در چنین فضایی، یاد و نام دانشآموزان شهید سال ۵۷ بار دیگر جان میگیرد؛ همان نوجوانانی که با فریادشان تاریخ را تغییر دادند و معنای شجاعت را بازنوشتند. البته که دانشآموزان و جوانان ایرانی امروز هم با درخشش در عرصههای مختلف بهویژه علمی و ورزشی، بار دیگر نشان دادند که فرزندان همان نسلی هستند که از ایثار و تلاش معنا میگیرند. از درخشش و کسب رتبههای برتر دانشآموزان نخبه درالمپیادهای جهانی گرفته تاحضور ورزشکاران در سکوهای بینالمللی. امروز فقط یک روز تاریخی در تقویم کشور نیست، چرا که واقعیت زندگی بسیاری از دانشآموزان، با این روز گره خورده است. نسلی که در آن دوره نبودند و شاید تا پیش از این باید اتفاقات روزهایی را برایشان تعریف میکردیم تا بهتر متوجه شوند اما حالا در کلاسهای درسی حضور دارند که جای خالی دوستانشان، اینروز را بهتر برای آنان روایت میکند. دیدن و لمسکردن واقعیات سخت دفاعمقدس اخیر و همراهی با شهدای همسنوسالشان، باعث شده نسل امروز عمق فریادهای ۱۳ آبان سال ۵۷ را بهتر بفهمد. بههمین دلیل امروز دانشآموزان در طول مسیر راهپیمایی، معنی آزادی و امنیت را بهتر از سالهای گذشته درک میکنند.
امسال متفاوتتر از هر سال
امروز برای دانشآموزان معنای تازه و متفاوتی دارد. این درک جدید از روز دانشآموز امسال، باعث شده راهپیمایی امروز، نهفقط یک مراسم بلکه تجلی شور و آگاهی نسل جدید باشد. صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش به «جامجم» میگوید: «دشمنی آمریکا با مردم ایران و تلاش این کشور برای غارت و جنایت در ایران، به سالها و دهههای گذشته بازمیگردد. نخستین نمود علنی این دشمنی، کودتای ۲۸ مرداد بود. سابقه این خصومت در طول تاریخ ادامه داشته و حتی پیش از انقلاب نیز ماجراهای متعددی در این زمینه وجود دارد. اکنون نیز یکی از مهمترین موارد این دشمنی را همین امروز و بهمناسبت روز دانشآموز میتوان مشاهده کرد.»
وی با اشاره به اهمیت و تفاوت مناسبت امسال نسبت به سالهای گذشته ادامه میدهد: «نسل دانشآموز امروز ما بخش مهمی از جنایتهای آمریکا در جنگ ۱۲ روزه را بهچشم خود دیده است.هم حمایت آمریکا ازنسلکشی رژیمصهیونیستی در غزه و منطقه را مشاهده کرده و هم دیده که این کشور چگونه باهمراهی رژیم خونخوار وجنایتکارصهیونیستی به کشور عزیزمان طمع ورزیده و حمله کردهاند. البته جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطع و کوبندهای به این دشمن داده است.»
بااینحال اوبراین باوراستکه این اتفاق بهصورت عینی مشاهده شدهوطبیعتاحس متفاوتی رابرایراهپیمایی امروزایجاد کرده است.دانشآموزان، معلمان،فرهنگیان وجامعه نوجوان وجوان ما،انگیزهای بسیار بیشتربرای حضوردراین راهپیمایی دارند.
روز نقشآفرینی دانشآموزان
امروز درمراسم۱۳آبان، فرصتی فراهم شد برای دیدن نسلی که خود دستبهکار شدند و تنها بیننده مراسم نبودند. البته ملکی هم معتقد است برنامههایی که امسال تدارک دیده شده، مفصلتر و گستردهتراست چراکه یکی ازرویکردهای مهم در مباحث پرورشی نوین این است که دانشآموزان نباید صرفا مخاطب برنامهها باشند بلکه باید خود میداندار، مجری، مدیر و برنامهریز فعالیتهای فرهنگی، تربیتی، علمی و آموزشی باشند و بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی، اتفاقا به بهترین شکل ممکن توسط خود دانشآموزان قابل اجرا و حل است.
او در ادامه بیان میکند: «در راهپیمایی امروز نیز تلاش کردیم تا حد امکان نقشها را به خود دانشآموزان واگذار کنیم؛ از جشنوارههایی که با محوریت دستسازههای دانشآموزی در حال برگزاری است، تا نوع هماهنگیها و برنامههایی که خود دانشآموزان برای مراسم ۱۳ آبان طراحی و اجرا کردهاند.»
معاون پرورشی وزارت آموزشوپرورش همچنین خبر از تولید بستهای از محصولات فعالیتهای مدرسهای میدهد و میگوید: «این بستهها با محوریت موضوع هویت ملی و روایت جنگ ۱۲ روزه، شامل بیش از ۱۰۰ پاسخ به پرسشهای دانشآموزان و حدود ۵۰ طرح فعالیت گروهی مدرسهای است. محتوایی برای دانشآموزان دوره ابتدایی و متوسطه که بهصورت ادبیات آموزشی تولید شده است.»
تلاش برای تحقق توصیههای رهبر معظم انقلاب در مدارس
مقام معظم رهبری روز گذشته دردیدار باهزارانتن ازدانشآموزان ودانشجویان وجمعی ازخانوادههای شهدای جنگ تحمیلی ۱۲روزه مواردی همچون نماز مطلوب بندگان صالح خدا، درنظر گرفتن حجاب بهعنوان مسالهای دینی و زهرایی و زینبی، انس با قرآن و قرائت روزانه آن و حفظ ارتباط با معنویات را برای جوانان ضروری دانستند اما حال پرسشی که مطرح میشود این است که وزارت آموزشوپرورش مخصوصا معاونت پرورشی برای این بخش از توصیههای رهبری چه اقداماتی را انجام داده و چه برنامههایی را برای آینده در نظر گرفته است؟ صادق حسینزاده ملکی در پاسخ به این سؤال عنوانمیکند:«خوشبختانه مواردی که مقاممعظمرهبری دراین دیدارمطرح فرمودند،جزواولویتهای کلیدی آموزشوپرورش قرار گرفته است. بیانات ایشان موجب میشود که اولویتها با قوت و سرعت بیشتری دنبال شود. یکی از موضوعاتی که مورد تاکید ایشان قرار دارد، مساله نماز است. در حال حاضر، برنامههای مفصلی در زمینه نماز در دست اجرا داریم. نقشه راهی برای نهادینهسازی نماز در مدارس و در میان دانشآموزان، بهصورت اختیاری و درارتباط با مفاهیم و معارف نماز، تدوین شده که هفته گذشته نیز در شورای مربوطه رونمایی شد.» آنطور که معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش توضیح میدهد؛ در زمینه انس با قرآن، برنامههایی تدارک دیده شده که باید با قدرت بیشتری دنبال شوند؛ در حوزه حفظ قرآن و در زمینه ارتباط معنوی و مفهومی با آیات الهی. بهویژه با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، طرحهایی با محوریت زندگی با آیهها در دست اجراست. از ابتدای ماه رجب، مجموعهای از برنامههای قرآنی را با مشارکت دستگاههای مختلف برای فضای دانشآموزی آغازشده است.بنابراین امروزنسل کنونی نوجوان وجوان، فرصتی پیدا کرده تا تجربهای متفاوت از مناسبتهای ملی و تاریخی راحس کندو رقم بزند. تجربههای امسال نشان داد که دانشآموز نسل جدید ایرانی، با ترکیب آگاهی تاریخی، مشارکت فعال و پایبندی به ارزشهای دینی و ملی، آماده است تا هم حوادث گذشته را درک کند و هم نقش سازنده خود را در شکلدهی به آینده کشور ایفا کند.