سردرگمی مقامات آمریکا در قبال پاسخ ایران و حزب‌الله به رژیم غاصب صهیونیستی

مقامات آمریکایی می‌گویند تیم امنیتی کاخ سفید به رئیس جمهور آمریکا و معاونش گفته‌اند هنوز مشخص نیست که ایران و حزب‌الله چه زمانی حمله به اسرائیل را آغاز می‌کنند و به طور خاص این حمله ممکن است شامل چه مواردی باشد.
کد خبر: ۱۴۶۷۷۶۲

به گزارش جام‌‌جم‌آنلاین، مقامات آمریکایی می‌گویند تیم امنیتی کاخ سفید به رئیس جمهور آمریکا و معاونش گفته‌اند هنوز مشخص نیست ایران و حزب‌الله چه زمانی حمله به اسرائیل را آغاز می‌کنند و به‌طورخاص این حمله ممکن است شامل چه مواردی باشد.

مقامات دولت بایدن می‌گویند برای آماده شدن به منظور مقابله با حملات احتمالی و بسیج فشار دیپلماتیک بر ایران و حزب‌الله تلاش می‌کنند تا انتقام آن‌ها را برای ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت تا حد ممکن تعدیل کنند.

بنابر گزارش آکسیوس، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز یک‌شنبه به همتایان خود در گروه هفت گفت، ایران و حزب‌الله ممکن است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، اما در دیدار بایدن و هریس با شورای امنیت ملی در کاخ سفید در روز دوشنبه، ارزیابی دقیق‌تر بوده است.

این مقامات افزودند به رئیس جمهور و معاونش گفته شده که اطلاعات آمریکا انتظار دارد سناریوی پاسخ ایران و حزب‌الله شامل دو موج حمله باشد، یکی از طرف حزب‌الله و دیگری از طرف ایران و چندین مورد دیگر نیز توسط گروه‌های همسو با آنها.

به گفته این مقامات، اما هنوز برای اطلاعات آمریکا مشخص نیست چه کسی قرار است اول حمله کند و چه نوع حمله‌ای را انجام خواهد داد.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد واکنش ایران و حزب‌الله هنوز روندی در حال پیشرفت است و هر دو درباره اینکه دقیقاً چه کاری می‌خواهند انجام دهند، تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

همچنین به گفته کاخ سفید، بایدن و هریس در جریان این جلسه اطلاعات به‌روز رسانی شده در مورد چند سرباز آمریکایی نیز که در حمله موشکی روز دوشنبه به پایگاه هوایی الاسد در عراق به شدت مجروح شدند، دریافت کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: آن‌ها درباره اقداماتی که ما برای دفاع از نیروهایمان و پاسخ به هرگونه حمله علیه پرسنل‌مان به شیوه و مکان انتخابی خود انجام می‌دهیم، بحث و تبادل نظر کردند.

یک مقام آمریکایی گفت که پنتاگون انتظار دارد در روز‌های آینده حملات بیشتری از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه صورت گیرد و تاکید کرد  تنش‌های فزاینده در منطقه طی ماه‌های گذشته باعث شده است این گروه‌ها نسبت به گذشته کمتر از سوی ایران برای حمله به نیرو‌های آمریکایی مهار شوند.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و هریس همچنین در مورد ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش منطقه‌ای و به نتیجه رساندن آتش‌بس غزه و توافق‌نامه آزادی اسرا مطلع شدند.

بلینکن روز دوشنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر صحبت کرد و از او خواست تا ایران و حزب‌الله را برای کاهش تنش تحت فشار بگذارد. یک منبع آگاه گفت که وی همچنین تاکید کرد توافق اسرا و آتش‌بس غزه که قطر میانجی اصلی آن است، همچنان در اولویت اصلی بایدن قرار دارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشستی خبری گفت دولت بایدن به ایران پیامی داده که در صورت حمله به اسرائیل، آمریکا از اسرائیل دفاع خواهد کرد.

وی افزود: ما چنین حمله‌ای را اجتناب‌ناپذیر نمی‌دانیم و در تلاشیم از آن جلوگیری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها