پایان مرگبار یک ماجراجویی

نحسی ‌کشتی تایتانیک سرانجام گریبان تایتان را هم گرفت و با وجود تلاش‌های بین‌المللی، این زیردریاپیما همراه با پنج سرنشین پولدار خود برای همیشه کنار تایتانیک و در عمق بیش از ۴۰۰۰متری اقیانوس اطلس آرام گرفت. پوشش لحظه ای این ماجرا با واکنش هایی در جهان رو به رو شد و برخی آن را با ماجرای غرق شدن قایق مهاجران در هفته گذشته مقایسه کرده و از عنوان فقیر و پولدار برای این دو حادثه استفاده کردند. منتقدان به پوشش کمرنگ رسانه ها به حادثه تلخ برای مهاجران انتقاد کردند.
نحسی ‌کشتی تایتانیک سرانجام گریبان تایتان را هم گرفت و با وجود تلاش‌های بین‌المللی، این زیردریاپیما همراه با پنج سرنشین پولدار خود برای همیشه کنار تایتانیک و در عمق بیش از ۴۰۰۰متری اقیانوس اطلس آرام گرفت. پوشش لحظه ای این ماجرا با واکنش هایی در جهان رو به رو شد و برخی آن را با ماجرای غرق شدن قایق مهاجران در هفته گذشته مقایسه کرده و از عنوان فقیر و پولدار برای این دو حادثه استفاده کردند. منتقدان به پوشش کمرنگ رسانه ها به حادثه تلخ برای مهاجران انتقاد کردند.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۷۱
نویسنده لیلا حسین زاده - گروه حوادث

با این‌که ۱۱۰سال از برخورد تایتانیک با کوه یخ وکشته شدن بیش از ۱۵۰۰مسافر و خدمه آن می‌گذرد، اما داستان آن برای هاردینگ میلیاردر ۵۸ ساله بریتانیایی، شاهزاده داوود ۴۸ ساله و پسرش سلیمان داوود ۱۹ساله شهروند بریتانیا، پل هانری نرگئوله ۷۷ساله فرانسوی و استاکتون راش ۶۱ ساله، مالک زیردریایی تایتان آن‌قدر جذاب بود که تصمیم‌گرفتند با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار به اعماق اقیانوس اطلس بروند و سر از رمز و راز بقایای تایتانیک درآورند.
روز یکشنبه هفته گذشته سفر آنها با یک زیردریاپیما به نام تایتان که حدود هفت متر طول، پنج نفر گنجایش، ظرفیت اکسیژن ۹۶ساعته و توانایی نفوذ به عمق ۴۰۰۰ متری اقیانوس را داشت، آغاز شد. این پنج نفر، دو ساعت تا رسیدن به بقایای تایتانیک فاصله داشتند، اما ۴۵ دقیقه پس از حرکت، ارتباط‌شان را با کشتی پشتیبانی از دست دادند. با قطع ارتباط، کشورهای آمریکا، کانادا و فرانسه وارد عمل شده و جست‌وجوها را در اقیانوس اطلس شمالی آغاز کردند. نگرانی‌ها از همان ابتدا روی تمام شدن ذخیره اکسیژن و فشار شدید آب متمرکز بود. روز چهارشنبه یک هوایپمای کانادایی گزارش داد صداهایی از داخل آب شنیده‌است و جست‌وجوها شدت بیشتری به خودگرفت، اما اکسیژن ذخیره تایتان به شدت محدود بود و کارشناسان اوشن گیت- شرکت مالک زیردریاپیما- اعلام کردند اوایل روز پنجشنبه به وقت تهران تمام خواهدشد.
عصر روز پنجشنبه، سرانجام دریادار «جان مائوگر» از نیروی دریایی آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد کشتی جست‌وجوگر «هورایزن آرتیک» توانسته ابتدا بخش‌های دماغه و قیفی شکل تایتان را پیدا کند سپس قسمت‌های دیگری از لاشه این زیردریایی را یافته‌است که این به معنای مرگ سرنشینان و پایان ماجرای پرتنش تایتان بود. به گفته این مقام گارد ساحلی آمریکا، متاسفانه تایتان با درون‌پاشی فاجعه‌آمیز روبه‌رو شده و پس از مچاله شدن بر اثر فشار بیرونی از هم پاشیده و متلاشی شده‌است. برخی کارشناسان همچنین مدعی شدند پنج سرنشین زیردریاپیمای تایتان همان روز اول قطع ارتباط با کشتی مادر، جان خود را از دست داده‌اند.پس از مرگ سرنشینان تایتان، جیمز کامرون، کارگردان فیلم تایتانیک نسبت به این حادثه واکنش نشان داد و گفت درباره مشکلات ایمنی تایتان و سفرهای دریایی شرکت اوشن گیت، به مالک این زیردریایی هشدار داده‌بود. او که برای ساخت فیلم خود ۳۳ بار از تایتانیک دیدن کرده، گفت برخی کارمندان این شرکت آن را ترک کرده‌اند. کامرون همچنین گفته به شرکت اوشن‌گیت در نامه‌ای هشدار داده شده‌بود در مسیری گام برمی‌دارد که به فاجعه ختم می‌شود. طبق گزارش‌ها، از سال ۲۰۱۸ منابع مختلف درباره خطرات سفرهای دریایی اوشن گیت ابراز نگرانی کرده‌بودند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها