یزد- دبیرهیأت نظارت بر حقوق شهروندی استان یزد، گفت: هیأت 9 نفره بازرسی حقوق شهروندی در سال گذشته از مراجع ضابط، بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه ها، زندان‌ها و محاکم قضایی ۲۳6 مورد بازرسی انجام داد.
کد خبر: ۱۴۱۰۲۷۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مجید فرهمندزاده در نشست سالانه هیئت نظارت بر حقوق شهروندی استان یزد با رئیس کل دادگستری استان یزد، با بیان اینکه برنامه ریزی زمان بندی بازرسی‌ها طبق بند 6 دستورالعمل اجرایی قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی تنظیم شده است، اظهار داشت: در سال گذشته 236 مورد بازرسی از مراجع قضایی، مراجع انتظامی تحت نظرگاه ها، بازداشتگاه و زندان ها صورت پذیرفت.
وی افزود: در سال گذشته86 مورد بازرسی از محاکم کیفری 86  مورد از دادسراهای سراسر استان، 52 مورد از مراجع انتظامی و اطلاعاتی و 12 مورد نیز از زندان ها انجام شده است.
این مقام قضایی، با اشاره به ورود به چگونگی رسیدگی به پرونده های معوق و تلاش برای تعیین تکلیف فوری آنها توسط هیئت نظارت بر حقوق شهروندی استان، گفت: در خصوص پرونده های مسن و معوق به ویژه در پرونده های معوق شرکت های تولیدی و یا پرونده های کثیر الشاکی نیز مورد بررسی قرار گرفت تا با تعیین تکلیف سریع و جلوگیری از اطاله دادرسی از حقوق شهروندی طیف وسیعی از شهروندان در ارتباط با این پرونده ها صیانت شود.
وی در خصوص حفظ و صیانت از حقوق شهروندی زندانیان، اظهارداشت: در سال گذشته 4 هزار و 409 مورد ملاقات حضوری و الکترونیک با مددجویان زندانی ترتیب داده شد تا مشکلات و مسائل آنان تا آنجا که قوانین و مقررات اجازه می دهد حل و فصل گردد.
 فرهمندزاده گفت: رعایت مقررات قانونی در شروع به تحقیق و جلب و احضار، کیفیت صدور و اجرای دستورات قضایی، رعایت حرمت و شخصیت متهم در تحقیقات و بازجویی‌ها، رعایت حدود و مقررات در بازرسی اماکن و اشیاء و رعایت مقررات قانونی در حقوق متهم در صدور و اجرای قرار های تأمین از جمله مواردی است که هیئت حقوق شهروندی در صحت و رعایت آن دقت دارد.
وی رعایت حقوق قانونی افراد جهت استفاده از خدمات وکالت و مشاوره را از دیگر موارد مورد دقت هیئت‌های بازرسی ذکر کرد و بیان داشت: صدور قرارهای تأمین متناسب با اتهام و دلایل و وضع خاص متهم، صدور دستور آزادی بالفور پس از قبول ضمانت و همچنین دقت در ابقاء بازداشت موقت وفق مقررات قانونی نیز از موارد مورد بازرسی است.
دبیر هیئت نظارت بر حقوق شهروندی استان یزد گفت: هرگاه اعضاء هیئت در حین بازرسی به موارد نقض حقوق شهروندی از قبیل بازداشت غیر قانونی و بدون ضرورت، رفتار خشونت آمیز و … برخورد نمایند و موارد را به قاضی دادگاه و یا دادستان مربوطه اعلام و گزارش کتبی به دبیر هیئت اعلام و تا موارد از طریق رئیس کل دادگستری استان یزد به دبیرخانه مرکزی حفظ حقوق شهروندی ارسال گردد.  
وی با اشاره به آمادگی هیئت نظارت بر حقوق شهروندی استان در خصوص پذیرش گزارش های مردمی نقض حقوق شهروندی، تصریح کرد: در همه مراجع قضایی، مراجع ضابط و زندان ها صندوق های اخذ گزارش حقوق شهروندی تعبیه شده است و علاوه بر آن به صورت الکترونیک و برخط نیز آمادگی وصول گزارش های مردمی وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها