نگاهی به سریال تازه شبکه تماشا

آسوکا ناجی کهکشان

سریال خاطره‌انگیز نوجوانان دیروز بار دیگر راهی آنتن شده و هر روز ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه تماشا پخش می‌شود

بازگشت الک رمزی با اسب سیاه

داستان کتاب پرخواننده و بسیار موفق والتر فارلی به نام «اسب سیاه» از آن دست داستان‌های فانتزی و ماجراجویانه و انسانی قشر کودک و نوجوان است که از زمان انتشار در سال ۱۹۴۱ به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شد و دوستداران بسیار زیادی در همه نقاط جهان پیدا کرد.
کد خبر: ۱۴۶۸۴۹۶
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه

بازگشت الک رمزی با اسب سیاه

از همان زمان بسیاری از تهیه‌کنندگان تلویزیونی و سینمایی تلاش کردند تا این داستان جذاب را تبدیل به اثری تصویری کنند. از هنرمندان روسی و آمریکایی گرفته تا اروپایی و بقیه نقاط جهان، تلاش زیادی برای ساخت سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی صورت گرفت. گرچه این آثار تصویری در کشور‌های سازنده با موفقیت فراوانی روبه‌رو شدند، اما نتوانستند در سطح بین‌المللی هم همان موفقیت عظیم را تکرار کنند. در بین محصولات تلویزیون که در این رابطه ساخته شد، تقریبا به جرات می‌توان گفت سریال تولید شده در سال ۱۹۹۰، مشهورترین، محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین مجموعه‌ای بوده که براساس داستان کتاب فارلی تولید و پخش شده است.

به یاد ماندنی کلاسیک
برنامه‌سازان صنعت تلویزیون کانادا تهیه‌کننده این سریال جذاب و تماشایی هستند و حضور میکی رونی، بازیگر محبوب چند دهه سینما و تلویزیون در یکی از دو نقش اصلی آن، کمک فراوانی به موفقیت بیشتر آن در بین مخاطبان جهانی قاب‌کوچک کرد. این سریال هم‌اکنون به‌عنوان یکی از آثار کلاسیک و به یاد ماندنی رسانه تلویزیون شناخته می‌شود و هنوز هم بعد از گذشت چند دهه از تولید و پخش آن، همه ساله کانال‌های مختلف تلویزیونی بسیاری از کشور‌های دنیا اقدام به بازپخش آن می‌کنند. به گفته اهل فن، بسیار جالب است که اسب سیاه در بازپخش‌های خود نیز با استقبال فراوان و بسیار بالای تماشاگران (که نمایندگان قشر جوان و جدید جامعه هستند) روبه‌رو می‌شود. این نشان می‌دهد که محبوبیت سریال اتفاقی نبوده و گذر زمان نتوانسته ذره‌ای از اعتبار و توانایی‌های خلاقه ساخت و تولید آن کم کند.


مزرعه امیدوار
نسخه کانادایی داستان فارلی با نام کامل «ماجراجویی‌های اسب سیاه» تولید و روانه آنتن تلویزیون شد. در ایران این مجموعه با نام خلاصه شده اسب سیاه نمایش داده شد که برای بسیاری از کودکان و نوجوانانی دیروز جزو آثار نوستالژیک به‌حساب می‌آید که همراه عصرگاهی آنان در قاب جادو بود. دو شخصیت اصلی سریال یعنی هنری و الک میان مخاطبان ایرانی حسابی شهره شدند. در واقع در کنار میکی رونی معروف (بازیگر نقش هنری) بازیگر کودکی به نام ریچارد یان کاکس دومین نقش مهم سریال را به‌عهده گرفت. بازی در این مجموعه از این کودک گمنام ستاره‌ای مشهور ساخت. کاکس در اسب سیاه نقش نوجوانی به نام آلکس رمزی را بازی می‌کند که در مزرعه زندگی می‌کند و مالک اسبی به نام اسب سیاه است. الک با وجود نوجوان بودن دستی هم در دنیای مسابقات اسب‌سواری دارد. هنری دیلی (با بازی میکی رونی) تعلیم‌دهنده سن و سال‌دار الک است که تلاش دارد آموزش‌های لازم را به این نوجوان مشتاق بدهد. در حالی که داستان سریال زندگی روزمره الک را دنبال می‌کند، تماشاچی متوجه می‌شود پدر او قبل از آغاز مجموعه درگذشته و او با مادرش در مزرعه زندگی و کار می‌کند. در کنار داستان زندگی رمزی، داستان مزرعه آن‌ها که «هوپ فول» (به معنی سرشار از امید) هم تعریف می‌شود و این دو داستان به هم گره می‌خورند. اسب سیاه که به‌خاطر ذات تندخو و عصیان خود شهرت دارد، با هر کسی سر سازش ندارد و الک تنها کسی است که می‌تواند سوار آن شده و مسابقه بدهد. صداپیشه این شخصیت در نسخه‌ای که از رسانه‌ملی پخش شد افشین زی‌نوری است.

اقتباس وفادارانه
استقبال بالای تماشاگران از فصل اول اسب سیاه، زمینه را برای تولید دو فصل بعدی آن هموار کرد. این سه فصل در ۷۸ اپیزود داستان خود را به تصویر کشیدند.
هر سه فصل سریال در دوران مراسم‌های سالانه جوایز تلویزیونی در رشته‌های مختلف نامزد شدند و حتی ریچارد یان کاکس موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نوجوان یکی دوتا از این مراسم هم شد، البته مراسم اهدای جوایز تلویزیونی بازی جذاب و خاطره‌انگیز میکی رونی را نیز فراموش نکرد و او هم برای ایفای نقش مربی مهربان، اما سختگیر سریال، چندین بار نامزد دریافت جایزه شد. بسیاری از کسانی که موفق به مطالعه کتاب چند جلدی والتر فارلی نشده بودند، با تماشای مجموعه توانستند تمام رویداد‌ها و داستانک‌های اثر ادبی فارلی را از نزدیک تماشا و تجربه‌کنند.
سازندگان سریال، اقتباسی وفادارانه و دقیق از کار ادبی فارلی ارائه کردند. تهیه‌کنندگان اسب سیاه برای خلق فضای دهه ۴۰میلادی موردنظر نویسنده کتاب، سراغ طبیعت زیبا و بکر نیوزیلند رفته و تمام سکانس‌های آن را در این مکان فیلمبرداری کردند.


راه سخت بازیگر
میکی رونی در مصاحبه‌ای بعد از موفقیت کلان سریال، از جمله چنین گفت: «در بین افسانه‌های ماجراجویی درباره دنیای اسب‌ها، اسب سیاه یکی از بهترین‌هاست که حکم یک اثر کلاسیک را پیدا کرده است. خیلی خوشحال هستم که من هم در تولید این اثر کلاسیک و در یاد ماندنی نقش داشتم. از همان ابتدای کار می‌دانستم که راه سختی در پیش دارم و بازی در آن کار چندان ساده‌ای نیست. من که در دنیای سینما همواره با ستارگان و بازیگران سرشناس بزرگسال کار کرده بودم، اینجا با دو همبازی غیرمتعارف رودررو بودم. در یک طرف، نوجوانی قرار داشت که یک بازی ذاتی ارائه می‌داد و چیز زیادی درباره شیوه‌های بازیگری نمی‌دانست و در طرف دیگر، با اسبی سروکار داشتم که زبان آدمیزاد حالی‌اش نمی‌شد! اسب مورد نظر قلق خاص خودش را داشت و مربی واقعی‌اش مدام در تلاش بود تا همراهی او را برای کار فیلمبرداری امکان‌پذیر کند. این در حالی بود که در جلوی دوربین من باید نقش این مربی را بازی می‌کردم و اسب را برای انجام کار‌های محوله‌اش هدایت می‌کردم. واقعا کار سخت و نفسگیری بود، اما تمام زحماتی که کشیده شد، جواب مثبت و مورد نظر خودش را زمان پخش گرفت و نوع واکنش و استقبال عموم مردم از آن، خستگی را از تنم به در کرد.»

دنباله‌روی سینما
کتاب اسب سیاه حداقل دارای سه نسخه سینمایی موفق است که در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۳ و ۲۰۰۲ تولید و روانه پرده سینما‌های جهان شدند. استیون اسپیلبرگ، فیلمساز مشهور سینما هم حدود دو دهه قبل در کمپانی فیلمسازی خود به نام دریم ورکز یک نسخه کارتونی از داستان اسب سیاه را تولید کرد که نتوانست موفقیت چندانی در بین تماشاگران و منتقدان کسب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها