نتقاد از آتش‌نشانی در ماجرای مرگ ۲مقنی

تماشاگران یک‌تراژدی‌مرگبار

جسد دو مقنی که در چاهی در دماوند گرفتار شده بودند، پس از دو ساعت با از خودگذشتگی برادر یکی از آنها از عمق ۲۰متری خارج شد. نداشتن تجهیزات نجات از سوی تیم آتش‌نشانی اعزام شده به محل، با واکنش مردم شهر رو‌به‌رو شد.
کد خبر: ۱۴۲۵۰۰۹
نویسنده محمد غمخوار - گروه حوادث

صبح پنجشنبه، سیزدهم مهر، مرد مقنی «‌بسم‌ا...» گفت و مثل هر روز برای کار وارد عمق چاه شد‌. از چند روز قبل در حیاط این خانه در خیابان فرهنگ شهرستان دماوند مشغول کار شده بود. او در عمق چاه حفاری می‌کرد و همکارش در بالای چاه کیسه‌های خاک را بالا می‌کشید. عقربه‌های ساعت به ۱۱ رسیده بود اما چند دقیقه‌ای می‌شد که از مرد ۲۸ساله خبری نشد. همکار و پسر‌عمه‌اش بالای چاه نگران او شدند. چندبار صدایش کردند و مرد مقنی باصدایی که به‌سختی از گلویش بیرون می‌آمد درخواست کمک کرد‌. با اطلاع ماجرا به صاحبخانه، او با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفت و درخواست کمک کرد. 
همزمان پسر‌دایی مرد مقنی که نگران حال پسر‌عمه‌اش بود، وارد چاه شد که او هم گرفتار شد‌. امدادگران آتش‌نشانی خیلی زود به محل حادثه رسیدند اما به‌گفته شاهدان ماجرا، امکانات لازم برای نجات دو مقنی را نداشتند و نتوانستند وارد چاه شوند. پس از دو ساعت برادر مرد مقنی که متوجه حادثه شده بود خود را به آنجا رساند و وارد چاه شد و دقایقی بعد پیکر برادر و پسر‌دایی‌اش را از عمق چاه خارج کرد. با معاینه جسد توسط امدادگران اورژانس مشخص شد آنها بر اثر خفگی جان باخته‌اند. این حادثه با واکنش برخی اهالی شهر رو‌به‌رو شد و آنها کمبود تجهیزات آتش‌نشانی را عامل مرگ این دو مرد جوان می‌دانند و خواستار رفع کمبود‌ها از آتش‌نشانی دماوند شدند تا این حوادث دوباره تکرار نشود. 
یکی از اهالی خیابان فرهنگ به جام‌جم گفت: «‌بعد از حادثه اهالی در مقابل خانه‌باغ جمع شدند. دو جوان مقنی اگر آتش‌نشانان وارد چاه می‌شدند الان زنده و دو خانواده داغدار نبودند. یکی از آتش‌نشانان چند متری وارد چاه شد اما به‌دلیل احساس خفگی گفت او را بالا بکشند.‌»

روایت یک شاهد ماجرا

یکی از بستگان صاحب خانه‌باغ که شاهد این حادثه تلخ بود هم به جام‌جم گفت:‌ «این حادثه حدود ساعت۱۱ پنجشنبه رخ داد‌. پسر‌دایی مرد مقنی وقتی صدای کمک‌خواهی او را از عمق چاه می‌شنود، موضوع را به صاحب خانه که در کنار خانه‌اش مغازه داشت اطلاع داد. او هم سریع از آتش‌نشانی و اورژانس درخواست کمک کرد. در این فاصله پسر جوان با وجود مخالفت افرادی که آنجا حضور داشتند، طنابی به کمرش بست و برای نجات پسر‌عمه‌اش وارد چاه شد اما او هم دیگر بالا نیامد‌. من حدود ساعت۱۲ به محل حادثه رسیدم و هنوز صدای کمک‌خواهی مقنی‌ها می‌آمد. برای هوا‌دهی به افراد گرفتار در چاه یک پمپ لازم بود که امدادگران آتش‌نشانی گفتند پمپ آنها سوخته و نمی‌توانند به عمق چاه هوادهی کنند. صاحب خانه‌باغ رفت از مغازه پمپ‌فروشی یک پمپ گرفت اما آن هم توان لازم را نداشت.»
وی با گلایه از نحوه امدادرسانی آتش‌نشانان گفت: «‌آتش‌نشانان اگر تجهیزات نداشتند، چرا به آنجا آمدند. از اول که اعلام شد حادثه گرفتاری در چاه است. اگر با امکانات لازم آمده بودند، حداقل نفر دوم زنده می‌ماند. حدود یک ساعت بعد از حادثه برادر مقنی گرفتار در چاه خود را به آنجا رساند‌. او یک دستمال مقابل دهانش بست و وارد چاه شد و دو جسد را بعد از دو ساعت از حادثه بیرون آورد‌. آتش‌نشانان در پایان گزارش حادثه را به صاحب خانه‌باغ دادند تا امضا کند اما او خودداری کرد.‌»
جسد دو مقنی گرفتار در چاه درحالی تحویل خانواده‌شان شد که اگر به کمبود تجهیزات درشهر دماوند توجهی نشود بازهم شاهد این حوادث تلخ خواهیم بود.

newsQrCode
برچسب ها: مقنی مرگ آتش نشانی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها