آمار بازماندگان از تحصیل را باید به صفر رساند

معاون اول رئیس جمهور، کم توجهی به آموزش و پرورش را ضربه به آینده کشور دانست و گفت: اجرای عملیاتی و زمان‌بندی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گامی مهم و اساسی در کاهش یا به صفر رساندن نرخ بازماندگان از تحصیل و دانش‌آموزان در حال ترک تحصیل است.
معاون اول رئیس جمهور، کم توجهی به آموزش و پرورش را ضربه به آینده کشور دانست و گفت: اجرای عملیاتی و زمان‌بندی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گامی مهم و اساسی در کاهش یا به صفر رساندن نرخ بازماندگان از تحصیل و دانش‌آموزان در حال ترک تحصیل است.
کد خبر: ۱۴۱۶۰۶۴

به گزاش جام جم آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در نشستی درباره ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکده‌ها و نهاد‌های عمومی و انقلابی حضور داشتند، اظهار داشت: غفلت از نظام آموزشی زمانی نمایان می‌شود که جبران نیروی تحصیل کرده امکان پذیر نباشد و باید با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم و همچنین هوش و استعداد کودکان و نوجوانان ایرانی با برنامه‌ریزی منظم و کمک اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مطالعاتی آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر رساند.

بازجذب ۲۶ هزار دانش‌آموز به نظام آموزشی در دوران پساکرونا

وی تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم گام‌های بزرگی در رفع موانع عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل برداشته است و آمادگی کامل داریم تا اهداف سند تحول را محقق کنیم.
 
وی با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل در برخی از استان‌ها، بر ضرورت شکل دادن یک قرارگاه و رفع چالش‌های این استان‌ها در حوزه آموزش و پرورش تأکید و وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد برنامه عملیاتی این قرارگاه به سرعت آماده و عملیاتی شود.
 
مخبر با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی در دوره دانش آموزی گفت: باید برای عقب ماندگی مهارتی دانش آموزان در دوره کرونا یک برنامه ویژه تمهید شود و این موضوع با کمک مجلس در برنامه هفتم نیز گنجانده شود.
 
معاون اول رئیس جمهور اهمیت تقویت هنرستان‌ها را خاطرنشان ساخت و تاکید کرد: اگر یک دانش آموز پس از اتمام دوره تحصیلی در نظام آموزش و پرورش بتواند صاحب حرفه و مهارتی شود، می‌توان به تکرار چرخه فقر و ریشه کنی آن در خانواده و کشور پایان و سطح اشتغال را افزایش داد؛ بنابراین ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش توجه به هنرستان‌ها را بار دیگر در رأس برنامه‌های خود قرار دهد.
 
مخبر افزود: تهیه و تدوین لایحه تقویت مدارس در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برخی اشتباهات گذشته در خصوص سرانه مدارس، سرانه تغذیه و جابجایی دانش آموزان را جبران کند.
 
مخبر همچنین با تأکید بر ضرورت و اهمیت طرح اداره مدارس به صورت هیأت امنایی و مدرسه یاری و مدرسه داری خیرین مدرسه ساز در وزارت آموزش و پرورش، گفت: در کنار این اقدامات باید وزارت آموزش و پرورش طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان را بررسی و تدوین کند.
 
در این نشست، وزیر آموزش و پرورش از اولویت آموزش و پرورش در برنامه‌های دولت خبر داد و افزود: لایحه‌ای تحت عنوان لایحه تقویت مدرسه در حال آماده سازی است تا پس از تصویب، ساختار حمایت از مدارس و همچنین نقش مدارس در محلات و مناطق تحت پوشش را متحول سازد و همچنین از ظرفیت‌های مردمی برای مدیریت مدارس و رسیدگی به وضعیت دانش آموزان مناطق محروم استفاده شود.
 
همچنین در این جلسه گزارشی در خصوص نرخ کاهش بی‌سوادی ۶ ساله و بیشتر در ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه و جهان، شاخص تغییر ضریب جینی آموزش در مناطق مختلف، درصد بی‌سوادی در تهران و سایر استان‌های کشور، نرخ فقر بی پولی کودکان زیر ۱۸ سال نسبت به معلم به دانش آموز و بالعکس در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا، روند ترک تحصیل، توزیع حمایتی، نسبت بودجه آموزش و پرورش به تولید ناخالص داخلی و مقایسه سرانه دانش آموزی ایران با کشور‌های جهان ارائه شد.
 
در ادامه تأکید شد در دولت سیزدهم هزینه ایاب و ذهاب و سرانه مدارس احیا شده که با توجه به اهمیت این موضوع برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش این دو موضوع در کنار برقراری سرانه تغذیه در مدارس در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و اجرایی است.
 
همچنین درباره کاهش و به صفر رساندن کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل پیشنهاد‌هایی شامل کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات منطقه‌ای و محلی، ایجاد پنجره واحد حمایتی از طریق مدرسه و ایجاد قرارگاه جهادی عدالت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
 
وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از نرخ بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا و پسا کرونا ارائه و تأکید کرد در دولت سیزدهم و با اجرای طرح شهید محمودوند با همکاری گروه‌های جهادی و محوریت آموزش و پرورش در حدود ۲۶ هزار دانش آموز بازجذب نظام آموزشی و کلاس‌های درسی شدند./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها