یادشان رفت داور انتخاب کنند ‏
گاف عجیب هیات فوتبال تهران در مسابقات امیدهای پایتخت ‏

یادشان رفت داور انتخاب کنند ‏

بركناری حبیب‌ الله شیرازی بعد از ۱۵سال حضور در هیات فوتبال استان تهران!

سقوط یک رئیس ابدی

داستان این گزارش تلخ است. قرار است از كسی حرف بزنیم كه وقتی از او پرسیده بودند چرا پسرت در تمام بازی‌های پخش زنده تلویزیونی حضور دارد؟ پاسخ داده بود:« چون پسرم خوش‌تیپ است و البته دیگران نمی‌توانستند حتی یك نامه تایپ كنند!»
کد خبر: ۱۴۰۳۵۳۵
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

حبیب‌ الله شیرازی؛ رئیس هیات فوتبال استان تهران كه ۱۵سال عهده‌دار این سمت بود و وقتی سال ۱۳۹۹ در یك انتخاب جنجالی باز هم عهده‌دار این سمت شد، به او لقب رئیس ابدی هیات فوتبال تهران را دادند. رئیس ابدی البته چند روز پیش عزل شد، البته او عزل را هم گردن نگرفت و نام «استعفا» روی آن گذاشت!

پایان ۱۵ سال ریاست

چهارم اسفند ۱۳۹۹ انتخابات ریاست هیات فوتبال استان تهران برگزار شد و حبیب‌ا... شیرازی برای چهارمین بار متوالی به ریاست این هیات رسید.

قبل و بعد از این انتخابات البته اعتراضات زیادی از سوی دیگر نامزدها مبنی بر غیر قانونی بودن انتخابات صورت گرفت و با ورود سازمان بازرسی شایعه ابطال انتخابات مطرح شد. عزیزی خادم، رئیس وقت فدراسیون فوتبال هم قول داد كه كنار مظلومان بایستد و حقی از كسی ضایع نشود. با تمام این مسائل اما حبیب‌ا... شیرازی باز هم رئیس هیات فوتبال استان تهران شد. اما او سرانجام پس از آن‌كه ۱۵ سال در این سمت حضور داشت، شنبه از سمت خود كنار رفت. مهندسی انتخابات، حواشی متعدد هیات فوتبال، حضور تمامی اقوام او در مناصب مختلف و اختلاف شیرازی با فدراسیون فوتبال باعث شد تا احمدرضا براتی به عنوان سرپرست جدید این هیات انتخاب شود. این اتفاق در حالی افتاد كه شیرازی چند روز پیش در پی انتشار خبر بركناری‌اش آن را تكذیب كرده و اعلام كرده بود كه با قدرت به كارش ادامه خواهد داد.

عدم شفافیت مالی

اگر برایتان سوال است كه هیات فوتبال چه نقش بزرگی در پیشرفت فوتبال كشور دارد؛ هیات فوتبال تهران متولی انجام همه بازی‌های فوتبال در تمامی رده‌های سنی پایتخت است و به همین دلیل باید زیر ذره‌بین باشد. به همین منظور یكی از مهم‌ترین انتقادهایی كه به حبیب شیرازی وارد شده است، عدم شفافیت مالی بود. درآمدی كه به این مركز بابت قراردادهای بسته شده تیم‌های تهرانی و منابع مختلف تزریق می‌شود به قدری نجومی بود كه روشن نشدن هزینه‌كرد‌های آن یك علامت سوال بسیار بزرگ است.

از سوی دیگر شیرازی در بیان جواب درست به این انتقاد كاملا ناتوان بود و ابعاد این انتقاد بزرگ آن‌قدر وسیع شد كه هیچ راه فراری برای او وجود نداشت. شیرازی حتی با حضور در برنامه‌های تلویزیونی هم نه تنها ابهامات را برطرف نمی‌كرد كه به تعداد آنها نیز می‌افزود!

دورهمی خانوادگی در هیات فوتبال

یكی از دیگر انتقاداتی كه به حضور شیرازی در هیات فوتبال وارد شده بود، حضور اقوام او و به خصوص پسرش معراج در چندین سمت بود. مدیر ویژن، مسوول برگزاری مسابقات، مدیر رسانه‌ای هیات فوتبال، مدیر امور اداری، مسوول سامانه نقل و انتقالات و... این تنها بخشی از مسئولیت‌های او بود. این البته تنها مورد حضور آشنایان او در هیات فوتبال نبود. برادر همسر به عنوان ناظر بازی‌ها، خواهر، دختر و داماد در تیم پزشكی، باجناق برادر در كمیته انضباطی هم از اعضای خانواده او هستند كه در هیات فوتبال مشغول به كار بودند. او البته از این انتقادات مكدر شده و اعلام كرده بود كه مگر هر كسی كه با من فامیل است نباید در هیات فوتبال استان تهران باشد و بجز معراج، پسرش كه او را عصای دستش خوانده بود، الباقی مسئولیت‌های خانواده‌اش را تكذیب كرد!

تهدید منتقدان

شهریور ماه سال گذشته گزارشی جنجالی در خصوص ابهامات درآمد میلیاردی هیات فوتبال منتشر شد. ماجرا در خصوص حق‌الزحمه ناچیز داوران بود و این‌كه هركسی انتقاد كند، تهدید می‌شود! ماجرا به حدی جدی شد كه عضو سابق هیات فوتبال اعلام كرد برخی داوران به جای گرفتن حق‌الزحمه سراغ شرط‌بندی و مسائل حاشیه‌ای رفته‌اند تا از این راه درآمد كسب كنند. دستمزد آنها دو سال بعد پرداخت می‌شود!

آرش برهانی، مدیر وقت آكادمی استقلال هم در مصاحبه‌ای جنجالی گفت:« من ۹ ماه است درگیر فوتبال تهران شده‌ام. اگر كسی انتقاد كند آنقدر او را اذیت می‌كنند كه برود. خیلی از مدیران بخش خصوصی آمدند تا به فوتبال تهران كمك كنند اما به خاطر بلایی كه سرشان آوردند ترجیح دادند از فوتبال تهران بروند. من خطاب به آقای شیرازی گفتم كه شما به عنوان رئیس هیات باید به داد فوتبال تهران برسید. این را كه گفتم از فردا علیه تیم ما كار كردند.» دانیال فدایی، یكی از اعضای هیات فوتبال كه استعفا کرده بود نیز این صحبت‌ها را تكمیل كرد:« داوران همه ناراضی هستند. حق‌الزحمه آنها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود كه آن را هم دو سال نداده بودند. یكی از همین داوران به من گفت كه چه كاری است بخواهم سوت بزنم و دو سال بعد پولش را بگیرم. می‌روم كارهای دیگر انجام می‌دهم و یكجا هم پولش را می‌گیرم. البته من همه این مسائل را به آقای شیرازی، رئیس هیات منتقل كردم اما دیدم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. برای همین بیرون آمدم.»

علیه من سناریو‌سازی شد!

پس از بركناری یا استعفا! حبیب‌ا... شیرازی در مصاحبه‌ای اعلام كرد كه اتهامات وارده را قبول ندارد و علیه او سناریو‌سازی شده است! او ادامه داد:« من به این تصمیم رسیدم كه استعفا کنم. ۱۵سال برای فوتبال تهران زحمت كشیدم ولی با سناریوسازی قصد تخریب شخصیتم را داشتند. عده‌ای مغرضانه عمل كرده و موجی ایجاد كردند تا افكار عمومی را فریب دهند. بحث خانوادگی بودن هیات فوتبال هم غلط است. فقط پسرم بود كه از سال۸۸ و با مجوز علی كفاشیان مشغول كار بود. به دروغ گفتند پسر من ۹ كار انجام می‌دهد در حالی كه چهار یا پنج كار انجام می‌دهد!» با تمام این اتفاق‌ها اما این پایان امپراتوری شیرازی بر هیات فوتبال بود و شاید یكی از كامنت‌های مردم درست‌ترین تعبیر از این بركناری باشد:« با این بركناری، یك خاندان از نان خوردن افتاد!»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها