با چنین وضعیتی میتوان گفت عدالت آموزشی به درستی رعایت نمیشود و دانشآموزانی که به امکانات مناسب دسترسی دارند، بهراحتی میتوانند معدل خوبی بهدست بیاورند اما دانشآموزان مناطق کمتربرخوردار به امکانات لازم برای کسب معدل مناسب دسترسی ندارند.بهاین ترتیب وقتی برخی نمایندگان از عادلانهبودن تأثیر قطعی معدل اطمینان ندارند، چگونه میتوان انتظار داشت خانوادهها و دانشآموزان آن را بپذیرند؟ لازم به یادآوری است دانشآموزی که به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی، مهاجرت، بیماری یا هر عامل دیگری، دو یا سه سال نتوانسته در کنکور شرکت کند، اگر امسال بخواهد آزمون بدهد، ناچار است دوباره دروس پایه یازدهم را امتحان بدهد تا معدل خود را بالا ببرد. در غیر اینصورت هیچ امیدی برای قبولی نخواهد داشت. تأثیر قطعی معدل باید برداشته شود و تأثیر مثبت جایگزین آن گردد. از سوی دیگر بحث ساماندهی سهمیههای کنکور نیز در حد شعار باقی ماندهاست. با این حال اگر اصلاحاتی لازم باشد، وزیر آموزش و پرورش میتواند لایحهای تنظیم کرده و به مجلس ارائه دهد تا برای حل مشکلات این حوزه اقدامات مقتضی انجام شود.