فراغت زیر سایه تابستان

تعطیلات تابستانی که همه با بی صبری منتظرش بودیم ، مدتی است از راه رسیده و روزهای طولانی و گرم تابستان آغاز شده است. دانش آموزان از امتحانات فارغ و کارهای مربوط به درس را کنار گذاشته شده اند.
کد خبر: ۱۴۱۴۷۳

بنابراین مدتی است اوقات فراغت و استراحت برای خانواده ها آغاز شده است. همه اعضای خانواده تمایل دارند از تابستان خود لذت ببرند. بچه ها هم احتیاج دارند به دور از کارهای روزمره مدرسه و تکالیف یک سال تحصیلی ، در طول تعطیلات تابستانی به استراحت و تفریح مشغول شوند. اکنون زمان ایده آل برای استراحت ، تفریح و فراموش کردن تکالیف روزمره مدرسه است.

والدین در طول تعطیلات تابستانی ، تکالیف بیشتری به بچه ها می سپرند و تفریح و سرگرمی را در اولویت بعدی قرار می دهند. این گروه از والدین عقیده دارند فرزندانشان باید به بعضی از وظایف آموزشی خود در طول تابستان ادامه دهند. بعضی از والدین اعتقاد دارند فرزندشان باید به تقویت آنچه سال قبل آموخته ، ادامه دهد و بعضی دیگر معتقدند لازم است خود را برای بعضی از دروس سال آینده آماده کند و دسته سوم فقط تمایل دارند فرزندان خود را در ساعاتی از روز مشغول کنند.
اما همانند بسیاری موارد دیگر در حوزه امور آموزشی و تربیتی فرزندان ، بهتر است این مورد را در نظر داشت که باید تقدم را به آسایش فرزندان بدهیم نه به خودخواهی خودمان.
به طور کلی در طول تعطیلات و برای اوقات فراغت دانش آموزان و چگونگی گذران آن بهتر است سن و سطح تحصیلات فرزندانمان را که 2 مساله مهم هستند مورد توجه قرار دهیم ؛ به عنوان مثال برای فرزندان تا 9 سال ، خواندن یک کتاب به طور تفریحی ، انجام یک نوع ورزش و بازی کردن توصیه می شود. درباره فرزندان بزرگتر، بهتر است فعالیت هایی انجام شود که با به کارگیری فکر و اندیشه همراه باشد. این مساله درباره دانش آموزانی که در درسی نمره نیاورده اند بسیار مهم و ضروری است ، زیرا در مرور درسها کمک موثری خواهد بود.

تجدیدی ها

در خصوص دانش آموزانی که در یک یا تعدادی از دروس خود نمره قبولی نیاورده اند بهتر است طی تعطیلات تابستانی موارد زیر را مورد توجه قرار دهیم: باور کنید نمره بد، خود یک تنبیه است ، بنابراین بهتر است وضعیت را وخیم تر نکنیم و فرزندانمان را وادار نکنیم که خود را مقصر بدانند. باید بکوشیم علل ضعف درسی او را بیابیم و به او کمک کنیم تا بتواند در کنار تقویت درسی خود، از تعطیلات نیز به شکل مطلوبی استفاده کند. باید اهداف واقعی و اصلی را مشخص کنیم و با برنامه ریزی مناسب و حساب شده ، بدون کنار گذاشتن استراحت و تفریح خود بتوانند در تقویت دروس مورد نظر و جبران آنها نیز موفق باشند. از طرف دیگر، می توان با شرکت در کلاسهای تقویتی که بسیاری از مراکز و آموزشگاه ها ارائه می کنند، سعی در جبران دروسی کرد که لازم به نظر می رسد.
این نکته را نیز نباید فراموش کرد بچه هایی که از تابستان خود به شکل مطلوبی استفاده می کنند و به استراحت ، بازی و تفریح و همین طور فعالیت های مشترک با والدین و دوستانشان می پردازند، هنگام شروع سال تحصیلی جدید، نسبت به دانش آموزانی که ماههای تعطیلی را با شکنجه و خستگی ناشی از تکالیف درسی گذرانده اند وضعیت بسیار بهتری خواهند داشت.
همچنین باید همیشه به خاطر داشت که فرزندانمان در هر مقطع سنی که باشند، همزیستی با دیگر بچه ها، بهترین روش برای یادگیری شیوه برقراری ارتباط یا مستقل شدن است ؛ 2 هدف اصلی و مهم که در جهت توسعه قابلیت های هر فرد بسیار اجتناب ناپذیر هستند.

مدرسه حتی در تابستان

درباره دانش آموزانی که در دروس خود نمره قبولی کسب کرده اند و از سطح درسی خوبی برخوردارند، بهتر است آنها را به حال خود بگذاریم ، زیرا این دسته از دانش آموزان ، اگرچه ممکن است بعضی از چیزها را فراموش کرده باشند، با شروع سال تحصیلی جدید مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. در حقیقت باید اذعان کرد که حافظه محدودیت خود را دارد و هرگز امکان ندارد تمام چیزهایی که آموخته ایم ، به یاد داشته باشیم ؛ بنابراین درباره این گروه نیز صادق است که مواردی را فراموش کنند، ولی بهتر است آنها را آزاد بگذاریم تا اوقات فراغت خود را با فعالیت های فوق برنامه صرف کنند و فقط تکالیفی را که مدرسه برایشان توصیه کرده است ، انجام دهند در ضمن با مطالعه اختیاری و تفریحی ، آمادگی خود را برای شروع ترم جدید حفظ کنند.
اما نکته ای که بسیار مهم است و نباید آن را بسادگی فراموش کرد این که باید با اقداماتی بسیار موثر کمک کرد تا فرزندانمان از امور آموزشی و اجتماعی خود طی تابستان جدا نشوند. برای نیل به این هدف ، نکات زیر را حتما به کار ببندید:
1) در صورتی که مدرسه فرزندتان برنامه های تابستانی دارد می توان در بعضی از آنها شرکت کرد. به همین منظور دانش آموز می تواند بخشی از زمان خود را در تابستان برای این کار برنامه ریزی و سازماندهی کند. در بسیاری از مدارس ، معلمان با فعالیت های آموزنده ، شاد و سرگرم کننده تابستانی ، دانش آموزان را برای سال جدید تحصیلی آماده می کنند که البته در این فعالیت ها می توان انتخاب و خواندن کتابهای مناسب و انجام بسیاری تکالیف مفید را مشاهده کرد.

باور کنید نمره بد خود یک تنبیه است پس با معلق کردن تعطیلات اوضاع را وخیم تر نکنیم

توجه به این نکته ضروری است که دانش آموزان نباید تکالیف تابستانی خود را با عجله تمام کنند. والدین در این مورد می توانند کمک موثری به آنان کنند. زیرا هدف فقط انجام تکالیف نیست ، بلکه هدف واقعی حفظ ارتباط آموزشی است که در صورت انجام سریع آن ، این هدف اصلی محو می شود و اهمیت خود را از دست می دهد.
2) بهتر است در طول تابستان دانش آموزان ارتباط خود را با همکلاسی هایشان حفظ کنند. دانش آموزان بزرگتر باید بکوشند ارتباط خود را از طریق تلفن ، ایمیل ، نامه و ملاقات با همکلاسی های خود حفظ کنند و کوچکترها با کمک والدینشان این ارتباط را حفظ کنند.
3) بسیاری از مراکز آموزشی ، دوره ها و برنامه های آموزنده و خلاقی ارائه می کنند که می توان برنامه ای را که مطابق میل فرزندتان است و فعالیتی که او دوست دارد انتخاب کرد تا در آن شرکت کند و آن را ادامه دهد. به عنوان مثال ، نماینده ای از طرف مدارس می تواند با اولیا و از طرف دیگر با مدیران پارکهای تفریحی ، باغ وحش ، موزه ها و دیگر مراکز تفریحی هماهنگی های لازم انجام دهد و به این ترتیب فعالیت های فوق برنامه شاد و متنوعی را برای دانش آموزان طی تعطیلات تابستانی فراهم کند.
4) اردو رفتن یکی دیگر از فعالیت هایی است که تجربه آن برای دانش آموزان مفید است ، زیرا از این طریق می توانند استقلال خود را به دست آورند، دوستان جدیدی بیابند و وقت خود را صرف آنچه دوست دارند کنند. وقتی فرزندتان می خواهد به اردو برود به او اطمینان بدهید که می تواند خود او، کتاب و نوشت افزار خود را بسته بندی کند و همراه خود ببرد؛ همچنین به او بیاموزید که خاطرات و دیده هایش را در طول اردو بنویسد و برای خود داشته باشد.
5) از فرزندتان بخواهید مطلبی را آماده کند و هنگام صرف شام ، راجع به آن صحبت کنید. این مطلب می تواند مقاله ساده ای از روزنامه ، یک خبر تلویزیونی ، رادیو یا اینترنت باشد یا درباره برنامه های آموزشی تابستان یا اردویی که رفته اند بحث کنند.
6) از فرزندتان بخواهید فهرستی از اقلام مورد نیاز برای خانه یا برای یک شام خاص خانوادگی یا مواد لازم برای اردو رفتن تهیه کند یا مواردی که باید از سوپرمارکت خرید؛ همچنین می توانید از او بخواهید روز تولد بعضی از افراد فامیل مثل مادربزرگ را یادداشت کند و آن روز را برای فرستادن کارت تبریک یا خریدن هدیه به شما یادآوری کند.
7) به فرزندتان اجازه دهید در برنامه ریزی فعالیت های خانوادگی شرکت کند. اگر به سینما می روید، محاسبه پول بلیت ، پرس و جو برای ساعات اکران فیلم و بسیاری موارد دیگر از این قبیل را به عهده او بگذارید. هنگام سفر می توانید از او بخواهید در تصمیم گیری برای تعیین محل سفر و اطلاعات مربوط به آن به شما کمک دهد. سفرهای یک روزه یا طولانی تر بهترین موقعیت هستند تا او شروع به فعالیت کند و نسبت به جمع آوری اطلاعات لازم از طریق کتاب ، اینترنت و دوستان اقدام کند.
8) علاقه به مطالعه را در ایام فراغت فرزندان تان بارورکنید. برای این کار می توانید همیشه موارد خواندنی جالب در خانه داشته باشید و مجلات و روزنامه های سرگرم کننده و مناسب سنش نیز به او بدهید و از طرفی به او اجازه دهید تحت نظارت شما با اینترنت مشغول شود.
اینها، بعضی از بسیار مواردی هستند که می توانید به فرزند خود بیاموزید تا برای حفظ ارتباطات اجتماعی آموزشی او کمک موثری باشد. حال کمی فکر کنید و بکوشید موارد دیگری را نیز به این فهرست اضافه کنید. خواهید دید که به طریق های مختلف می توان فرزند خود را در چرخه فعالیت های اجتماعی وارد کرد؛ البته این موارد فقط مخصوص دوران تعطیلات تابستانی نیست ، بلکه در طول سال می توان این دستورالعمل ها را به کار برد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در تعطیلات تابستان ، انجام این موارد ضروری تر است ، زیرا فرزندتان از مهمترین فعالیت خود که ارتباط با دوستان و همکلاسی هایش است به دور است . باید او را در حفظ ارتباطات اجتماعی در کنار تقویت آموزشی کمک کنیم.


رباب حق روستا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها