شمایل امیرکبیر زمانه ما

زمان، هنوز همان شرمسار بهت زده زمين، هنوز همين جان سختِ لال شده جهان، هنوز همان دست بسته‌ تقدير! (فریدون مشیری)
کد خبر: ۱۴۷۱۱۶۷
نویسنده دکتر محمد مهدی اسماعیلی - عضو هیات علمی دانشگاه تهران- وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
بزرگمردی نابهنگام
امیرکبیر، این یگانه دوران خود، نماد بزرگ‌مردانی است که از طبقه‌ای فرودست سربرآوردند. او در حالی که انتظار نمی‌رفت در پهنه علم و دین و سیاست ایران بدرخشد، به عنوان شخصیتی فوق‌ممتاز ظاهر شد. ویژگی امیرکبیر شخصیت چند وجهی او بود که از او سیاستمداری عالم و زاهد و وارسته می‌ساخت. صدراعظم شهید، در زمان خود از سویی با فتنه‌های مذهبی گوناگون از جمله باب، رهبر جنبش بابیه مبارزه کرد و از سوی دیگر، دل در گرو توسعه ایران داشت، اما برای امیرکبیر توسعه بدون دین معنا نداشت و همانطور که در تدارک تاسیس «دارالفنون» به عنوان اولین مدرسه جدید در ایران بود و برای اهدافش توسط انتشار روزنامه «وقایع التفاقیه» زمینه‌سازی می‌کرد، در برابر خلوص دینی جامعه نیز حساس بود. امیرکبیر جانش را بر سر اصلاح  وضع مالیه کشور و ساماندهی به روابط درون قدرت گذاشت و تبدیل به قهرمانی برای همه فصول شد.

ثمره‌ای برای آینده ایران
مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با هیات دولت چهاردهم، دوره ریاست‌جمهوری شهید آیت‌ا... رئیسی را با حکمرانی امیرکبیر مقایسه کردند و فرمودند: «امیرکبیر سه سال در کشور حکومت و کارهای بزرگی را بنیا‌ن‌گذاری کرد. خود آقای رئیسیِ عزیزِ ما سه سال حکومت و ریاست کرد، کارهای خوبی ایشان انجام داد و بعضی‌ کارها را پایه‌گذاری کرد که ان‌شاءا... ثمره‌اش را بعدها کشور خواهد دید.»اما شهید جمهور، عالم مجاهد ما، آن روح خستگی‌ناپذیر که گویی تمثال او، آینه‌ای از همه دوران ایثارگری‌هاست، چه کرد که در بیان نائب امام عصر (عج) به امیرکبیر تشبیه شد؟ اقدامات او از چه سنخ و جنسی بود که مانایی و ماندگاری آن در طول تاریخی که از آن بسیار اندک گذشته و آینده‌ای که هنوز نیامده، تضمین‌شده بنظر می‌رسد تا جایی که امام خامنه‌ای تاکید می‌کنند ملت ما ثمره کوشش‌های شهید جمهور را در آینده خواهند دید؟

آرمان ایران قوی
شهید آیت‌ا... رئیسی در کمتر از سه سال حکمرانی خود بر ایران، چندین ابربحران ترکیبی را مدیریت کرد و به برخی از دشوارترین آ‌نها فائق آمد. ایشان هم بحران‌های به ارث رسیده از «گذشته» مانند تورم ۶۰ درصدی، بحران بی‌آبی و ناترازی برق و گاز و بنزین، بحران کرونا، بحران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ... را مدیریت کرد و هم بحران‌های جدید عارض شده مانند فتنه پس از درگذشت خانم مهسا امینی، حمله‌های سایبری (مانند هک پمپ بنزین‌ها و زیرساخت‌های انرژی) بحران‌های منطقه‌ای از جمله جنگ اوکراین و طوفان‌الاقصی و وعده صادق و ... را به بهترین وجه مدیریت کرد.

در میان همه این بحران‌ها، شهید جمهور به فکر «ایران آینده» بود، چنان که فرهنگ و علم و اندیشه برای او در اولویت قرار داشت. پیگیری‌ها، دستورات و ارزیابی‌های ایشان شبانه‌روزی بود و به همین سبب در فکر بازسازی کامل حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی منطبق بر نیازهای زمانه بود. من در طول سه سال مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها در یادداشت‌ها و گفت‌وگوهای خود به تفکر فرهنگی آیت‌ا... رئیسی که منجر به انقلاب در بودجه فرهنگی ایران شد، سخن گفته‌ام و در اینجا به وجوه دیگر امیرکبیر زمانه، شهید جمهور ایران اسلامی خواهم پرداخت.

آیت‌ا... رئیسی به علوم آینده، فناوری‌های برتری‌ساز و اقتدارآفرین مانند هوش مصنوعی بسیار توجه داشت که منجر به تاسیس «سازمان ملی هوش مصنوعی» زیر نظر شخص رئیس‌جمهور شد. فناوری‌های‌ کوانتومی از جمله فناوری‌های نوظهوری هستند که از قوانین طبیعت برای ارائه قابلیت‌های بی‌سابقه در سنجش، تصویربرداری، ارتباطات و محاسبات استفاده می‌کنند و کاربردهای فراوان دارد. از این رو، در حوزه «کوانتوم» ایشان «شورای راهبری علوم و فناوری های کوانتومی» را زیرنظر رئیس‌جمهور و در عالی‌ترین سطح تشکیل داد. حمایت ویژه از توسعه زیرساخت‌های تولید «هواپیمای مسافربری»- اقداماتی از قبیل آغاز فرآیند تشکیل کنسرسیوم مشترک با برخی کشورهای منطقه و حمایت ویژه از تولید و تست برخی محصولات تولیدی داخلی در دوره ریاست جمهوری آیت‌ا... رئیسی آغاز گردید و در صنعت فضایی نیز اقدامات بی‌سابقه و جهش‌آفرین در ساخت بزرگترین پایگاه پرتاب فضایی، نسل‌های جدید ماهواره و ماهواره‌برهای بومی و کپسول زیستی شکل گرفت.در عرصه ارتباطات نیز باوجود تبلیغات معاندین و غرض‌ورزان یک انقلاب خاموش به وقوع پیوسته است. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی «فیبر نوری» که به حدود ۸ میلیون خانوار و کسب و کار رسیده است و با زیر بار رفتن آن، سرعت دسترسی به اینترنت رشد نجومی خواهد داشت.

مبدا تحولات جهانی تازه
شهید جمهور در عرصه جهانی نیز مبدا تحولاتی تازه بود. عضویت ایران در سازمان‌های منطقه‌ای مانند «شانگهای» و سازمان بین‌المللیِ قدرت‌های نوظهور «بریکس» که بارها تحلیلگران در اهمیت آن گفته‌اند، از این جمله است. تثبیت و توسعه «موقعیت کریدوری» شرق به غرب و شمال به جنوب ایران در اجلاس اکو و آغاز اجرای قراردادهای توسعه مسیرهای مواصلاتی مکمل این راهبرد اعم از ریلی مانند «راه آهن رشت-آستارا» و «راه آهن چابهار-زاهدان-بیرجند- مشهد»، دریایی مانند «بندر کاسپین» در خزر که افتتاح شد و «بندر چابهار» در دریای عمان که قرارداد آن با هندی‌ها امضا شد و ده‌ها پروژه جاده‌ای، سنگ بنایی محکم را برای ایران عزیز باقی گذاشت.

خانم دکتر جمیله علم‌الهدی، همسر دانشمند شهید جمهور ما، آیت‌ا... رئیسی را «شهید آب» نامیدند؛ شهیدی حیات‌بخش که با فهمی عمیق از ابربحران آب برای مردم عزیز کشورمان، فکر و ذکرش تامین نیازهای حیاتی ملت و کشور بود. از این رو، ایشان به اجرای ابرپروژه‌های «آبرسانی از دریای عمان» به نوارشرقی کشور مسیر «چابهار-زاهدان- بیرجند- مشهد» و از «خلیج فارس» به فلات مرکزی ایران مسیر «بندرعباس-کرمان-یزد» و حل دائمی بحران‌های آبی استان‌های پرتنش آبی کشور مانند چهارمحال و بختیاری و اصفهان و خوزستان و کرمان اهتمام جدی داشت.

کار بزرگ دیگر آیت‌ا... رئیسی که اهمیت آن با اقدامات امیرکبیر قابل مقایسه است، آزاد کردن ۱۰۰ هزارهکتار زمین از اراضی شهری و روستایی برای «مسکن‌سازی» در کشور بود. همچنین تبدیل ایران به هاب گازی منطقه با انعقاد قرارداد جدید گازی «ایران-ترکمنستان» و قرارداد گازی «ایران-خزر-روسیه» و توافقات گازی «ایران-قطر» و نیز «برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور» که با توسعه زیرساخت‌های تولید خودرو برقی در داخل در حال انجام است، گوشه‌ای دیگر از اقدامات امیرکبیر زمانه ماست.

شمایل شهید رئیسی، این امیرکبیر زمانه ما، تجسم آرمان ایران قوی بود و اگر رهبر معظم انقلاب حکمرانی این دو قهرمان تاریخ ایران را با هم قیاس کردند، در آن برای اهل فضل و حکمت پیام‌هایی مستتر است که در طول زمان آشکار خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها