کد خبر: ۱۳۸۰۳۳۸

سوغاتی‌های خوراکی ایران

سوغاتی خریدن آن‌هم از نوع خوراکی همیشه یکی از لذت‌بخش‌ترین گزینه‌های سفر بوده و همچنان نیز است. ازآنجایی‌که سفر به اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران با خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای شمارا روبرو می‌کند. به‌صورت مختصر و مفید قصد داریم تا در مورد خوراکی‌های خوشمزه‌ای که شما قرار است از شیراز، همدان و مشهد با خود همراه بیاورید قدری صحبت کنیم. اگر می‌خواهید از سوغات شیراز، سوغات مشهد و سوغات همدان بیشتر بدانید. به شما توصیه می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

سوغاتی‌های خوشمزه‌ ایران

هر خطه از ایران عطروطعم مخصوص به خود را دارد. همان‌طور که پوشش، اقلیت‌های مذهبی و سبک و سیاق زندگی مخصوص به خود رادارند. خوراکی‌های هر منطقه نیز با منطقه دیگر تفاوت دارد زیرا آب‌وهوا ذائقه‌ها را با تمایز روبرو کرده است. از همین رو بخشی از خوراکی‌های خوشمزه همدان، شیراز و مشهد را قرار است به شما معرفی کنیم.

سوغاتی مشهد

مشهد یکی از شهرهای پرطرفدار ایران است. از همین رو همه‌ساله گردشگران بسیاری به‌منظور سیاحت و زیارت به این شهر مقدس سفر می‌کنند. اگر از خود بپرسید بعد از بازگشت به شهر و دیار خود بهتر است چه خوراکی را برای دوستان و آشنایانمان تهیه کنیم. به شما می‌گویم که نبات، خشکبار، برگه‌های میوه، ادویه هفت‌قلم، ترشی مشهدی، زرشک، زعفران، نقل، جیلی پیلی، نخود و کشمش بخشی از خوراکی‌های خوشمزه این شهر محسوب می‌شود.

زرشک

اگر می‌خواهید زرشک بخرید باید به شما بابت این حسن سلیقه در قدم اول تبریک بگویم. این خرید درست از مرکز تولید زرشک ایران قرار است انجام شود. خراسان رضوی یکی از شهرهای تولیدکننده زرشک در ایران محسوب می‌شود. از همین رو خرید زرشک اناری و مجلسی یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های این خطه به شمار می‌آید.

زعفران

زعفران یکی از قدیمی‌ترین کالاهای خریداری‌شده از مشهد بوده و همچنان نیز است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نیمی از زعفران ایران توسط شهر مشهد تأمین می‌شود. زعفران در طی یک دسته‌بندی به زعفران کلی دسته، پوشال، سرگل و نگین تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس اولویت نگینی بهترین نوع زعفران شناخته می‌شود.

سوغاتی شیراز

خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش. برای خرید از شهر شیراز در ابتدا توصیه می‌کنیم شیرینی‌های خوشمزه آن را تهیه کنید. خرید مسقطی شیرازی، یوخه، کلوچه شیرازی، کلوچه بادام‌سوخته، فالوده شیرازی، حلوا شیرازی و انواع عرقیات انتخاب‌های است که در پیش روی شما قرار دارد.

یوخه

یوخه یکی از شیرینی‌های بسیار پرطرفدار شهر شیراز است. این شیرینی با خمیری بسیار نازک درست می‌شود که درپوششی از پودر قند، دارچین و پودر پسته تهیه می‌شود. البته که مسقطی هم شیرینی پرطرفدار شیراز است که با آجیل روی آن تزئین می‌شود و بسیار پرطرفدار است.

سوغاتی‌های خوراکی ایران

بادام‌سوخته

بادام‌سوخته نیز یکی از خوراکی‌های شیرین و خوشمزه شهر شیراز محسوب می‌شود. به این صورت که بادام را با آب و شکر می‌جوشانند و سپس برای خوش‌طعم‌تر شدن بادام‌ها روی آن کنجد می‌ریزند. باید بگویم که این بادام‌ها تف داده می‌شوند به همین خاطر به آن بادام‌سوخته می‌گویند. بادام‌سوخته برخلاف اسم تلخش بسیار خوشمزه و خرید آن را توصیه می‌کنیم.

سوغاتی همدان

اگر به همدان سفر کنید بی برو و برگرد برای خود از خوراکی‌های خوشمزه این شهر تهیه خواهید کرد. خرید باسلق خوشمزه، انگشت‌پیچ، حلوا زرده، نان کماج، آب‌نبات‌قیچی، برساق، نان شیرمال، نقل، حلوا، صنل، حلوا لوزی، گز، عسل، نان‌نارگیلی، نان چای، شیره انگور، چای بغدادی، خشکبار و ترشی بدون شک شمارا دست‌خالی راهی نخواهد کرد.

صنل

همان‌طور که به‌صورت مختصر نام‌برده شد تنوع شیرینی‌های که برای سوغات از همدان می‌توانید تهیه کنید بسیار زیاد است. یکی از این شیرینی‌های محبوب صنل است که در شهر نهاوند همدان به‌وفور پخت می‌شود. مواد اولیه آن شامل شکر، زنجبیل، جوز و دارچین است. ازآنجایی‌که مصرف این شیرینی نه‌تنها ضرر ندارد که خواص پزشکی بسیاری نیز دارد. به‌عنوان سوغات در رده پرطرفدارترین شیرینی‌های همدان جای گرفته است.

سوغاتی‌های خوراکی ایران

چای بغدادی

اگر می‌خواهید یک چای متفاوت را به شهر خود مهمان کنید. بی‌بروبرگرد پیشنهاد ما به شما چای بغدادی است. این چای طعمی از دارچین و زنجبیل را به همراه دارد. ازآنجایی‌که ارزش غذایی این چای بسیار بالا است در ادویه فروشی‌ها به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. این چای را در کنار نان چای میل کنید و از خواص بی‌نظیر این دو به‌صورت یکجا بهره بگیرید.

کلام آخر پیرامون سوغاتی خوراکی ایران

همان‌طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید برای خرید سوغاتی‌های ایران تنوع بسیار زیاد است. خرید خوراکی‌های خوشمزه از شهر مشهد، همدان و شیراز بدون شک شمارا شگفت‌زده خواهد کرد. از دم‌نوش‌های گیاهی مخصوص به هر خطه از ایران تا شیرینی‌های سنتی و خوشمزه پرخاصیت انتخاب‌های است که در پیش روی شما قرار دارد.

همچنین می‌توانید ادویه‌های خوشمزه مخصوص به هر شهر مثل ادویه هفت‌قلم مشهد یا چای بغدادی پرخاصیت همدان را همراه با یوخه شیرازی به‌عنوان سوغات مشهد، سوغات همدان و سوغات شیراز با خود همراه کنید. امید است مطالب ارائه‌شده توانسته باشد تا حدودی شما عزیزان را با سوغاتی‌های خوراکی این سه شهر توریستی ایران آشنا کرده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها