به گزارش جام جم آنلاین از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، فراخوان علمی سی و یکمین اجلاس سراسری نماز با عنوان”نماز نسل نو و رسالت ما” منتشر شد. متن فراخوان به شرح ذیل است:
ستاد اقامه نماز با استعانت از خداوند حکیم و با کمک صاحب نظران و پژوهشگران و مدیران ارشد نظام بنا دارد تا در سی و یکمین اجلاس سراسری نماز بر اساس موضوع اجلاس نقش و رسالت حاکمیت و آحاد جامعه در زمینه نماز نسل نو را با مشارکت نهادها و متولیان فرهنگی مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و پس از انجام مطالعات کارشناسی و رایزنی های لازم و رفع موانع، راههای بهسازی و تحول در حرکت اقامه نماز نسل نو برای هر یک از نقش آفرینان را احصاء و در تحقق این هدف والا، مساعدت کند.
مخاطبان:
مدیران ارشد نظام، محققان و استادان حوزه و دانشگاه و فرهنگیان و دستگاه هایی که در پرورش آینده سازان نقش آفرین هستند.
محورها و موضوعات فراخوان ویژه محققان و صاحب نظران:
۱. رسالت و نقش مادران و پدران در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۲. رسالت و نقش مدارس و امور تربیتی و تشکل های دانش آموزی در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۳. رسالت و نقش حوزه های علمیه در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۴. رسالت و نقش مراکز علمی، دانشگاه ها، اساتید، نهادهای فرهنگی، کانون ها و تشکل های های دانشجویی در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۵. رسالت و نقش نهادها و دستگاه های فرهنگی و دینی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۶. رسالت و نقش تشکل های فرهنگی و اجتماعی مردم نهاد در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۷. رسالت و نقش امامان جماعت و مساجد در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۸. رسالت و نقش امور تربیتی در مدارس و دفتر نمایندگی رهبری در امور دانشگاه ها در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۹. نقد و بررسی کاستی های فرهنگی و هنری نهادهای ذیربط در رخداد کاهل نمازی در اقشاری از جامعه
۱۰. نقد و بررسی و تبیین علل قصور در اقامه نماز طیفی از نسل نو و راهکارهای مناسب
۱۱. جایگاه اقامه نماز در حکمرانی اسلامی با تمرکز بر نسل نو
۱۲. راهکارهای جذب نسل نو به مساجد با تمرکز بر نقش عبادی، فرهنگی و اجتماعی مساجد
۱۳. راهکارهای نهادینه کردن اقامه نماز در بین نسل نو از نگاه جامعه شناسی و روانشناسی
۱۴. رسالت و نقش صدا و سیما در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۱۵. رسالت و نقش دستگاه های حاکمیتی در امر نماز
۱۶. تأثیرات روابط دوستان و همسالان در ترویج و دعوت به نماز
۱۷. رسالت صاحب نظران و صاحبان اندیشه در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۱۸. نقش و تأثیرات حضور مدیران، معلمان و اساتید در نماز جماعت مدارس و دانشگاه ها در تشویق نسل نو به نماز
۱۹. نقش اصحاب رسانه، تولیدکنندگان، کارگردانان، فیلم نامه نویسان و بازیگران در نهادینه سازی نماز
۲۰. نقش الگوها و چهره های فرهنگی، هنری، ورزشی در فرهنگ سازی دینی و توصیه زبانی و عملی به نماز
۲۱. رسالت و نقش نهادهای روستایی (شورای اسلامی، دهیاری ها، امامان جماعت و …) در ترویج فرهنگ اقامه نماز
۲۲. نقش فضای مجازی و بردگی رسانه ای در دوری نسل نو از نماز و رسالت ما
۲۳. نقش مدیریت شایسته سالار در فرهنگ سازی معارف دینی و امر اقامه نماز
۲۴. آثار و فوائد هم افزایی و انسجام عملی دستگاهها، بویژه دستگاههای فرهنگی در رسالت ترویج فرهنگ اقامه نماز
۲۵. راه های هدف گزاری در جهت ارتباط معنی دار بین درون دادها و برون دادهای تربیت دینی بویژه نسل نو
۲۶. شیوه های پرورش نیاز درونی و فطری فرهنگ اقامه نماز و آموزه های بنیادین آن در متن زندگی فردی و اجتماعی
۲۷. روش های تسهیل و آسان گیری برای نسل نو در ترویج نماز
۲۸. راهکارهای ترویج فرهنگ اقامه نماز در بین نسل نو
۲۹. رسالت و نقش پایگاه های بسیج در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز
۳۰. رسالت و نقش تشکّلها و سمن ها در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز
۳۱. رسالت مبلغین و فعالین فرهنگ دینی در تبلیغ چهره به چهره برای جذب نسل نو به نماز
۳۲. نقد و بررسی و ارائه راهکارهای روانشناختی مدیریت اقامه نماز در مدارس
۳۳. رویش ها و ریزش های نسل نو در اقامه نماز
۳۴. شناخت نیازهای نسل نو؛ و جایگاه نماز در نیاز های نسل نو
۳۵. جهاد تبیین؛ راهکاری جهت جذب نسل نو
۳۶. نقش و رسالت صدا و سیما به عنوان رسانه تأثیرگذار در خصوص جایگاه عبادی سیاسی نماز، خصوصاً نسل نو
۳۷. نگرش نسل نو در مورد فریضه نماز
۳۸. نقش و رسالت زبان هنر در آشنایی و ارتقاء بینشی نسل نو با نماز
۳۹. نقش و رسالت مراکز پژوهشی در شناخت ویژگی های عمومی و تربیتی نسل نو جهت شناخت و اصلاح راه های انتقال مفاهیم نماز به آنان
قالب های ارائه آثار:
رساله دکتری
کتاب
مقالات علمی
مطالعات پیمایشی و طرح های پژوهشی
پایان نامه کارشناسی ارشد
نشریات استادی و دانشجویی
شرایط شرکت و پذیرش آثار :
اطلاعات تکمیلی و شرایط عمومی و اختصاصی از طریق درگاه اجلاس و نشانی های اعلام شده در بخش راه های ارتباطی قابل مشاهده میباشد.
مهلت شرکت در فراخوان :
از اول مرداد لغایت پایان مهرماه ۱۴۰۳
نحوه ثبت نام و ارسال آثار:
علاقه مندان می توانند از طریق سامانه noor.namaz.ir نسبت به ثبت نام و ارسال آثار اقدام نمایند.
زمان اعلام نتایج:
۱۵ آبان ۱۴۰۳ از طریق پایگاه اطلاع رسانی ستاد اقامه نماز www.namaz.ir
جوایز و هدایا:
تجلیل از صاحبان مقالات برتر و ارائه منتخب مقالات در صحن علنی اجلاس.
اختصاص ۱۱۰ جایزه نقدی به همراه لوح تقدیر.
توجه: به کلیه شرکت کنندگان گواهی حضور در فراخوان اعطاء خواهد شد.
راه های ارتباطی با دبیرخانه دائمی اجلاس های سراسری نماز:
تهران – خیابان آیت الله طالقانی – میدان فلسطین- پلاک ۳۸۷ – ستاد مرکزی اقامه نماز کدپستی:۱۴۱۷۷۴۳۱۸۱
تلفن : ۸۸۹۰۵۱۹۵ – ۸۶۰۳۷۵۰۶ – ۰۲۱
سامانه پیامک: ۱۰۰۰۰۱۷
پایگاه اطلاع رسانی : namaz.ir
شبکه اجتماعی ایتا: https://eitaa.com/namazrasaneh
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد