در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

بلینکن و طرح جدید آتش‌بس

سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که چهاردهمین دوره مذاکرات صلح دوحه به دلیل سقف بالای مطالبات هیات اسرائیلی، با شکست مواجه شده است. 
سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که چهاردهمین دوره مذاکرات صلح دوحه به دلیل سقف بالای مطالبات هیات اسرائیلی، با شکست مواجه شده است. 
کد خبر: ۱۴۶۹۵۷۴
نویسنده حسن هانی‌زاده | کارشناس جهان عرب

سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که چهاردهمین دوره مذاکرات صلح دوحه به دلیل سقف بالای مطالبات هیات اسرائیلی، با شکست مواجه شده است. مذاکرات آتش بس در دوحه به مدت دو روز با حضور نمایندگان آمریکا، مصر، قطر و رژیم صهیونیستی برگزار شد. اما حماس به دلیل شرکت نمایندگان موساد و شاباک اسرائیل به عنوان دو نهاد امنیتی سرکوبگر در مذاکرات دوحه شرکت نکرد.
 
اختلاف نظر میان دیدگاه حماس و رژیم صهیونیستی شدید بود، زیرا هر دو طرف یک سلسله مطالباتی دارند که عملا قابل اجرا نیستند. رژیم صهیونیستی خواهان آتش بس موقت و آزادی گروگان‌ها و بازگشت آوارگان غزه زیر نظر ارتش اسرائیل بود. در حالی که حماس خواستار آتش بس پایدار، آزادی گروگان‌ها در مقابل آزادی ۳۰۰۰ اسیر فلسطینی، بازگشت بی قید و شرط آوارگان غزه وگرفتن تضمین‌های بین‌المللی برای بازسازی غزه است.
 
در آمریکا نیز به دلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دو نگاه کاملا متفاوت در خصوص برقراری آتش بس و پایان بحران غزه وجود دارد. هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای پیروزی در انتخابات تلاش دارند تا از بحران غزه به عنوان یک پروسه پروپاگاندای انتخاباتی استفاده کنند.
 
دیدگاه جمهوری‌خواهان و شخص دونالد ترامپ نامزد این حزب در مبارزات انتخاباتی این است که هر گونه آتش بس در غزه باید تامین کننده آینده امنیتی اسرائیل باشد. این دیدگاه در واقع به نقطه نظرات کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو که خواهان خلع سلاح حماس هستند، بسیار نزدیک است.
 
‌حزب دموکرات آمریکا و شخص خانم کامالا هریس، نامزد این حزب خواهان آتش بس فوری قبل از گسترش بحران غزه به خارج از مرز‌های فلسطین اشغالی است. اعتقاد این حزب این است که اگر محور مقاومت و ایران برای انتقام خون شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سابق حماس علیه رژیم اسرائیل وارد عمل شوند، آمریکا به دلیل شرایط انتخاباتی نمی‌تواند به نفع اسرائیل اقدامی انجام دهد؛ لذا یگانه راه کمک به پیروزی خانم کامالا هریس برقراری آتش بس در غزه است تا حزب دموکرات از ان به عنوان دستاورد سیاسی خود مورد بهره برداری انتخاباتی قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز سعی می‌کند تا با طرح پیش شرط‌های سنگین روند مذاکرات آتش بس را تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بن بست مواجه سازد. هدف نخست وزیر رژیم صهیونیستی این است که دموکرات‌ها نتوانند از آتش بس احتمالی در غزه به عنوان پروسه تبلیغات انتخاباتی استفاده کنند؛ لذا آنتونی بلینکن بلافاصله پس از شکست مذاکرات دوحه وارد فلسطین اشغالی شد و با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در قاهره و دوحه نیز با مقامات مصر وقطر به عنوان طرف‌های میانجی آتش بس دیدار و گفتگو کند.
 
شرایط در غزه اکنون بسیار بحرانی شده و آمریکا در تلاش است تا قبل از گسترش بحران غزه و ورود احتمالی محور مقاومت به جنگ غزه آتش بس برقرار شود. کشور‌های عرب منطقه نیز شدیدا از احتمال گسترش جنگ غزه به خارج از اراضی اشغالی بیمناک هستند، زیرا در چنین شرایطی این کشور‌ها نمی‌توانند ناظر بی طرف در هر جنگ احتمالی بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی باشند.
 
از این رو آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برای پایان دادن به بحران ۳۱۹ روزه غزه با طرح جدید آتش بس که متضمن خواسته‌های دو طرف یعنی حماس و رژیم صهیونیستی است به منطقه سفر کرده است. این طرح اگر مورد موافقت حماس و رژیم صهیونیستی قرار گیرد ممکن است طی روز‌های آینده آتش بس در غزه برقرار شود.
 
برخی از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی اعتقاد دارند که اگر جنگ جدیدی بین اسرائیل و محور مقاومت صورت گیرد ارتش اسرائیل به دلیل گستردگی جبهه‌ها قادر به اداره جنگ غزه نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها