برق از سر صنعت پرید

ناترازی انرژی، یکی از چالش‌های اقتصاد ایران در چند سال گذشته بوده است. این موضوع به یکی از بحران‌های بخش صنعت و تولید کشور تبدیل شده؛ به‌طوری که در فصل سرد سال به دلیل تأمین گاز بخش خانگی محدودیت‌هایی برای صنایع ایجاد می‌شود و در تابستان به‌دلیل رشد مصرف برق و دراولویت‌ بودن تامین برق بخش خانگی و تجاری، واحدهای تولیدی با قطعی‌برق مواجه می‌شوند. این محدودیت‌ها منجر به کاهش تولید و سودآوری صنایع کوچک و بزرگ کشور طی سه‌سال گذشته شده است.
کد خبر: ۱۴۶۷۳۹۹
نویسنده محسن نظری - گروه اقتصاد
 
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو روز گذشته با بیان این‌که اوج مصرف برق تابستان سال گذشته برابر با ۷۲ هزار و ۷۲۵ مگاوات بود، گفت: باتوجه به گرمای بی‌سابقه هوای کشور، این عدد امسال به ۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات رسیده، به‌عبارت دیگر حدود ۹درصد (۸.۸درصد) با رشد مصرف برق روبه‌رو شده‌ایم. وی افزود: متوسط رشد۱۰سال صنعت برق ایران ۴.۷درصد به ثبت رسیده که در چنین شرایطی می‌توان گفت که کشور امسال دو برابر متوسط تولید برق سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.  سخنان وزیر نیرو نشان می‌دهد که رشد مصرف برق از رشد تولید، پیشی گرفته و باتوجه به این‌که تامین برق خانگی و تجاری در اولویت قرار می‌گیرد، محدودیت صنایع هر سال بیشتر می‌شود، به‌طوری که در سال۱۴۰۱قطعی برق برای صنایع ۶ ساعت درهفته بود و در سال ۱۴۰۲ به ۱۲ساعت در هفته افزایش یافت اما امسال میزان تعطیلی صنایع به ۲۴ساعت در هفته رسیده است.براساس آمارها با هر درجه افزایش دما میزان مصرف برق ۱۸۰۰مگاوات افزایش و ظرفیت تولید برق ۵۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد؛ با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها با ۱۳ درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی می‌توان تا ۴۰۰۰مگاوات معادل متوسط کل برق مصرفی صنعت فولادی، در مصرف برق صرفه‌جویی کرد. ناترازی برق در حال حاضر حدود ۱۷ هزار مگاوات است که با تداوم روند فعلی در ۱۰سال آینده با ۳۷هزار مگاوات کمبود برق و ناترازی مواجه خواهیم شد؛ البته میزان مصرف برق صنایع در سه سال گذشته افزایش نیز داشته است. درسال۱۴۰۰میزان برق مصرفی بخش صنعت ۳۶.۷میلیارد کیلووات‌ساعت بود که این رقم در تابستان سال گذشته به ۴۶.۱میلیارد کیلووات‌ساعت رسید و از میزان برق مصرفی بخش خانگی پیشی‌گرفت.بررسی میزان برق تحویلی به صنایع بزرگ وانرژی‌بر درخرداد امسال نیز نشان می‌دهد، بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی بزرگ، نسبت به خردادماه سال گذشته میزان برق بیشتری تحویل گرفته‌اند. 
 
خسارت سالانه ۵ میلیارد دلاری قطعی برق 
سیداحمد رضوی نیک، رئیس اسبق انجمن نوردکاران فولاد می‌گوید: به‌دنبال قطعی برق و ادامه این وضعیت، زنجیره تولید فولاد در هر ماه به‌صورت متوسط حدود ۲.۵میلیون‌تن ضرر و زیان را متحمل می‌شود که در ۴۵ روز تابستان با قطعی برق در صنعت فولاد روبه‌رو هستیم، حدود ۹ همت زیان به صنعت فولاد وارد خواهد شد. مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز، درباره خسارتی که قطعی برق به صنایع مهمی چون فولاد و پتروشیمی و دیگر صنایع کشور وارد می‌کند، عنوان کرده است قطعی برق باعث شده صنایع سالانه حدود پنج میلیارد دلار خسارت ببینند و آسیب‌های آن به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحدهای صنعتی تبدیل شده است.
 
از دست‌رفتن ۹۸ همت از تولید فولاد
بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: در حوزه انرژی هر‌ساله در فصل گرم با کمبود برق و در فصل سرد با کمبود گاز مواجهیم و این مسأله ما را با تولید از دست‌رفته فولاد در هر سال مواجه می‌کند که این میزان هر‌ساله در حال افزایش است. سبحانی با اشاره به ظرفیت ۴۵میلیون تنی صنعت فولاد کشور و فاصله موجود با این ظرفیت خاطرنشان کرد: حتی اگر ظرفیت تولید را ۳۲میلیون تن فعلی در نظر بگیریم، کمبود برق و گاز در سه سال اخیر رقمی معادل ۷۹ همت درسال۱۴۰۰، ۶۷همت درسال۱۴۰۱و ۹۸.۶همت درسال۱۴۰۲ تولید از دست رفته را به صنعت فولاد کشور تحمیل کرده است. بنابر این گزارش، بر اساس ماده ۲۵قانون بهبود محیط کسب وکاردرزمان کمبودبرق، واحدهای تولیدی صنعتی نباید در اولویت قطع برق قرار گیرند، چراکه این صنایع با محدودیت مواجه می‌شوند. البته صنایع به سمت احداث نیروگاه رفتند و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه بین وزارت نیرووصمت امضا شد و صنایع بزرگ انرژی‌بر مکلف به احداث حداقل ۱۰هزارمگاوات نیروگاه شدند که تاکنون حدود ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار شده است.
 
کاهش سهمیه برق سیمانی‌ها
سیمان که در روزهای اخیر گران‌تر شده، بامشکل قطعی برق دست وپنجه نرم می‌کند.براساس گفته‌های دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، برنده اصلی این وضعیت، دلالان هستندکه می‌توانند این محصول را با قیمت بالاتر بفروشند، وگرنه تولیدکنندگان سهمی از این افزایش قیمت نمی‌برند.علی‌اکبر الوندیان،دبیر انجمن سیمان در این زمینه به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: سهمیه برق امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. درسال۱۴۰۲، برق‌رسانی به واحدهای تولیدی از جمله سیمان با مدیریت بهتری انجام گرفت و۱۰درصدبرق اضافه‌تری نصیب صنعت سیمان شدوبازار به خوبی کنترل شد.وی افزود: صنعت تولید سیمان، هزینه‌های ثابت زیادی دارد که با ایجاد مشکل و اختلال در روند تولید، هزینه‌ها نیز بیشتر و کارخانه‌ها خسارت زیادی متحمل می‌‌شوند. دبیر انجمن سیمان گفت: توافق‌هایی با وزارت نیرو انجام شد تا تامین برق مورد نیاز واحدهای سیمانی در اطراف تهران بهبود پیدا کند و عرضه بیشتری در بازار داشته باشیم. قطعی برق باعث شد فعالیت ۷۰ کوره متوقف شود و کارخانه‌ها با کاهش تولید و راندمان پایین فعالیت کنند که این موضوع قیمت تمام شده سیمان را افزایش می‌دهد. الوندیان با تاکید بر این‌که صنعت سیمان با کاهش تولید و آسیب‌هایی که به نسوز داخل کوره‌ها وارد می‌شود آسیب می‌بیند، تصریح کرد: کاهش تولید سبب افزایش قیمت در کف بازار خواهد شد، البته قیمت‌ها تحت کنترل است.دبیر انجمن سیمان تاکید کرد: کاهش تولید سیمان، بر صادرات این محصول نیز اثر می‌گذارد. زمانی که کوره‌های تولید سیمان خاموش می‌شوند، کارخانه‌ها قادر به اجرای تعهدات صادراتی خود نیستند و به‌سادگی بازارهای صادراتی خود را از دست خواهند داد.

عدم‌النفع ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی
بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان این‌که در چهار سال گذشته صنعت فولاد حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از بی‌برقی زیان دیده به خبرنگار جام‌جم گفت: محدودیت عرضه برق به صنایع همچنان ادامه دارد و اوایل تیرماه بود که این تحدید شدید آغاز و از هفته پایانی این ماه به اجرا درآمد.وی افزود: نیاز۴۰۰۰ مگاواتی صنعت فولاد به برق سبب می‌شود این صنعت ارزآور به صورت عادی از فعالیت محروم شود.  احرامیان با تاکید بر این‌که ناترازی انرژی در کشور ما واقعیتی است که از سال ۹۹ آغاز شده‌، توضیح داد: ما نیازمند ۱۲هزارمیلیارد برق هستیم که خود صنعت فولاد همواره امکان ایجاد آن را داشته است. از ابتدای این ناترازی صنعت فولاد ۴۰۰۰مگاوات برق نیاز داشته که این ظرفیت را ایجاد کرده است، سایر صنایع نیز باید این کار را انجام می‌دادند. در حال حاضر اعمال محدودیت برق و گاز فقط روی صنعت فولاد، ناعادلانه است و نیازمند تقسیم این محدودیت روی کل صنایع هستیم.

newsQrCode
برچسب ها: برق انرژی صنعت برق
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها