مدیرعامل انتقال خون استان همدان گفت: به طور میانیگین روزانه ۷۰ تا ۸۰ واحد پلاکت خون مورد نیاز استان است.
کد خبر: ۱۳۹۸۳۱۶

به گزارش جام جم آنلاین همدان، افشین محمدی اظهار داشت: استان همدان روزانه بین 70 تا 80 واحد پلاکت خون مصرف می کند برای تامین این نیاز، باید حداقل روزی 100 نفر اهدا کننده به انتقال خون استان مراجعه کنند.

وی افزود: برخی از فرآورده‌های خونی مانند پلاکت طول عمر محدودی دارند و ما مجبور هستیم روزانه ذخیره آن را تامین کنیم، بنابراین حضور هیجانی اهداکنندگان در یک روز خاص چاره‌ساز نیست، بلکه نیاز است افراد به طور مستمر در طول سال برای خون‌دهی مراجعه کنند.

مدیرعامل انتقال خون استان همدان تاکید کرد: افرادی که به طور پیوسته خون خود را اهدا می‌کنند تا 65 سالگی می‌توانند اهدا کننده خون باشند و حداقل فاصله برای اهدا خون سه ماه است و حداکثر دفعات خون‌دهی برای بانوان سه و برای آقایان چهار بار در سال است.

محمدی با بیان اینکه 70 درصد پلاکت‌های تولیدی هم برای بیماران سرطانی استفاده می‌شود، عنوان کرد: برای پاسخ به نیاز بیماران سرطانی هیچ راهی به جز اهدای مستقیم پلاکت و جداسازی مستقیم پلاکت‌ها از خون اهدا‌کننده نداریم، بنابر این نیاز داریم تا مردم با اهدا خون در این مسیر ما را یاری کنند.

مدیرعامل انتقال خون استان همدان گفت: در حال حاضر آمار اهدای خون نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته در حالی که متوسط روزانه حدود 80 واحد نیاز پلاکت خونی استان همدان در پایگاه‌های انتقال خون است.

محمدی از مردم خواست که به دلیل کاهش سطح پلاکت خونی در همه گروه‌های خونی جهت اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کنند و ادامه داد: مراکز جامع اهدا خون در استان از صبح تا بعد از ظهر باز بوده و اقدام به خون‌گیری می‌کنند، بنابراین مردم با این فداکاری و با صرف اندکی از وقت‌شان، می‌توانند سلامت و زندگی دوباره را به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی هدیه دهند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل ما در زمینه تهیه پلاکت، به صورت روزانه برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خون‌ریزی‌ دهنده ارثی است، بیان کرد: باید توجه کرد که از هر واحد اهدای خون کامل سه فرآورده پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز فشرده شده گرفته می‌شود، بر همین اساس با اهدای یک واحد خون به نجات سه بیمار منجر می‌شود.

مدیرعامل انتقال خون استان همدان در رابطه با ذخیره خون اعلام کرد: خوشبختانه در حال حاضر ذخیره خونی استان کامل است و تنها مشکل ما در تامین پلاکت خون است برای همین از آنجا که می‌دانیم مردم نوع‌دوست و شریف در شرایط سخت به یاری همنوعان خود می‌آیند برای تامین پلاکت خونی استان فراخوان اعلام کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها