صدای غزه این بار از کن شنیده می‌شود

دومینوی سقوط صهیونیست‌ها در جشنواره‌‌های جهانی

اکران شرافت انسانی در ونیز

مراسم اختتامیه هشتادویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در حالی برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت که سینماگران و هنرمندان شناخته‌شده‌ای از کشورهای مختلف به عناوین مختلف، بار دیگر با مردم فلسطین ابراز همدردی کردند. گرچه این حمایت‌ها پیش‌تر در مراسم پایانی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم برلین، کن، اسکار  و کارلووی‌واری  هم مشاهده شده بود، اما تکرار آن و این‌که هنرمندان بار دیگر به جلوگیری از ادامه فجایعی که اسرائیلی‌ها در این منطقه به بار می‌آورند تاکید می‌کنند، یعنی جهان خواستار توقف نسل‌کشی در غزه است.
کد خبر: ۱۴۷۱۸۸۵
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ و هنر
 
به نظر می‌رسد با توجه به موج گسترده حمایت‌هایی که کشورها از فلسطین در دور جدید درگیری‌ها به‌عمل‌آورده‌اند، نه‌تنها مردم آزاده دنیا به آگاهی جمعی نسبت به اهداف شوم اسرائیل رسیده‌اند، بلکه ظاهرا از این به بعد قرار است رویدادهای هنری بین‌المللی، تبدیل به محلی برای بیان رسمی دغدغه‌های مربوط به ظلم چندین‌ساله‌ای باشد که به مردم مظلوم فلسطین تحمیل شده‌است.
   
شریک جرم نشویم!
حمایت از فلسطین و غزه فقط مربوط به اختتامیه جشنواره فیلم ونیز و سینماگران نبود، چراکه همزمان با آیین افتتاح آن در تاریخ ۲۸ آگوست بیش از۳۵۰ متخصص صنعت سینم  نامه‌ای سرگشاده به برگزارکنندگان جشنواره فرستادند و نسبت به نمایش دو فیلم اسرائیلی انتقاد کردند. این افراد معتقد بودند نمایش فیلم‌های اسرائیلی موجب می‌شود که همه شرکت‌کنندگان در جشنواره ونیز در پنهان‌کردن ظلم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شریک شوند.درواقع شاخص‌ترین چهره‌های صنعت سینما در دنیا، امروز با این سطح از حمایت‌های جدی خود آن‌هم در مراسم‌های رسمی و مهمی مانند جشنواره‌های بین‌المللی فیلم، درصدد استفاده از ظرفیت هنر ــ صنعت سینما برای روشنگری نسبت به حقایق فعالیت‌های صهیونیست‌ها و جلب توجه به مسائل و بحران‌های انسانی فلسطین هستند. 
     
حمایت از غزه؛ از افتتاحیه تا اختتامیه
نکته جالب این‌که حمایت از مردم فلسطین فقط به مراسم اختتامیه محدود نشد؛ پیش‌تر و در روز افتتاحیه جشنواره ونیز امسال دیدیم که لینو موسلا، بازیگر ایتالیایی در جریان فرش‌قرمز کمدی ــ درام ایتالیایی «احساس بهتر»، تیشرتی با نوشته «فلسطین را آزاد کنید» به تن داشت. همچنین لورا مورانته نیز با استفاده از بادبزنی که پیامی دست‌نویس روی آن نوشته بود خواستار توقف جنگ در غزه شد. وی روی این بادبزن نوشته بود: «نسل‌کشی غزه را متوقف کنید. بیش از ۴۰هزار نفر و بیش از ۱۶هزار کودک جان‌باخته‌اند». مورانته با بازی در کمدی‌ــ‌درام ایتالیایی احساس بهتر در ونیز هشتادویکم حضور داشت.  نئو سورا، کارگردان آمریکایی نیز با چفیه که به نماد حمایت از فلسطین در سراسر دنیا تبدیل شده در مراسم فوتوکال فیلم «پایان خوش» شرکت کرد. این کارگردان همچنین از نشانی روی سینه با این عبارت که «فلسطین را آزاد کنید» استفاده کرده بود.  آنا فوگلیتا، بازیگر ایتالیایی هم در اکران فیلم «اتاق مجاور» ساخته پدرو آلمودوار با یک سنجاق قلبی‌شکل که پرچم فلسطین روی آن نقش بسته بود، روی فرش‌قرمز رفت.  اما شاید قوی‌ترین پیام همبستگی با مردم فلسطین در جشنواره ونیز روز پنجشنبه گذشته از سوی بازیگران و عوامل فیلم تونسی «آیچا» صادر شد. مهدی برساوی، کارگردان و فاطما صفار، بازیگر به همراه سایر عوامل فیلم، بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «نسل‌کشی را متوقف کنید». همچنین فابیو تستی، هنرپیشه ایتالیایی نیز تابلویی به زبان ایتالیایی حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: «۱۶۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند، کشتار را متوقف کنید».
   
همدردی ستاره‌ها با فلسطین مظلوم
در بین اسامی هنرمندانی که در اختتامیه جشنواره فیلم ونیز برای همدردی و حمایت از مردم فلسطین و مبارزات آنها پیشقدم شدند، نام سارا فریدلند، کارگردان آمریکایی - یهودی به چشم می‌خورد که با فیلم «تماس آشنا» موفق شد دو جایزه بهترین فیلم اول و جایزه کارگردانی بخش ‌افق‌های جشنواره ونیز را دریافت کند. وی پس از دریافت جایزه خود گفت: «به‌عنوان یک هنرمند آمریکایی یهودی باید توجه داشته باشیم این جایزه را در حالی دریافت می‌کنم که سیصدوسی‌وششمین روز نسل‌کشی اسرائیل در غزه و هفتادوششمین سال اشغال فلسطین راشاهدهستیم. این مسئولیت ما به‌عنوان فیلمسازاست تا از این فرصت‌ها برای جلوگیری از فرار رژیم‌صهیونیستی از مجازات در صحنه جهانی استفاده کنیم. من در همبستگی با مردم فلسطین و مبارزه آنها برای آزادی، در کنارشان ایستاده‌ام.» بازیگر فیلم فریدلند یعنی کتلین چالفانت هم کارگردانش را تنها نگذاشت و پس از دریافت جایزه ابراز امیدواری کرد که مردم در صلح، آزادی و عدالت زندگی کنند. این هنرپیشه برای بازی در فیلم تماس آشنا جایزه بهترین بازیگر زن بخش افق‌های ونیز را دریافت کرد. سینماگر فلسطینی، اسکندر کوپتی هم با اشاره به این‌که عمیقا متاثر از دوران سخت ۱۱ ماه گذشته است با هموطنان خود ابراز همددی  کرد و گفت: انسانیت و اخلاق همگان با وجود نسل‌کشی مداوم در غزه، مورد قضاوت است. این کارگردان فلسطینی توانست برنده جایزه فیلمنامه افق‌ها برای فیلم «تعطیلات خوش» در هشتادویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شود. 
   
جشنواره‌های سینمایی در کنار فلسطین
این حمایت‌ها از فلسطین قبل‌تر نیز از سوی هنرمندان مطرحی در مراسم اسکار و جشنواره بین‌المللی فیلم کن صورت گرفته بود؛ به‌عنوان نمونه بیلی آیلیش، آوا دوورنی، مارک رافلو، رامی یوسف و ستاره‌های دیگری با به‌سینه‌زدن نماد «آتش‌بس برای غزه» در مراسم فرش‌قرمز نودوششمین مراسم اسکار حضور پیدا کردند.همچنین کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی سینمای هالیوود با رنگ‌بندی لباس خود مشخصا در جشنواره فیلم کن گذشته از فلسطین حمایت کرد؛  جشنواره‌های برلین و کارلووی‌واری هم از جمله رویداد‌های مهم سینمایی بودند که صدای مظلومیت مردم فلسطین در آنها طنین‌انداز شد. همچنین در جشنواره کن امسال یاسمین ترینکا، بازیگر ایتالیایی هم برای حمایت از مردم فلسطین از سنجاق‌سینه‌ای با طرح پرچم فلسطین استفاده کرده بود.

نسل‌کشی فرهنگی در فلسطین به دست اسرائیل
مقامات بهداشتی در غزه می‌گویند از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته، بیش از ۴۰هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند، اما گزارش مجله پزشکی Lancet که درماه جولای منتشر شد، نشان می‌دهد تعداد قربانیان می‌تواند از ۱۸۶هزار نفر فراتر رود، به‌ویژه وقتی بیماری و گرسنگی در نظر گرفته شود.  سینماگران با بیان این‌که هنر و سینما می‌تواند صدای کسانی باشد که در شرایط سخت زندگی می‌کنند، بر اهمیت همبستگی جهانی تأکید کردند. برخی از آنها به تأثیر جنگ و خشونت بر زندگی روزمره مردم اشاره کردند و خواستار صلح و عدالت برای فلسطینیان شدند. جشنواره ونیز نیز مانند سایر رویدادهای فرهنگی و هنری مهم دنیا در قبال این ظلم ساکت نماند و از این فضای پرمخاطب برای یادآوری تاریخ و فرهنگ غنی فلسطین و تأکید بر نیاز به حفظ هویت فرهنگی این مردم استفاده کرد. آسیب و تخریب تمامی عناصر و میراث فرهنگی و تاریخی غزه نشان داده که صهیونیست سال‌هاست با ابزار جنگ، به‌دنبال نسل‌کشی فرهنگی فلسطینیان است. سینماگران با استفاده از این بستر، خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به وضعیت انسانی در غزه و حمایت از حقوق‌بشر شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها