«جام‌جم» از افزایش قیمت خودروهای داخلی با مصوبه شورای رقابت گزارش می‌دهد

خودروسازان برنده لاتاری احتکار

لاتاری اغواگرانه

چند روزی است که سامانه ثبت‌ نام ایران‌ خودرو باز شده و این در حالی است که بعد ازعرضه سنگین محصولاتش در سامانه یکپارچه خودرو محصولی برای عرضه نداشت، از این رو تصمیم گرفت پس از مدت‌ها عرضه جدیدی داشته باشد.
چند روزی است که سامانه ثبت‌ نام ایران‌ خودرو باز شده و این در حالی است که بعد ازعرضه سنگین محصولاتش در سامانه یکپارچه خودرو محصولی برای عرضه نداشت، از این رو تصمیم گرفت پس از مدت‌ها عرضه جدیدی داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۶۹۱۶۳
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 به این ترتیب که خریداران با داشتن شرایط لازم و بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان در بانک‌های منتخب می‌توانند در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد این فرآیند فروش محصولات ایران خودرو چیزی شبیه لاتاری باشد.

تا زمان نگارش این گزارش حدود سه میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند و مبلغی به اندازه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در بانک‌ها تا این لحظه بلوکه شده‌ است. همین گزاره نشان می‌دهد تقاضای خرید خودرو در کشور انباشته شده و با توجه به توقف آزادسازی واردات خودرو در سال‌های گذشته، انحصاری بودن عرضه و کمبود تولید ماحصل تصمیمات برای دو خودروساز بزرگ در کشور بوده است.

شاید خیلی عجیب به نظر برسد اما با میزان پولی که برای خودروهای ایرانی بلوکه شده می‌توان بخشی از کارخانه بنز را خریداری کرد. حالا پرسش اصلی اینجاست که آیا مردم برای کیفیت خودرو اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند و واقعا این خودروها ارزشمند هستند. پاسخ آن خیلی پیچیده نیست و اغلب تقاضای افراد به دلیل اختلاف قیمت این محصولات از در کارخانه با بازار آزاد است.

از سال ۹۶ که بازار خودرو به هم ریخت و از سال ۹۹ که سیستم قرعه‌کشی وارد عرضه خودروسازی شد تقریبا هر روز شاهد کورتر شدن گره حل مشکلات این صنعت هستیم.از طرف دیگر پر واضح است که خودروسازان قصد دارند با تغییر روش‌های توزیع از جمله ثبت‌نام در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه عرضه خودرو و عرضه مستقیم، سرپوشی بر کاهش شدید عرضه نسبت به تقاضا و افزایش قیمت محصولات خود بگذارند.
   
فاصله زیاد خودروی بازار آزاد با کارخانه 

هم اکنون قیمت کارخانه تارا اتوماتیک ۶۹۰ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۲۳۹ میلیون تومان بیشتر یعنی ۹۲۹ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۳۵ درصد سود خواهند کرد.از طرف دیگر قیمت کارخانه تارا دستی ۵۸۷ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۱۷۶ میلیون تومان بیشتر یعنی ۷۶۳ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۳۰ درصد سود خواهند کرد. قیمت کارخانه سورن پلاس ۴۷۰ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۱۲۸میلیون تومان بیشتر یعنی۵۹۸میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۲۷درصد سود خواهند کرد.
 
قیمت کارخانه رانا پلاس ۴۶۲ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۱۴۳میلیون تومان بیشتر یعنی ۶۰۵ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۳۱ درصد سود خواهند کرد. قیمت پژو ۲۰۷باموتور tu۳ کارخانه‌ای ۴۵۹ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۱۴۹ میلیون تومان بیشتر یعنی ۶۰۸ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۳۱ درصد سود خواهند کرد.
 
قیمت پژو۲۰۷ باموتور tu۵ کارخانه‌ای ۴۷۲میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۲۱۴ میلیون تومان بیشتر یعنی ۶۸۶ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۴۵ درصد سود خواهند کرد.قیمت هایما S۵ کارخانه یک میلیارد و ۱۷۱میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۳۰۴ میلیون تومان بیشتر یعنی یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۲۶ درصد سود خواهند کرد.
 
قیمت هایما X۵ کارخانه یک میلیارد و ۵۴۷ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن‌ ۲۰۳ میلیون تومان بیشتر یعنی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۱۳درصد سود خواهند کرد. قیمت هایما S۷ پلاس کارخانه یک میلیارد و ۱۹۱میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۴۰۹ میلیون تومان بیشتر یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است به همین دلیل خریداران اگر بخواهند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند ۳۵ درصد سود خواهند کرد.

خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت

خودروسازان معتقدند یکی از دلایل بالا بودن تقاضا برای خرید خودرو قیمت‌گذاری دستوری است. خودروسازان پیشتر پیشنهاد داده بودند ۵ درصد پایین‌تر نرخ حاشیه بازار محصولات‌شان را عرضه کنند تا تقاضا متعادل شود اما باید این نکته را در نظر داشت که تولید و توزیع خودروسازان در یک فضای انحصاری قرار دارد.
 
نکته قابل توجه دیگر اینجاست که اگر مجوز افزایش قیمت به آنها داده نشود میزان عرضه را کاهش می‌دهند و اگر این مجوز صادر شود دست برخی افراد ازخرید دور می‌شود.
 
بسیاری از کارشناسان قوانین مربوط به تنظیم بازار خودرو را بی‌تاثیر می‌دانند و معتقدند باید اصلاح شود.بررسی واردات خودرو هم نشان می‌دهد تعداد خودروهای  وارد شده چنگی به دل نمی‌زند و نتوانسته مانع رشد قیمت‌ها شود.
 
حالا پرسش اینجاست که اگر خودروهای وارداتی بدون تعرفه وارد شوند آیا خودروسازان توان رقابت با آنها را دارند و دوباره به دنبال افزایش قیمت محصولات‌شان می‌روند؟
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها