درحالیکه حسین سیماییصراف، وزیر علوم تنها چند ساعت پس از جلسه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: «نظر کارشناسی و شخصی من، تاثیر مثبت سال دوازدهم است»، اما چند روز بعد عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «اکثر اعضا یعنی تقریبا بخشی ازاعضای حقیقی وهمه اعضای حقوقی ازجمله وزیر علوم و وزیر آموزشوپرورش رأی دادند که معدل پایه ۱۱و۱۲تاثیر قطعی داشته باشد»؛ اختلافنظرهایی که سردرگمی داوطلبان را بیشتر میکند. دو روز گذشته هم علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش در آخرین اظهاراتش از دو پیشنهاد برای اصلاح این مصوبه کنکوری یعنی «حذف تاثیر قطعی دهم و یازدهم و حفظ پایه دوازدهم با۵۰درصد تاثیر قطعی» رونمایی کرد؛ گفتههایی که نمیدانیم تا چه حد عملیاتیشدن آن محقق میشود.حدود سه سال از عمر تصویب مصوبه جنجالی کنکور با عنوان «مادهواحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزشعالی» میگذرد. مصوبهای که هدفش برقراری عدالت آموزشی بود، اما حالا به دعوایی بین مسئولان و اظهارنظرهای گوناگون تبدیل شده است. این وسط هم دانشآموزان و خانوادههای نگران و بلاتکلیفی که فقط امید به این دارند که شاید صدایشان از طریق رسانهها به گوش مسئولان برسد. داوطلبانی که پیامهای متعددی از آنها به دست روزنامه جامجم رسیده؛ متقاضیان کنکوری که خواستار تاثیر مثبت معدل پایه دوازدهم در آزمون سراسری هستند.
حالا وقت دعوای مسئولان نیست!
دوم بهمنماه بود که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه، موضوع «تاثیر معدل در آزمون سراسری» مطرح شد و در این جلسه با رأی اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، «تاثیر معدل پایه دهم در آزمون سراسری» حذف و مقرر گردید در کنکور «تاثیر معدل پایه یازدهم و دوازدهم» لحاظ شود؛ جلسهای که پس از آن با حواشی زیادی همراه شد. درحالیکه رضا محمدی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد:«سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ ۲۳مهرماه، پیشنهاد رسمی و کارشناسی خود را مبنی بر تاثیر مثبت سوابق تحصیلی و فقط ۳۵درصد از پایه دوازدهم را به دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرد.» اما سوی دیگر ماجرا صحبت اخیر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که گفته: «نه از سوی رئیس فعلی سازمان سنجش، نه رئیس قبلی سازمان سنجش و نه وزارت علوم پیشنهاد تاثیر مثبت پایه ۱۲به دست ما نرسیده و اگر لازم باشد من میتوانم اسامی تمام کسانی که به این مصوبه رأی دادند را اعلام کنم.» حالا بماند که سیدجلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، کل این مکاتبات را زیر سؤال برده و اظهار کرده که نامه مورد اشاره رئیس سازمان سنجش، مربوط به مکاتبهای است که توسط سازمان ملی سنجش وارزشیابی نظام آموزش کشور صورت گرفته است؛سازمانی که مستقل ازوزارت علوم و ذیل نهاد ریاستجمهوری با جایگاه معاون رئیسجمهور درآن زمان بود.
زمان سرنوشتساز برای داوطلبان
نوبت اول آزمون سراسری سال۱۴۰۴قرار است درروزهای۱۱و۱۲ اردیبهشتماه برگزار شود. روزهاوزمانهای حساسی برای دانشآموزان که فقط با اخبار وصحبتهای متناقص مسئولان درخصوص این آزمون سرنوشتساز سپری میشود؛ آقایان مسئولی که مدام در شبکههای اجتماعیشان یکدیگر را تهدید میکنند.همین چند روز پیش بود که ابراهیم سوزنچی،عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکههای اجتماعی با بازنشر پیام ویدئویی وزیر علوم درباره تصمیم شورادرباره تاثیر قطعی معدل درکنکورگفت:«درصحن اسنادی تاریخی رارونمایی خواهم کرد.» اما آیا بهتر نیست به این نظرات متناقص خاتمه داد؟
رویای ازدسترفته عدالت آموزشی
و اما پیشنهادات جدید علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش درباره این مصوبه حاشیهساز؛ پیشنهاداتی که مغایر با رأی کاظمی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اما سؤال اینجاست که تا چه حد میتوان امیدوار بود که همین پیشنهادات ضدونقیص هم اجرایی شود؟ محمد داوری، کارشناس آموزشوپرورش در گفتوگو با جامجم و در پاسخ به این سؤال به ما میگوید: «هیچ تضمینی برای اجراییشدن نظرات وجود ندارد، چراکه در این سالها نظرات مختلفی داشتیم که تغییر کرده است.»
وی همچنین میافزاید: «این تزلزل در تصمیمگیریها حاکی از آن است که جنبه کارشناسی ندارد، چراکه مسأله کنکور و شرط معدل، مسأله کارشناسی و پیچیدهای است که باید یک تیم کارشناسی آن را بررسی کند. جای این موارد نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه در شورای آموزشوپرورش است، بلکه یک کار تحقیقاتی است.» و حالا این مصوبه جنجالی که با هدف برقراری عدالت آموزشی جلو آمده، نهتنها شکاف آموزشی را عمیقتر کرده، بلکه عدالت را هم به رویایی دور تبدیل کرده است.