حماس به اتهامات دروغین دیوان بین‌ المللی کیفری پاسخ می‌دهد

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که در حال آماده‌سازی یک یادداشت حقوقی است که در آن به اتهامات دروغین دادگاه بین‌المللی کیفری علیه سه تن از رهبران ارشد خود پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۶۱۷۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، در ۲۰ مه، کریم خان، دادستان دادگاه بین‌ المللی کیفری اعلام کرد که دادگاه به دنبال صدور ۲ حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ دولت اشغالگر به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در نوار غزه است. 

در آن زمان، خان در بیانیه‌ای گفت که حکم دستگیری شامل یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در غزه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین القسام - شاخه نظامی جنبش حماس - نیز می‌شود.

در این باره حماس گفت، در حال حاضر در حال آماده کردن یک یادداشت حقوقی جامع است که در آن به تمام اتهامات نادرست موجود در بیانیه خان در مورد السنوار، هنیه و الضیف پاسخ می‌دهد.

جنبش حماس تاکید کرد: «بیانیه خان مملو از اطلاعات نادرست و اشتباهات و سوگیری به نفع حکومت اشغالگر است که در غزه علیه مردم ما نسل کشی می‌کند، درحالیکه باید جنایات ارتش اشغالگر و حمله‌های شهرک نشینان در کرانه باختری و شهر قدس اشغالی را هم بر آن افزود.»

این گروه مقاومت فلسطین افزود: «خان گام‌های خود را با همدردی با قربانیان اسرائیلی (در حمله هفت اکتبر ۲۰۲۳) و خانواده‌های آنها آغاز کرد و به دیدار آنها رفت و در شهرک‌هایشان به صحبت‌های آنها گوش داد، در حالی که هیچ همدردی با مردم ما نداشت که همچنان از نسل کشی، محاصره و گرسنگی رنج می‌برند.»

حماس خاطرنشان کرد: «تعداد شهدا و مجروحان (در نتیجه جنگ اشغالگران علیه غزه) تاکنون به بیش از ۱۲۰ هزار غیرنظامی رسیده است و بیش از ۷۰ درصد از ساختمان‌ها و مؤسسات نوار غزه تخریب و بخش بهداشت و آموزش به شکل خاص هدف قرار گرفته‌اند.»

حماس عنوان کرد: «خان وقتی فکر کرد که رژیم صهیونیستی مانند سایر دولت‌ها حق دفاع از خود را دارد، اشتباه کرد. او فراموش کرد که بزرگترین جنایتی که همه فجایع از آن نشات می‌گیرد، اشغالگری است که در موازین و قوانین بین‌المللی جنایت محسوب می‌شود.»

جنبش حماس گفت: «مردم ما حق دارند  و حتی وظیفه آنها مقاومت در برابر اشغالگری به هر وسیله ممکن، از جمله مقاومت مسلحانه است، چیزی که توسط قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و توسط دادستان دیوان بین‌المللی کیفری نادیده گرفته شده است.»

حماس همچنین تاکید کرد: «خان همچنین زمانی که فکر کرد تاریخ درگیری از هفت اکتبر آغاز شده و بیش از ۷۶ سال اشغال و قتل عام مردم ما را فراموش کرد، دچار اشتباه شد.»

حماس ادامه داد: به آقای دادستان کل دادگاه یادآوری می‌کنیم که اشغالگران از سال ۲۰۰۶ نوار غزه را تحت محاصره مرگباری قرار دادند و همچنین طی سال‌های گذشته چهار جنگ ویرانگر را علیه مردم ما در غزه به راه انداختند به خاطر همین دبیرکل سازمان ملل (آنتونیو گوترش) گفت وقایع هفت اکتبر از خلأ نمی‌آید.

در همین راستا، جنبش حماس تاکید کرد که خان اطلاعات خود را درباره رویدادهای هفت اکتبر از «منابع گمراه‌کننده رسانه‌های اشغالگر، که فاقد پایین‌ترین سطح حرفه‌گرایی و اعتبار هستند» به‌دست آورده است.

در بحبوحه محاصره خفه‌کننده غزه به مدت ۱۸ سال توسط اشغالگران و تشدید تجاوزات این رژیم علیه مسجدالاقصی، گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی در هفت اکتبر حمله غافلگیرانه‌ای را به مواضع نظامی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مجاورت غزه موسوم به غلاف غزه آغاز کردند که طی آن حدود ۲۳۹ نفر را اسیر کردند.

حماس افزود: «خان ادعاهای اشغالگران مبنی بر وجود طرحی برای تجاوزات جنسی سیستماتیک را باور کرد، اما اشغالگران نتوانستند مدرکی برای آن ارائه دهند.»

این جنبش ادامه داد: «این وحشتناک است که خان این اتهامات را (در بیانیه خود) تکرار کرد و آنها را به رهبری جنبش نسبت داد. همچنین ادعاهای اشغالگران درباره شکنجه، کشتار و دیگر دروغ‌ها را تکرار کرد.»

حماس خاطرنشان کرد که خان (در مقابل) از وارد کردن هرگونه اتهامی به رئیس ستاد ارتش اشغالگر (هرتزی هالوی) که دستور همه عملیات‌های کشتار، تخریب و نسل کشی (در غزه) را صادر می‌کند و مکرراً در میدان ظاهر می‌شود کوتاهی کرده است.

حماس در پایان بیانیه خود تاکید کرد که برای رسیدن به عدالت و پیروزی برای مردمش مبارزه خواهد کرد.

حماس اشاره کرد: «تعصب خان به شکلی رسواکننده ظاهر شد که وی خواستار صدور حکم جلب برای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس (اسماعیل هنیه) شد در حالی که او شخصیتی سیاسی است که در خارج از غزه اقامت دارد و زمانی که اشغالگر جنایتکار فرزندان و نوه‌های او را هدف قرار داد و کشت، بهای سنگینی مثل دیگر مردم ما پرداخت کرد.»

حماس معتقد است که دادستان عمومی و دیوان بین‌المللی کیفری با آزمون تاریخی اعتبار خود روبه‌رو هستند و جهان به برابری واقعی و عدالت کامل به دور از سلطه و نفوذ قدرت‌های بزرگ و استکبار و کنترل قدرت نیاز دارد.

اشغالگران از هفتم اکتبر گذشته جنگی را علیه غزه آغاز کردند که علاوه بر مفقود شدن هزاران فلسطینی، بیش از ۱۲۳ هزار فلسطینی شهید و زخمی برجای گذاشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها