقتی هوا سرد می‌شود با هیجان زیادی به دنبال سیگار می‌گردند و فکر می‌کنند این دود گرم که از این آتش مختصر برمی‌خیزد گرمشان خواهد کرد، در حالی که مصرف سیگار سبب انقباض عروق خونی گشته و پس از مدت کوتاهی  بدن را سرد می‌کند.

چگونه لباس بپوشید 

ما اغلب فکر می‌کنیم که اگر یک لباس کلفت بپوشیم خوب گرم می‌شویم، در حالی که هوای محبوس شده میان چندین لایه لباس  نازک خاصیت عایق‌بندی بهتری نسبت به یک لباس کلفت داراست. بنابراین جای به تن کردن یک لباس قطور و تک چندین لباس نازک روی هم بپوشید یا این که زیر پولیور یا ژاکت خود از یک زیرپوش و یک بلوز آستین‌‌دار نیز استفاده کنید.  شاید به نظر نرسد، اما سرما مثل یک لوله بخاری می‌تواند انرژی را به بیرون هدایت کند.  زیرا اکثر گرمای بدن از طریق سر هدر می‌رود. بنابراین به همه شما سالمندان عزیز خصوصا پدربزرگ‌های
دوست داشتنی که موهای خود را از دست داده‌اند توصیه می‌کنیم سر خود را با یک کلاه و شال بپوشانید.

گرچه برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی زیرپوش‌های نخی توصیه می‌شود، اما در مقابله با سرما پارچه‌های مصنوعی عایق‌های بهتری هستند. بنابراین بهتر است جنس پارچه نخستین لایه لباس شما از مواد مصنوعی بوده و روی آن لباس پشمی به تن کنید. حالا که قصد دارید بیرون بروید یک نگاه هم به کفش‌های خود بیندازید. کفش‌های زمستانی خود را از نوع عاج‌دار و کمی ‌بزرگتر از پای خود انتخاب کنید تا بتوانید برای مراقبت از انگشتان پا در مقابل سرمازدگی از جوراب‌های ضخیم یا یکی دو جوراب روی هم استفاده کنید.

گرم بخوابید

خیلی‌ها عادت دارند موقع خوابیدن لباس‌های خود را سبک کنند، اما اگر ممکن است در این فصل سرما کمی‌ احتیاط کنید و لباس‌های گرمتان را
در نیاورید. اگر از بخاری برقی استفاده می‌کنید به علت احتمال قطع برق چند رو انداز نزدیک خود قرار دهید.

هنگام خواب سر خود را بپوشانید. برای گرم ماندن جای خوابتان می‌توانید 10 دقیقه پیش از رفتن به بستر یک کیسه آب جوش را در رختخواب خود قرار دهید و آن را تا صبح زیر پتو نگهدارید تا سردتان نشود. یک آجر گرم پیچیده در پارچه نیز می‌تواند همین خاصیت را داشته باشد.

ماندانا ملاعلی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها