کابینه چهاردهم در صحن

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز گذشته به ریاست محمدباقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم و بررسی برنامه‌ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی با حضور رئیس جمهور برگزار شد. بر اساس اعلام قبلی قرار است مجلس شورای اسلامی از دیروز شنبه به مدت پنج روز صلاحیت وزرای کابینه پیشنهادی چهاردهم را بررسی کند.
کد خبر: ۱۴۶۹۳۰۰
 
درابتدای جلسه علنی روز گذشته مجلس، محمدباقر قالیباف ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور وتوضیحاتی درباره روند بررسی برنامه‌ها و صلاحیت ۱۹وزیر پیشنهادی گفت: رای‌گیری برای کابینه پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد و امیدوارم با یک همدلی و بررسی دقیق بتوانیم در پایان وقت قانونی کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به اتمام برسانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آنها گفت: هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظمی بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از ۸ صبح تا ۸ شب و بعضا تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.  در ادامه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به مجلس وزرای پیشنهادی خود را اعلام کرده بود، با حضور در صحن علنی مجلس از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد. 
   
پزشکیان: رسالت ما ایجاد آرامش در جامعه است 

پزشکیان در بخشی از اظهارات خود با بیان این‌که «دولت وفاق ملی» را به مجلس معرفی کرده‌ایم، گفت: دولت وفاق ملی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند، موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب رهبر انقلاب و تحقق برنامه هفتم توسعه، محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود.  وی با تاکید بر این‌که رسالت و وظیفه ما ایجاد آرامش در جامعه است،‌ تصریح کرد: مردم اگر بدانند ما با تمام وجود به دنبال حل مشکلات آنان هستیم و تبعیض نژادی، قومی و منطقه‌ای برای آنان قائل نشویم، محکم پشت حکومت خواهند ایستاد. این کار جز با وفاق و همدلی ممکن نیست. غیر ممکن است با روند گذشته وضعیت فعلی را اصلاح کنیم؛ باید دست از کارهای قبلی برداریم.
   
مخالفان چه گفتند؟ 
در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مخالف با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم، به بیان نظرات خود پرداختند. انتقاد ازرئیس جمهور بابت ارائه نکردن برنامه دولت چهاردهم درحین سخنرانی خود،حضور برخی چهره‌ها درجمع وزرای پیشنهادی با مواضع بعضا تند طی سال‌های قبل و حضور برخی چهره‌های بدون رزومه در جمع فهرست پیشنهادی رئیس جمهور، مهم‌ترین انتقاد نمایندگان مخالف بود.برای نمونه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر با بیان این‌که انتظار داشتیم رئیس‌جمهور امروز بالاخره برنامه‌های دقیق خودرا بیان کند، خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رئیس‌جمهور، برای مسکن چه برنامه‌ای دارید؟ برای رانت چند نرخی‌بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه‌های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه اینها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.  محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان نیز با بیان این‌که مردم به تغییر رای دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح‌طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس جمهور هرگز نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود؛ شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.  مسلم صالحی، نماینده مردم اقلید نیز با بیان این‌که انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر می‌بود، افزود: برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی‌تر معرفی شوند. متاسفانه رزومه برخی از وزرای پیشنهادی ضعیف است.مجید نصیرپور، نماینده مردم سراب و احمد فاطمی،نماینده مردم بابل از دیگر نمایندگان مخالف وزرای پیشنهادی بودند که به ترتیب بالابودن متوسط سن کابینه و احتمال ایجاد ناهماهنگی میان وزرا و رئیس جمهور را به نقد کشیدند. 
   
موافقان چه گفتند؟ 
پس از مخالفان، نمایندگان موافق کلیات برنامه و خط مشی دولت پزشکیان با حضور پشت تریبون مجلس، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. روح‌ا...متفکرآزاد، نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز با بیان این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد ومتکثر حکمرانی ببیند، گفت:در نظام جمهوری اسلامی ایران جدای از سلایق سیاسی، کارآمدی امری مهم است. پس موفقیت رئیس‌جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتما در این راستا کمک حال دولت خواهیم بود کما این‌که رئیس جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد. سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام هم با بیان این‌که کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است، اظهار کرد: کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد. مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار هم با بیان این‌که آقای دکتر پزشکیان ثابت کرد با انتخاب کابینه فراجناحی عملا در پی پیاده‌سازی قول‌ها و گفتمان انتخاباتی است، تصریح کرد: آقای پزشکیان از این‌که به دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتماد کرده‌اید، مانند آقای مهندس نوری قزلچه که سوابق درخشان کشاورزی دارند و به عنوان وزیر پیشنهادی کشاورزی است تشکر می‌کنیم. شاهرخ رامین، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و علی  بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندورود هم از دیگر نمایندگان موافق کابینه پیشنهادی پزشکیان بودند که سخنرانی کردند. 
   
فرصت رئیس‌جمهور در اختیار موافقان کابینه پیشنهادی 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان کابینه پیشنهادی گفت: اصولی دارم و آن حق و عدالت است؛ برای آن اصلاحات می‌کنم و به شدت به اصلاحات معتقدم. وقتی جامعه‌ای داشته باشیم که حق در آن پیاده نشود بر هر مسلمانی است که اصلاح انجام دهد. رئیس‌جمهور از فرصت دو ساعت و نیم خود استفاده نکرد وحدود یک ساعت از زمان او باقی ماند که بنابر درخواست دولت، فرصت باقی‌مانده رئیس‌جمهور برای دفاع ازکابینه خود،بین تعدادی ازنمایندگان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم تقسیم شد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عبدالحسین روح‌الامینی، اکبر رنجبرزاده، مهرداد لاهوتی، هادی قوامی و سیدشمس‌الدین حسینی از جمله نمایندگانی بودند که در دفاع از کابینه پیشنهادی سخنرانی کردند.  سلیمی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی نیازمند وفاق، همدلی و هماهنگی هستیم، ‌اظهار کرد: این‌که رئیس جمهور زیربار زورگویان و تمامیت‌خواهان و کسانی که دنبال خالص‌سازی بودند، نرفته، قابل دفاع است. قطعا تحمیل با مشاوره فرق دارد و برخی به دنبال تحمیل نظرات خود هستند.  اکبر رنجبرزاده هم با اشاره به این‌که نقطه قوت دولت آقای پزشکیان استفاده از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست شایسته کشور بوده است، افزود: به این نگاه ایشان احترام می‌گذاریم. ایران اسلامی نیاز دارد تا از همه پتانسیل‌ها استفاده شود. هادی قوامی هم در دفاع از دولت گفت: اگر مجلس، دولت و قوه قضاییه مطابق برنامه هفتم توسعه تلاش کنند حتما بیکاری و تورم کاهش پیدا خواهد کرد. هر دستورالعملی که باعث شد هزینه‌های کشور افرایش پیدا کند باید متوقف شود.همچنین هر برنامه‌ای که باعث افزایش بهره‌وری شد باید ادامه پیدا کند. برای رشد اقتصادی، دولت و مجلس باید هم جهت باشند.سیدشمس‌الدین حسینی هم از نمایندگان مجلس خواست تا کمک کنند کابینه وفاق ملی شکل بگیرد. او دراین باره گفت: من ازهمه نمایندگان توقع و انتظار دارم وخاک پای همه آنها هستم که از هر قوم و مذهبی که هستند، کمک کنند تا کابینه وفاق ملی شکل بگیرد. غلامرضا تاجگردون هم با تاکید بر این‌که نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او نکنیم، گفت: این‌که پزشکیان می‌گوید برنامه ندارم رابه فال نیک بگیریم چراکه یک مرتبه نگفت که۲۰۰۰صفحه برنامه دارم؛ برنامه پزشکیان را نمایندگان مجلس تصویب کردند واگر پزشکیان می‌آمدومی‌گفت من برنامه دارم، باید به او شک می‌کردیم. سرانجام پس از اعلام مواضع نمایندگان موافق و مخالف کابینه پیشنهادی، رئیس‌جمهور حوالی ساعت۴ بعدازظهر صحن مجلس را ترک کرد. 
   
خبر جدید پزشکیان درباره ظریف
پزشکیان پس از ترک صحن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نقش ظریف در کابینه چهاردهم چه خواهد بود، تصریح کرد: ظریف به عنوان مشاور در حال انجام کار است. از هر کسی که در این مملکت تلاش کرده است، در هر نگاه و باوری که باشد استفاده خواهیم کرد و منت کسانی را خواهیم کشید که دلشان برای این مملکت می‌سوزد و کارشناس و عالم هستند. وی گفت: دست بوس آنها هستیم که بیایند و کمک کنند مملکت از این وضعیت خارج شود. پس از رفتن رئیس جمهور، نوبت عصر فعالیت نمایندگان ادامه یافت و مخالفان و موافقان کابینه پیشنهادی به ابراز نظرات خود پرداختند.

آیا دولت برنامه‌ای به نمایندگان نداده بود؟ 
درجریان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، علی بابایی کارنامی و رحمت‌ا...نوروزی نمایندگان مجلس، در تذکرهای جداگانه‌ از ارائه‌نکردن برنامه مشخص از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند. در واکنش به این دو تذکر، عباس پاپی‌زاده، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:هیچ وقت عرف نبوده که رئیس‌جمهور به صورت جداگانه به مجلس شورای اسلامی برنامه بدهد؛ اکنون هم برنامه دولت در قالب برنامه ۱۹وزیر پیشنهادی در اختیار مجلس است وما قرار است براساس آن به کابینه پیشنهادی رای دهیم. سپس محمدباقر قالیباف گفت: کلیت برنامه دولت چهاردهم بارگذاری شده و نمایندگان دیده‌اند و برنامه وزرای پیشنهادی هم موجود است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها