مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث‌معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی گفت: در پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان، اظهارنظر جامعه محلی در مورد جهانی شدن همدان برای ارزیابان نقش حیاتی در نظر کارشناسی آنها خواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۰۹۹۸۲

به گزارش جام جم آنلاین همدان و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی همدان، مصطفی پورعلی در حاشیه بازدید از مسیر پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان، اظهار کرد: این پرونده اهمیت بسزایی در حوزه رقابت فرهنگی در میراث جهانی دارد و همراهی و حمایت مسئولان استانی و شهرداری همدان در زمینه رفع موانع و پیگیری آنها برای پیشبرد پرونده تحسین برانگیز است.  

وی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها در ماه‌های آینده ارزیابان یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهند شد تا عرصه و حریم مشخص شده مسیر جهانی شدن همدان را بازدید و بررسی کنند و شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است و فقط لازم است موارد مورد تأکید در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریع تر پیگیری شود.

پورعلی ادامه داد: با بازدیدهای صورت گرفته، در حال حاضر آنچه جای کار سریع تر دارد، مدیریت ترافیک در محدوده پرونده ثبت جهانی و حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری است که در روزهای اخیر وعده انجام آن داده شده و باید قبل از نزدیک شدن به زمان ورود ارزیابان به همدان تعیین تکلیف و حل شود.

وی اضافه کرد: در موضوع پرونده جهانی شدن همدان فقط منطقه مدنظر نیست و مردم درگیر آن هستند، در پرونده همدان اظهارنظر جامعه محلی در مورد جهانی شدن همدان برای ارزیابان نقش حیاتی در نظر کارشناسی آنها خواهد داشت و شاهد آن هستیم همراهی جامعه محلی با پرونده ثبت جهانی در همدان روند مثبتی پیدا کرده و مطلوب است.

پورعلی افزود: موضوع پرونده جهانی همدان موضوع استانداری همدان یا وزارتخانه میراث‌فرهنگی نیست، این موضوع مسأله جمهوری اسلامی ایران است. برای رفع نواقص پرونده جهانی همدان، حمایت استاندار، همراهی جامعه محلی و حمایت‌های کشوری نقش کلیدی ایفا می‌کند و همدان در این زمینه موفق است. پرداختن به موضوع خیابان اکباتان برای پرونده جهانی همدان بسیار اهمیت دارد و برنامه‌هایی که برای محتواسازی آن درنظر گرفته شده، برنامه‌های کارآمدی است.

وی تأکید کرد: مرمت کاروانسراها و جداره‌های شهری در مسیر پرونده ثبت جهانی کاری ارزنده است و این اتفاقات اعتبار لازم برای آماده کردن این مجموعه تا آمدن ارزیابان را رقم می زند. در محور مشخص شده، همچنان ساخت و سازها باید مدیریت شود چراکه این موضوع بسیار حساس است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور گفت: پرونده همدان از شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است و مدیریت فضای مثبت اطلاع رسانی در زمینه حساسیت این موضوع به جامعه محلی و فضای رسانه‌ای سهم قابل توجهی در به ثمر رسیدن پیگیری پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها