محله جویباره یکی از محلات بسیار قدیمی در شهر اصفهان است که مساجد و کنیسه های آن مهمترین جاذبه گردشگری آن محسوب می شود.
کد خبر: ۱۴۰۹۸۸۱

به گزارش جام جم آنلاین اصفهان؛ محله تاریخی جویباره ، یکی از مهمترین مکانهای فرهنگی و گردشگری شهر اصفهان محسوب می‌شود.جویباره اصلی‌ترین هسته اولیه شهر اصفهان است که منشاء آن به حکومت هخامنشی باز می‌گردد. از جمله بناهای تاریخی این محله به میدان عتیق، مسجد جامع اصفهان، سرای نور، مقبره کمال الدین اسماعیل وخانه‌های قدیمی و کنیسه‌ها می‌توان اشاره کرد.«شهر اصفهان ۱۸ کنیسه دارد که ۱۵ مورد از آن‌ها در محله جویباره قرار دارند. مساجد تاریخی نیز ازجمله جاذبه‌های گردشگری محله جویباره هستند و تراکم مساجد در این منطقه نمونه ندارد. شاید بیش از ۱۷ مسجد در این منطقه وجود دارد. مسجد کریم ساقی در این منطقه طبق منابع شفاهی میخانه‌ای بوده که به مسجد تبدیل‌شده است و یک بیت شعر برای آن سروده است که می‌گوید ببین کرامت میخانه مرا ای شیخ / که چون خراب شود خانه خدا گردد. تراکم مقبره‌ها و بقعه‌ها در این منطقه از دیگر محلات بیشتر است و مقبره تعدادی از باباها و پیرها و خواجه‌ها نیز در این منطقه قرار دارد که در اثر سرقت یا عدم رسیدگی کتیبه و سنگ‌قبر آنان در دسترس نیست؛ برای مثال کاشی‌های مقبره پیر پینه‌دوز جداشده و در انبار چهل‌ستون نگهداری می‌شود و متأسفانه نه برای نصب مجدد آن‌ها اقدام شده و نه در جایی به نمایش درآمده است.»دو مناره دارالضيافه در طرفين كوچه‌اي كه از قديم‌الايام به كوچه "حاج كاظم" معروف بوده و در محله جوباره دو مناره مدور واقع شده‌اند كه تزئينات مقرنس‌كاري بسيار زيبايي را دارد. سبك تزئينات اين دو مناره آن را به دوره مغول مربوط مي‌كند. تحقيقات و بررسيهاي محققين و پژوهشگران اين نكته را روشن مي‌كند كه قدمت اين دو مناره به ربع اول قرن هشتم هجري مي‌رسد.مورخين مي‌گويند: اين دو مناره بقاياي يك مجموعه‌ي بزرگ كه در قرن چهاردهم ميلادي و زمان حكومت سلطان محمد خدابنده آباد بوده كه به مسافرين خدمات مي‌داده‌اند. اين دو مناره به شماره272 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
محمد فاتحی، راهنمای گردشگری در بازدید تور گردشگری ویژه خبرنگاران گفت: اگر در خرداد دهه ۷۰ چنین تور بازدیدی انجام می شد ۵۰ خانه تاریخی برای بازدید وجود داشت ولی متاسفانه در حال حاضر فقط ۱۰ خانه تاریخی در منطقه جوباره مثل خانه های مرتضی عاصمی، رسول بقایی، علامه فانی، خواجه کلیمی ، اکبر موسیار باقی مانده که برخی از آنها فقط ثبت ملی شده و برخی مانند خانه معلمی که بسیار زیبا و تاریخی است ثبت ملی نشده و تخریب و نابودی آن را تهدید می کند.وی افزود: متاسفانه برای داشته های تاریخی خود ارزش قائل نیستیم و برای تعریض خیابان، ساخت پارکینگ و پاساژ و تخریب می شود.این راهنمای گردشگری تصریح کرد:از نظر تراکم مساجد در منطقه جوباره، در هیچ محله دیگری از اصفهان دیده نمی شود و مساجد تاریخی این محله با  جذابیت و زیبایی های فراوان می درخشند.
وی بیان داشت:مسجد پنجشنبه دین(دین به معنای روز) یکی از مساجد دوره صفوی در محله جوباره است که دارای شبستان منحصر به فردی در بین مساجد شهر اصفهان می باشد و شبستان این مسجد از چهار صفه با طاق و تویزه تشکیل شده و گنبد مسجد روی طاق چهار صفه قرار گرفته است.فاتحی گفت: بر اساس کتیبه موجود، این بنای تاریخی در سال 1064هجری قمری توسط شخصی به نام آقاعلی سابونی پسر آقا عبدل ساخته شده است. گفتنی است مرحوم آیت اله زند کرمانی مدتی پیش نماز این مسجد بوده است.
این راهنمای گردشگری اضافه کرد: از جمله دیگر آثار این محله می‌توان به مناره‌های دارالضیافه اشاره کردکه قدمت این مناره‌ها به قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد و در مرکز شهر اصفهان همچنان باپرجا هستند و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید از مناره‌های دارالضیافه دیدن کنید و بازدید از آن رایگان است.
وی افزود:خانه علامه فانی یکی از بناهای تارخی زیبا است که حوض آبی داخل شاه نشین ایـن وجود دارد که از قسمت زیرین به حوض وسط حیاط متصل است.
فاتحی گفت:کنیسه های سنگ بست، ناسی، بزرگ، ملا ربی، کنجی، موسی خیا، سعیدیان، ملا نیسان، شموئیل گلی، حاج الیاهو، ملا یعقوب، شموئل حناساب، خورشیدی، شکرالله و حزقیا، پانزده کنیسه حال حاضر این محله هستند.وی اظهار کرد:کنیسه خورشید یا خاک شوری ها تنها کنیسه ی جویباره است که میغوه (حمامی خاص است که در یهودیت برای غسل کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد) دارد و محراب کنیسه ها از لحاظ جغرافیایی به طرف غرب اورشلیم بوده و عناصر تزئینی کنیسه ها معمولا شامل ده فرمان حضرت موسی، شمعدان هفت شاخته و ستاره شش پر حضرت داوود است.
این راهنمای گردشگری اظهار کرد: سازه چوبی به نام میشکان (جایگاه قرارگیری پیش نماز) معموال مزین به هنر منبت کاری می باشد.
یکی از ویژگی های معماری کنیسه ها، داشتن پنجره های نورگیر روی سقف یا گنبد کنیسه می باشد.
وی در پایان اضافه کرد: مقبره ها و بقاع محله جویباره شامل مقبره های کمال الدین اسماعیل شاعر اصفهانی، زورخانه مولا، بابا تون تاب، سارونقی، بابا باب الله ، کمال الدین اسماعیل شاعر، پیر پینه دوز می باشد که مقبره بابا تون تاب عارف خراب و کاشی های ارزشمند مقبره پیر پینه دوز نیز به انباری در چهل‌ستون منتقل شده و در شرایط نامطلوب نگهداری می شود.

اداره_گردشگری

سازمان_فرهنگی_تفریحی_شهرداری_اصفهان

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها