ایرانیان؛ بهترین مردم در شناخت شوخی
در گفت‌وگوی «جام‌جم»با کریم امینی، کارگردان فیلم «فسیل» بررسی شد

ایرانیان؛ بهترین مردم در شناخت شوخی

گزارشی از آخرین جزئیات سریال داوود میرباقری که تصویربرداری می‌شود

سلمان فارسی درکاروانسرای عقیق

کافی است قاب‌های ماندگار و اثرگذار سریال‌های تاریخی را که از تلویزیون پخش شده کنار هم بگذاریم. بدون شک بخشی از قاب‌های ماندگار، مدیون کسی نیست جز داوود میرباقری که در تمام این سال‌ها تلاش کرده به بهترین شکل روایتگر تاریخ اسلام و ایران باشد.
کافی است قاب‌های ماندگار و اثرگذار سریال‌های تاریخی را که از تلویزیون پخش شده کنار هم بگذاریم. بدون شک بخشی از قاب‌های ماندگار، مدیون کسی نیست جز داوود میرباقری که در تمام این سال‌ها تلاش کرده به بهترین شکل روایتگر تاریخ اسلام و ایران باشد.
کد خبر: ۱۴۰۳۰۰۶
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

مگر می‌شود از مختار حرف زد و مخاطب به یاد صحنه‌های تاثیرگذار عاشورا در این اثر نیفتد یا سخنرانی دومه الحسنا، مادر مختار ثقفی در مسجد که نقش آن را ژاله علو بازی می‌کرد، تداعی نشود. وقتی از سریال امام علی (ع) حرف می‌زنیم یاد صحنه‌ای خواهیم افتاد که امام‌علی(ع) روز شهادتش به سمت مسجد می‌رود؛ پرنده‌ها جلوی پایش می‌رفتند و نمی‌گذاشتند امام وارد مسجد شود. اگر نگاهی هم به معصومیت از دست رفته داشته باشیم، مسلما نقش ماریا و چالش‌هایی که با مردم داشت را به یاد می‌آوریم که فریبا کوثری این نقش را بازی کرد. تعداد این قاب‌های ماندگار کم نیست و برای آنهایی که بیشتر اهل تماشای سریال هستند، داوود میرباقری و پروژه‌های ماندگارش همچون امام علی(ع)، مختارنامه و معصومیت ازدست رفته پیوندخورده است. این هنرمند در شش ماهه دوم سال۹۸ سریال تلویزیونی سلمان فارسی را کلید زد و با ساخت این اثر سراغ یکی از صحابه‌های پیامبر(ص) رفته و قرار است تصویرگر زندگی سلمان فارسی شود. داستان سریال سلمان فارسی از تولد سلمان شروع می‌شود و تا پایان واقعه غدیر خم ادامه دارد. حال گروه در منطقه‌ای به نام آبسرد مشغول ضبط هستند که آخرین جزئیات را در این گزارش مرور کردیم.

پروژه‌های الف ویژه یا فاخر، پرچم مسائل فرهنگی در عرصه سینما و تلویزیون هستند. بنابراین اگر قصه و پروداکشن خوب باشد و کارگردانی علاقه‌مند، دغدغه‌مند و مولف هم پای کار قرار گیرد، می‌توان کارهای تاریخی قوی ساخت که برای همیشه در ذهن مخاطب بنشیند. داوود میرباقری از اواسط سال۹۸ مشغول ضبط سریال سلمان فارسی به تهیه‌کنندگی حسین طاهری است.

از شهداد کرمان تا آبسرد
به گزارش جام‌جم، در واقع فیلمبرداری این سریال از زمستان سال۹۸ در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم آغاز شد و در این سال‌ها گروه در مناطق مختلف مشغول ضبط بودند و همچنان ضبط این سریال ادامه دارد. البته گروه سازنده سریال سلمان فارسی همانند دیگر پروژه‌های تلویزیون با وجود ویروس منحوس کرونا به کارشان ادامه دادند تا از برنامه‌ریزی گروه عقب نیفتند. گرچه خطر بیشتری گروه را تهدید می‌کرد. نکته قابل تامل این که همه بخش‌های این سریال مستندسازی شده تا همچون دانشگاه ارزشمند برای علاقه‌مندان به حوزه ساخت آثار نمایشی باشد. بنابراین از همه فرآیند صحنه، کارگاه‌های ساخت و ساز و... برای ساخت مستند تصویربرداری شده است.
می‌توان گفت یکی از بخش‌های سخت قصه سریال سلمان فارسی که تصویربرداری را دشوارتر کرده بود، بخش‌های دریایی قصه بود. قرار است گروه سازنده برای این بخش از ویژوال افکت زیادی هم استفاده کند. به همین دلیل مبتنی بر این موضوع فیلمبرداری انجام شد. برای ضبط این فصل، دو کشتی هم طراحی و ساخته شد. البته نکته قابل تامل این است که گروه سازنده این بخش را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند تا بعدها به عنوان لوکیشن یک سریال تاریخی مورد بهره‌برداری توریستی قرار بگیرد و مکانی برای بازدید توریست داخلی و خارجی باشد.
گروه بعد از تمام کردن بخش اعظمی از فصل دریایی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به همراه گروه سازنده و بازیگران راهی شهرک سینمایی نور شدند و ادامه کار از این شهرک شروع شد. در این بخش، پس از ساخت دکورهای خرابه‌های شام، فیلمبرداری در این دکورها انجام شد. البته این بخش از کار همچون دیگر فصل‌های کار پرلوکیشن و پر‌شخصیت بود. همچنین گروه سازنده سریال سلمان فارسی در سه ماه پایانی سال راهی ارمنستان شدند و بخش‌هایی از سریال را در این کشور تصویربرداری کردند و بعد برای ادامه کار به ایران برگشتند.
حال این سوال برای مخاطبان پیش آمده که این روزها گروه سازنده سریال در کجا مستقر هستند و چه بخش‌هایی از سریال را تصویربرداری می‌کنند. در پاسخ به این سوال باید گفت که گروه تولید سریال سلمان فارسی به کارگردانی سیدداوود میرباقری همچنان در منطقه آبسرد دماوند ـ فیروزکوه مشغول تصویربرداری هستند.

ضبط آخرین بخش‌های فصل بیزانس
گروه سازنده سریال سلمان فارسی تولید سریال را با بخش‌های بیزانس شروع کرد و در حال حاضر گروه مشغول ضبط آخرین سکانس‌های فصل بیزانس است. مجموعه تاریخی سلمان فارسی مدتی است در منطقه آبسرد و در لوکیشنی به نام کاروانسرای عقیق در حال تصویربرداری است و تاکنون یک سوم کل کار به پایان رسیده و دو سوم باقی مانده است که بعد از منطقه آبسرد ضبط خواهد شد. گروه می‌خواهد بعد از اتمام بخش بیزانس سراغ فصل ایران برود.

هنرمندان مستقر در منطقه آبسرد
مخاطبان علاقه‌مند هستند تا بدانند کدام یک از هنرمندان در منطقه آبسرد مستقر بوده و مشغول ایفای نقش هستند. در این باره باید گفت که علیرضا شجاع‌نوری، محمدرضا هدایتی و فرهاد اصلانی از جمله بازیگرانی هستند که اکنون مقابل دوربین میرباقری در آبسرد ایفای نقش می‌کنند.
شجاع‌نوری در این سریال نقش دوران میانسالی و پیری سلمان فارسی را بازی می‌کند. فرهاد اصلانی هم نقش تاجر را در این مجموعه ایفا می‌کند. محمدرضا هدایتی هم با گریمی متفاوت مقابل دوربین رفته است. سلمان فارسی به‌زودی وارد تصویربرداری بخش‌های ایران باستان و ساسانی خواهد شد و طبق گفته داوود میرباقری، کارگردان سلمان فارسی پخش این مجموعه تاریخی به سال ۱۴۰۵ می‌رسد. بخش‌هایی از پشت صحنه ابتدایی این سریال ۱۱ فروردین امسال از شبکه یک سیما پخش شد.

زندگی سلمان در سه فصل
سلمان فارسی به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اکرم(ص) در سه فصل ایران ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام می‌پردازد. داریوش فرهنگ، جعفر دهقان، علی دهکردی، احترام برومند، مجید مظفری، محمد فیلی، حسین یاری، محمد شیری، تورج نصر، زنده‌یاد چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه و… از بازیگران سریال سلمان فارسی هستند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها