نان را سبوس دار کنید

کد خبر: ۱۴۷۳۸۷۸

به گزارش خبرنگار جام جم البرز: در جلوی درب نانوایی یکی از شهر‌های اروپای شرقی با دقت به تنوع نان خیره و متعجب شده بودم. از دوستم سئوال کردم چرا اینقدر تنوع و در اشکال گوناگون پخت نان، مگر در این جا چیست؟ وی بیان داشت در مورد سبوس و خواص آن چه میزان می‌دانی، که بیان کردم چیز زیادی نمی‌دانم و وی به خواص و محاسن و ابعاد مختلف این ماده غذایی پرداخت. هر چند تعداد اندکی را بی تعارف می‌دانستم، به هر حال وی عنوان داشت نان به عنوان مهم‌ترین ماده غذایی همواره مورد توجه مردم جهان بوده و می‌باشد و مملو از کلسیم+ سدیم+ اسید‌های چرب کربوهیدرات اندکی روی و مس با تامین روزانه سلنیوم و مقداری منگنز نیز با خود برای جبران کمبود روزانه داراست و نیز باعث کاهش فشار خون شده و مضافا دارای ویتامین‌های d+ c+ b پتاسیم+b+e بوده و داشتن اسید فولیک این زنجیر غذایی را کامل‌تر و جامع‌تر می‌کند.
سبوس اغلب بر روی بدنه گندم به صورت قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود و نان دارای سبوس بعد از خارج شدن از تنور قهوه‌ای رنگ است. به علاوه سبوس موجب تسریع در عمل جذب در روده‌ها گردیده و موجب کاهش قند خون و چربی را کاهش می‌گردد. سبوس طبع نان را با مزه خاصی تغییر می‌دهد. از دیگر خواص غیر قابل انکار نان سبوس دار وجود آهن در آن است که این مهم کشش در استفاده از آن را بالا می‌برد. تجارب نشان می‌دهد نان با سبوس موجب عدم ریزش مو و لاغری و در مواردی چاقی می‌گردد. در انواع سبوس در عطاری‌ها از جمله گندم و جو تاریخ قابل دسترسی است.
چهار چوب ضوابط برای برخی افراد که به بعضی بیماری‌های روده‌ای مبتلا هستند، و به حساسیت خاصی، چون گلوتن دارند، باید حتما در مصرف نان سبوس دار با پزشک مشاوره کنند.
طبق مقررات بهداشت جهانی استاندارد استفاده از سبوس در نان بین ۴ الی ۷ درصد می‌باشد، یعنی تنها حق دارند از سبوس گندم تنها ۴ الی ۷ درصد را جدا کنند و یقینا داشتن فیبر در نان موجب بهبود هضم مواد غذایی و دریافت مواد مغذی در آن می‌شود و بی شک صد‌ها مشکل جسمانی و بیماری‌های جدی را در قاطبه مردم جامعه از بین خواهد برد. پس باید دست اندرکاران مسئله مهم نان سبوس دار را برای عموم مردم جدی و حیاتی تصور و بدان اهتمام جدی بورزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها