«جام‌جم» بررسی می‌کند

انرژی در اروپا کوپنی شد

رئیس کمیته تجارت پارلمان اروپا طی اظهاراتی تأکید کرد که اتحادیه اروپا باید علیه قانون بحث برانگیز «کاهش تورم ایالات متحده» (IRA) به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کند.
کد خبر: ۱۳۸۹۵۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، برند لانگ، رئیس کمیته تجارت پارلمان اروپا روز شنبه در گفتگو با روزنامه برلینر مورگن پست تأکید کرد که اتحادیه اروپا باید علیه قانون بحث برانگیز «کاهش تورم ایالات متحده» (IRA) به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کند.

وی گفت: گمان من این است که مذاکرات بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده نمی تواند به رسیدن به توافقی حتی در مورد تغییرات کوچک در اجرای IRA کمک کند. ساختار اساسی IRA همچنان پابرجا خواهد ماند.

این نماینده پارلمان اروپا پیش از نشست شورای تجارت و فناوری اتحادیه اروپا و آمریکا در روز دوشنبه که قرار است در آن بسته قانون IRA مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: در این زمینه، لازم است اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده به سرعت به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

وی افزود که این شکایت به روشن شدن اینکه اقدامات ایالات متحده به وضوح با مقررات سازمان تجارت جهانی سازگار نیست، کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش،IRA یک بسته حمایتی و اجتماعی 430 میلیارد دلاری است که توسط کنگره ایالات متحده در ماه اوت تصویب شد. هدف این بسته کمک به مبارزه با تورم و کاهش قیمت انرژی و همچنین مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

این قانون معافیت‌های مالیاتی سخاوتمندانه را برای شرکت‌های آمریکایی که در زمینه انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌کنند در نظر گرفته است و یارانه‌های قابل توجهی را برای خودروهای الکتریکی داخلی، باتری‌ها و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر ارائه می‌کند.

این اقدام نگرانی‌هایی را در اتحادیه اروپا برانگیخته است و بسیاری هشدار می‌دهند که این قوانین «حمایت‌گرا» ممکن است نسبت به شرکت‌ های اروپایی «تبعیض‌ آمیز» باشد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، طی اظهاراتی یارانه‌های قانون حمایتی IRA را «فوق تهاجمی» خواند، در حالی که رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، خواستار واکنش قوی بروکسل به این قانون شده است.

در عین حال، تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا به روزنامه ژورنال دو دیمانش گفت: این قانون باعث عدم تعادل رقابتی بین اتحادیه اروپا و سایر خریداران کالاهای آمریکایی می شود.

وی خواستار ایجاد «صندوق حاکمیت اروپایی» شد که بتواند از پروژه‌های صنعتی در این بلوک حمایت کند.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها