با همکاری دانشگاه صنعتی سهند بررسی می‌شود؛

امکان سنجی استفاده از برج خنک‌کننده هیبریدی در پالایشگاه تبریز در راستای کاهش مصرف آب

مهندس ارشد یوتیلیتی و نماینده ناظر کارفرما در پروژه مطالعاتی جایگزینی برج‌های خنک‌کننده پالایشگاه تبریز با نوع هیبریدی گفت: در راستای کاهش مصرف آب، امکان سنجی استفاده از برج خنک‌کننده هیبریدی در پالایشگاه تبریز با همکاری دانشگاه صنعتی سهند بررسی می‌شود.
کد خبر: ۱۴۵۹۳۱۲
نویسنده امین بیل ساز

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: مهرداد کریمی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ راهبردی  که شرکت پالایش نفت تبریز در زمینه برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد، تصمیم گرفته شد در خصوص یکی از مسائلی که این شرکت با آن مواجه است، از توان علمی دانشگاه استفاده نموده و به همین منظور با  دانشگاه صنعتی سهند که یکی از قطب‌های علمی استان است، تفاهم نامه ای امضا می گردد.

وی ادامه داد: کارهای مقدماتی تعریف این پروژه مطالعاتی از یک ماه قبل شروع شده و  امروز نیز مراسم امضای تفاهم‌نامه آن برگزار می‌شود. با توجه به اینکه ما در کشوری با اقلیم نسبتاً خشک قرار گرفته‌ایم، صرفه‌جویی در مصرف آب خصوصاً در حوزه صنایع یکی از اولویت‌های کشور است و همین مسئله ضرورت انجام مطالعات در زمینه کاهش مصرف آب را بیشتر نمایان می‌کند.

کریمی گفت: یکی از واحدهای یوتیلیتی موجود در شرکت‌های نفتی، برج خنک‌کننده  و شبکه مربوطه است که برای خنک کردن تجهیزات و دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. می‌توان گفت بخش اعظم آبی که در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود در این برج‌های خنک‌کننده است.  با توجه به مکانیسم عمل این برج‌ها که از نوع تبخیری است، میزان آب قابل توجهی به دلیل تبخیر تلف می گردد و بایستی  آب جبرانی به سیستم اضافه گردد.

نماینده ناظر کارفرما در پروژه مطالعاتی جایگزینی برج‌های خنک‌کننده پالایشگاه تبریز بیان کرد: هدف‌گذاری ما انجام مطالعاتی در این زمینه جهت  استفاده از فناوری‌های نوین در دنیا بود. بنابراین کار مطالعاتی این مسئله به دانشگاه صنعتی سهند واگذار شد که قرار است برج خنک‌کننده موجود و شبکه آن را بررسی کرده و گزارشی در زمینه امکان جایگزینی برج خنک‌کننده تر موجود با برج خنک‌کننده هیبریدی ارائه نمایند تا در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات اشاره شده، نسبت به تعویض نوع برج خنک کننده اقدام و از این محل مصرف آب کاهش داده شده و گامی در جهت انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت پالایش نفت تبریز برداشته شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها