واکنش مشترک شخصیت‌های ادبی جهان درباره جنگ در غزه

‌نسل‌کشی را متوقف کنید

استیصال نفرین‌شدگان از غزه تا کرانه

تصاعد بحران در میدان جنگ غزه، تبدیل به یک آسیب تمام‌عیار و مستمر علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی شده است. همین مسأله سبب شده تا صهیونیست‌ها استیصال و شکست خود در نوار غزه را با جنون تجاوز به کرانه باختری گره بزنند. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا بسط دامنه نبرد از غزه، خان‌یونس و رفح به طولکرم و جنین، به تغییر موازنه نبرد به سود تل‌آویو منجر خواهد شد؟ پاسخ این سؤال قطعا منفی است.
کد خبر: ۱۴۷۰۸۲۸
نویسنده حنیف غفاری - دبیرگروه بین‌الملل
 
یورش گسترده زمینی و هوایی رژیم اسرائیل به شمال کرانه باختری، هدف‌قرارگرفتن پهپاد و لودر ارتش این رژیم و شهادت ۱۱ فلسطینی در این حمله مهم‌ترین تحولات درگیری در این منطقه است. این یورش از بامداد چهارشنبه شروع شد و در مقایسه با حملات دیگر از حیث حجم و مناطقی که مورد یورش قرار گرفته‌اند کم‌سابقه است.این اقدام در ادامه حملاتی است که صهیونیست‌ها به کرانه باختری داشته‌اند که آخرین آن روز سه‌شنبه بود و در نتیجه ، شش نفر ازجمله سه تن از نیروهای گردان‌های القسام حماس به شهادت رسیدند.ارتش رژیم اسرائیل ساعاتی بعد از شروع یورش به کرانه باختری، اعلام کرد که حمله گسترده‌ای را به شمال این منطقه شروع کرده و برای چند روز در طولکرم و جنین ادامه خواهد داشت. حمله کم‌سابقه ارتش اسرائیل، با حمله هوایی و پهپادی نیز همراه بوده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که ارتش از بالگردها، جنگنده‌ها و پهپادها به‌صورت گسترده در این حمله به شمال کرانه باختری استفاده کرده است. شاباک رژیم اسرائیل(امنیت داخلی)نیزازعناصر یگان «دودیوان» (صهیونیست‌های عرب‌نما؛ عناصری که با پوشیدن لباس‌های عربی، دست به ترور و نفوذ در مناطق فلسطینیان می‌زنند) در این حمله استفاده کرده است.
   
مدل نسل‌کشی صهیونیست‌ها 
ارتش رژیم اسرائیل در این یورش به نظامیان خود دستور محاصره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را صادر کرده است. نظامیان صهیونیست علاوه بر محاصره بیمارستان‌ها در جنین و طوباس مانع انتقال افراد مجروح از داخل اردوگاه فارعه به مراکز درمانی شدند. همزمان با حملات، تک‌تیراندازهای ارتش رژیم‌صهیونیستی بر بام خانه‌های فلسطینیان در برخی مناطق کرانه باختری مانند خیابان النفق شهر قلقیلیه، واقع در کرانه باختری نیز مستقر شده‌اند. ارتش رژیم اسرائیل زیرساخت‌های منطقه را هدف قرار داده و در حال تخریب شدید این زیرساخت‌هاست. گردان طوباس زیرمجموعه سرایا القدس وابسته به جهاد اسلامی طی بیانیه‌ای ضمن تأیید درگیری خود با متجاوزین، از ادامه درگیری‌های رزمندگان مقاومت فلسطین و نظامیان متجاوز صهیونیست در اردوگاه نورشمس طولکرم، واقع در کرانه باختری (تا لحظه تنظیم این خبر) خبر داده است.
   
پنج‌ضلعی شکست تل‌آویو در کرانه باختری
در همین راستا، می‌توان به تحلیل چرایی تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به کرانه باختری در چارچوب پنج‌ضلعی شکست رژیم اشغالگر در این حوزه جغرافیایی و استراتژیک مهم اشاره کرد.

نخست این‌که طی سال‌های اخیر، تسلیح کرانه باختری و شکست گروه‌های سازشکاری که طرفدار طرح دودولتی و همیاری با دشمن صهیونیستی هستند، به ارتقای جایگاه مقاومت (چه به لحاظ گفتمانی و چه عملیاتی) منجر شده است. به عبارت بهتر، اکنون تفاوتی ماهوی میان کرانه باختری و نوار غزه وجود ندارد و هر دو به خاستگاه گفتمان و آرمان مقاومت در فلسطین تبدیل شده‌اند. 

دوم این‌که متعاقب تسلط گفتمان مقاومت بر معادلات کرانه باختری، شاهد شکل‌گیری هسته‌های پویای عملیاتی مقاومت در این حوزه هستیم. گروه‌های مقاومت در جنین و طولکرم، نه‌تنها قدرت محاسبه رفتار دشمن صهیونیستی را در ابعاد و زمان‌های گوناگون دارند، بلکه قدرت کنشگری یا انجام واکنش موثر در قبال آن را دارا هستند. 

سوم این‌که عملیات‌های فردی (شهادت‌طلبانه) از سوی ساکنان کرانه باختری طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر شدت گرفته و تبدیل به یک مدل مبارزه علیه دشمن صهیونیستی شده است. همین مسأله، به استیصال دستگاه‌های اطلاعاتی و ارتش رژیم اشغالگر منجر شده و تحرکات طرفداران پرشمار مقاومت در کرانه باختری را برای تل‌آویو غیرقابل پیش‌بینی ساخته است. 

چهارم این‌که رژیم اشغالگر و به‌صورت خاص کابینه نتانیاهو، حیات حداقلی خود در فرامتن شکست و ناکامی در جنگ غزه را در تمرکززدایی از این حوزه و انتقال نگاه‌ها به دیگر مناطق می‌بینند. فراتر از آن، نتانیاهو تصور می‌کند هر اندازه کانون‌ها و میادین نبرد گسترده‌تر باشد، قدرت تمرکززدایی بیشتری نسبت به شکست محرز صهیونیست‌ها در این نبرد خواهد داشت! از این رو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به تکثیر زمین‌های جنگ می‌اندیشد.

پنجم این‌که رژیم کودک‌کش صهیونیستی قصد دارد از طریق بسط دامنه جنگ و به‌شهادت‌رساندن تعداد بیشتری از فلسطینیان، میدان مذاکرات دوحه و قاهره را تحت تاثیر خواسته‌های وقیحانه و غیرقابل اجرای خود، ازجمله استقرار اشغالگران در محورهای فیلادلفیا و نتساریم کند. هدفی که صهیونیست‌ها هرگز به آن دست نخواهند یافت .

واکنش‌ها به اظهارات وزیر تندروی صهیونیست
تجاوزات، یورش‌ها و ورود غیرقانونی صهیونیست‌ها به محوطه مسجدالاقصی و اظهارات مقام‌های تل‌آویو برای ساخت کنیسه در این مکان مقدس با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده است.ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی پیش از این درباره ساخت یک کنیسه در مسجدالاقصی سخنرانی کرده بود. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن از شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی خواست که اقدامات لازم برای حفاظت از مسجدالاقصی را انجام دهد. شبکه الجزیره به نقل از الصفدی گزارش داد: «شورای امنیت و جامعه بین‌المللی باید اقدامات فوری برای توقف تجاوزات اسرائیل در بیت‌المقدس را اتخاذ کنند.»وی همچنین اضافه کرد: «ما اقدامات ممکن وقانونی رادردادگاه‌های بین‌المللی برای حفاظت ازاماکن مقدس درقدس اشغالی انجام خواهیم داد.»پیش از این نیز عربستان‌سعودی در واکنش به اظهارات ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی درباره ساخت کنیسه در مسجدالاقصی گفت که جریحه‌دار ساختن مکرر احساسات مسلمانان جهان را بر نمی‌تابد و بر لزوم احترام به وضعیت تاریخی و حقوقی مسجدالاقصی تاکید کرد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سفری که به ریاض داشت در دیدار بن‌سلمان، ولیعهد عربستان درباره خطرات ناشی از بیانیه‌ها و اقدامات اسرائیلی‌ها در خصوص اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان سخن گفت. محمود عباس دراین‌باره به سخنان وزیر تندروی اسرائیلی اشاره کرد.  عباس همچنین برنامه‌ای را به ولیعهد سعودی ارائه کرد تا به همراه مقامات فلسطین به غزه سفر کنند تا «نسل‌کشی علیه مردم متوقف شود، خروج نیروهای اشغالگر اسرائیلی از کل نوار غزه تضمین و تأکید گردد که دولت فلسطین از حاکمیت کامل بر تمامی سرزمین‌های فلسطینی، شامل غزه و کرانه باختری برخوردار است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها