نقش مهم مردم در مدیریت مصرف آب برای خروج از بحران
کد خبر: ۱۴۱۵۲۱۴

شرايط موجود تأمين آب در گفت‌وگو با مديرعامل آبفا مشهد بررسي شد

 

نقش مهم مردم در مدیریت مصرف آب برای خروج از بحران

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش 70 درصدی میزان بارندگی در این کلانشهر طی سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلندمدت، شرایط تأمین آب مشهد برای تابستان امسال بسیار سخت است.
حسین اسماعیلیان در این‌باره افزود: میزان بارندگی در مشهد در سال آبی جاری (از مهر ماه 1401 تاکنون) 84 میلیمتر بوده در شرایطی که بارندگی‌های نرمال عددی بین 230 تا 240 میلیمتر در سال را نشان می‌دهد. بارندگی‌هایی که تا به امروز در مشهد شاهد بودیم در مقایسه با بارندگی‌های نرمال 70درصد کاهش یافته است.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: شرایط سدهایی که نیمی از آب مورد نیاز شهر مشهد را تأمین می‌کنند به هیچ عنوان شرایط خوبی نیست و در مجموع 12 درصد ذخیره آب پشت این سدها موجود است.

کاهش سهم سدها در تأمین آب مشهد

اسماعیلیان با اشاره به بارندگی 18 میلیمتری در بهار امسال گفت: همان‌گونه که بیان شد بخش عمده‌ای از آب شرب کلانشهر مشهد از سدها تأمین می‌شود و ذخیره سدها هم به بارندگی سالانه بستگی دارد. در فصل بهار که معمولاً بیشترین حجم بارندگی‌ها را در مشهد شاهد بودیم، امسال در مجموع 18 میلیمتر بارش داشتیم که این میزان برابر با یک بارش در شرایط نرمال است. نکته قابل توجه دیگر که شرایط را سخت‌تر می‌کند این است که در سال آبی جاری ورودی سد دوستی به عنوان بزرگ‌ترین منبع سطحی تأمین آب شهر مشهد صفر بوده است. این اتفاق سبب شده میزان 50درصدی تأمین آب شهر از سدها به 30 درصد کاهش پیدا کند!

مردم همراهی کنند

وی ادامه داد: تابستان و پیک مصرف، حضور زائران و مسافران به ویژه در ایام دهه آخر صفر را در پیش داریم. برنامه‌هایی برای جبران بخشی از کمبود آب در دستور کار قرار گرفته که به صورت ملی و استانی پیگیری می‌شود. برخی از این پروژه‌ها به نتیجه رسیده و بخشی باید تا یک ماه آینده تمام شود. نکته مهم در آب، مدیریت مصرف است و همراهی مردم بسیار اهمیت دارد و به آن نیاز داریم.

جیره‌بندی در تضاد با صرفه‌جویی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: اعتقاد داریم جیره‌بندی نمی‌تواند ابزار خوبی برای صرفه‌جویی باشد و کمکی به کاهش مصرف نمی‌کند و حتی موجب افزایش مصرف هم می‌شود؛ چون ممکن است بخشی از منابع آب به استفاده مشترکان نرسد و اصطلاحاً هدر برود. بنابراین همه تلاش ما بر این است به جیره‌بندی نرسیم و بتوانیم با پروژه‌های در دست اجرا و همکاری مردم، تابستان گرم و سخت را پشت سر بگذاریم. در حال حاضر نیز پروژه‌های متعدد از جمله افزایش 18 درصدی مخازن آب را در دست اقدام داریم که می‌تواند کمک قابل توجهی به پایداری شرایط کند. ضمن اینکه بیان این مورد برای آگاهی مردم خالی از لطف نیست که با اجرای برخی از پروژه‌ها در بعضی نقاط شهر و اصلاحاتی که در نقاطی از شبکه توزیع داریم، گاهی آن هم موقتی و در چند ساعت شاید با کمی فشار آب یا قطع آب مواجه شوند؛ اما اینکه از این موضوع به عنوان اجرای جیره‌بندی استفاده شود، به طور کامل تکذیب می‌شود و واقعیت ندارد.
3، 30، 3؛ راهکاری برای کاهش مصرف
وی ادامه داد: به واقع در شرایط کاهش 70درصدی بارندگی باید مصارف غیرضروری دست‌کم 50 درصد کاهش یابد که این موضوع با رعایت مواردی از سوی مردم قابل تحقق است.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: سرانه مصرف خانگی در این شهر به ازای هر شهروند 120 لیتر در شبانه‌روز است که با رعایت برخی دستورالعمل‌ها و بدون اینکه به مصارف شرب و بهداشت لطمه‌ای وارد شود، این میزان تا 70لیتر قابل کاهش است.
اسماعیلیان ادامه داد: مدیریت زمان استفاده از کولرهای آبی می‌تواند کمک زیادی در محقق شدن کاهش مصارف فعلی داشته باشد. کولرهای آبی بسیار پرمصرف هستند و در صورت روشن بودن در بازه زمانی 24 ساعته، 500 لیتر آب مصرف می‌کنند که معادل سرانه مصرف روزانه چهار نفر است. شهروندان می‌توانند تنها با کاهش سه ساعته استفاده از کولر در هر روز کمک مؤثری در پایداری مصرف آب شهر مشهد داشته باشند. این نیز قابل مدیریت است و می‌شود فقط در ساعات گرم روز از کولرهای آبی استفاده کرد به جای اینکه 24 ساعت شبانه‌روز کولرها روشن باشند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که دوستان و همکاران ما درباره‌اش مطالعاتی داشتند و تأثیر آن می‌تواند موجب کاهش مصرف شود این است که هر شهروند، تنها سه دقیقه از زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهد و مورد بعدی کاهش 30 درصدی استفاده از آب در فلاش‌تانک‌های سرویس‌های بهداشتی است که با یک تکنیک ساده قرار دادن دو بطری آب معدنی در داخل فلاش‌تانک بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، می‌شود از هدررفت بخش زیادی از آب جلوگیری کرد. این سه اقدام یعنی کاهش سه ساعته استفاده از کولرهای آبی، کاهش 30درصدی مصرف آب برای فلاش‌تانک‌ها و نیز سه دقیقه کم کردن از زمان دوش گرفتن، کمک قابل ملاحظه‌ای در به نصف رساندن مصرف آب در مصارف خانگی در قالب پویش «نقش من» خواهند داشت. البته بدون اینکه لطمه‌ای به بحث شرب و بهداشت وارد شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین با اشاره به حجم بالای فعالیت‌هایی که در حال حاضر در مجموعه شرکت آب و فاضلاب مشهد با همکاری دستگاه‌های اجرایی در حال پیگیری و اجراست، اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم از راه‌های مختلف را یکی از راهکارهای مهم برای رفع مشکلات دانست و همراهی رسانه‌ها را یکی از بازوهای مهم در تحقق و رسیدن به اهداف مورد نظر در مدیریت شرایط فعلی عنوان کرد.
مهندس اسماعیلیان افزود: کمپین رسانه‌ای «نقش من» که رسالت آگاهی‌بخشی به مردم را دارد نیز در همین راستا اقدامات خوبی را در پیش گرفته که بی‌شک اثرات خاص خود را خواهد داشت و به این موضوع خوش‌بین هستیم که با تبلیغات محیطی انجام شده و مشارکت رسانه‌ها می‌توان همراهی بیشتر مردم در مدیریت مصرف آن‌ها را که نقش به سزایی در عبور از شرایط فعلی دارد، متصور شد.
وی در پایان با بیان اینکه تلاش تمام همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب در 24 ساعت شبانه‌روز بر این است که حتی یک شهروند در هیچ نقطه از شهر احساس کمبود آب نکند، گفت: این برای من و همه همکارانم که افتخار سقایی زائران و مجاوران امام رضا(ع) را داریم، بهترین اتفاق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها