نسخه غذایی پیشگیری از گرمازدگی | آیا نوشیدن آب سرد مضر است؟
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

نسخه غذایی پیشگیری از گرمازدگی | آیا نوشیدن آب سرد مضر است؟

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

نشانه‌های گرمازدگی را جدی بگیرید

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه شهروندان باید نشانه‌های گرمازدگی مانند تپش قلب،‌ بی‌حالی و خشکی دهان و چشم را جدی بگیرند، گفت: گرمازدگی شدید می‌تواند سبب بروز آسیب‌های جدی مانند نارسایی کلیوی در شخص شود.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه شهروندان باید نشانه‌های گرمازدگی مانند تپش قلب،‌ بی‌حالی و خشکی دهان و چشم را جدی بگیرند، گفت: گرمازدگی شدید می‌تواند سبب بروز آسیب‌های جدی مانند نارسایی کلیوی در شخص شود.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به اینکه با افزایش دمای هوا احتمال گرمازدگی شهروندان افزایش پیدا کرده است، افزود:‌ افرادی که ناچار هستند در محیط‌‌هایی که سرپوشیده نیست، فعالیت کنند باید نکاتی را رعایت کنند تا دچار گرمازدگی و آسیب نشوند.

وی با اشاره به اینکه افرادی مانند رانندگان تاکسی، کارگران ساختمانی و کشاورزان بیش از سایر افراد در خطر گرمازدگی قرار دارند، عنوان کرد: این افراد بهتر است در روزهای گرم سال ‌ لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشند و از کلاه و عینک استفاده کنند تا احتمال گرمازدگی آنها کاهش پیدا کند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه افراد باید در روزهای گرم سال به آب مناسب نیز دسترسی داشته باشند، توضیح داد: برای پیشگیری از گرمازدگی باید یک بطری آب آشامیدنی همراه شخص باشد. علاوه بر این نباید فراموش کرد که گرما روی پوست و مخاط چشم نیز اثر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است افراد از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی مناسب نیز استفاده کنند.‌

دکتر خسرونیا با بیان اینکه شهروندان باید نشانه‌های گرمازدگی را جدی بگیرند، ادامه داد: چنانچه شخص‌ دچار تپش قلب، خشکی دهان و چشم‌ شد یا تعریق او افزایش یافت و احساس بی‌حالی کرد باید خود را بلافاصله به محل خنکی برساند و به انداز کافی مایعات بنوشد‌.

وی با اشاره به اینکه پیامدهای بی‌توجهی به نشانه‌های گرمازدگی می‌تواند سلامت شخص را به خطر بیندازد، تاکید کرد: شخص با تعریق سدیم، پتاسیم و الکترولیت‌ها را از دست می‌دهد. به همین دلیل دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود. در چنین شرایطی فرد گرمازده ‌ قادر نخواهد بود که به خود کمک کند. به همین دلیل به محض مشاهده نشانه‌های گرمازدگی باید برای رفع خطر اقدام کرد.‌

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: شخص گرمازده دچار افت فشار خون نیز خواهد شد. به همین دلیل اگر اطرافیان متوجه این مساله شدند، بهتر است پس از انتقال شخص به محیطی خنک و خوراندن مایعات به او برای انتقال شخص گرمازده به مراکز درمانی نیز اقدام کنند.

 دکتر خسرونیا یادآور شد: اگر با شخصی که دچار گرمازدگی شدید شده مواجه شدیم، نباید وقت را از دست بدهیم و بهتر است او را بلافاصله به مرکز درمانی منتقل کنیم.

 وی تاکید کرد: فراموش نکنیم که تعریق شدید و دفع سدیم و پتاسیم  روی قلب و کلیه شخص گرمازده نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل اگر شخص بموقع تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است دچار نارسایی کلیوی شود.

به گفته رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، سالمندان و کودکان بیش از سایر گروه‌های سنی دربرابر گرمازدگی آسیب پذیر هستند. به همین دلیل بهتر است در ساعات گرم روز در فضاهای باز فعالیت نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها