استاندار همدان برای چندمین بار و با تاکید بر اینکه آب آشامیدنی و مصرفی در این شهر سالم و بهداشتی است ، گفت: رسانه های معاند با دروغ پردازی و شانتاژهای خبری و تبلیغاتی به دنبال آن هستند که به شهروندان همدانی القا کنند، آب این شهر آلوده است.
کد خبر: ۱۳۸۵۶۰۳

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان در جلسه شورای آب استان همدان اظهار داشت: این رسانه ها که همواره به دنبال بهانه ای برای اهداف شوم تبلیغاتی خود هستند، حتی می خواهند با غرض ورزی نتایج آزمایش ها در این راستا را هم زیر سئوال ببرند.

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی همدان مراحل متعدد نمونه برداری قبل و پس از تصفیه آب را طی کرده است، افزود: ما به مردم اطمینان می دهیم اکنون آبی که از شیر مشترکان شهر همدان خارج می‌شود به طور کامل بهداشتی و میزان آرسنیک و سایر املاح آن کم تر از استاندارد ملی و حتی جهانی است.

قاسمی فرزاد گفت: اگر چه آب خام در شهر همدان تا حدودی املاح دارد اما در فرآیند تصفیه این املاح از بین می رود و بر اساس آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های تهران و استان میزان آرسنیک این آب بین ۲۵ تا ۴۰ میکرون بود که پس از تصفیه به صفر تا ۲ میکرون رسیده است.

وی همچنین با اشاره به پروژه آبرسانی به همدان نیز گفت: این طرح که از حدود ۱۸ سال قبل عملیات اجرایی ان آغاز شده در طول این مدت ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و کارهای فنی پیچیده‌ای داشت که ۲ سال نیاز به اجرا داشت و با اقدامات به موقع دولت سیزدهم در طول ۶ ماه تکمیل و آماده بهره برداری قرار گرفت.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: با همکاری وزارت نیرو مجوز حفر ۳۰ حلقه چاه پدافندی نیز صادر شد تا در شرایط بحرانی و اضطراری، مشکلی برای تامین آب آشامیدنی شهر همدان وجود نداشته باشد؛ از این تعداد تا کنون ۲۰ حلقه چاه حفاری شده است به رگه‌های خوبی از آب برخورد کرده و دبی مناسبی دارد.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان با آزمایش های متعدد ودقیق و همچنین وزارت نیرو نیز با بررسی های فنی خود سلامت آب شرب همدان را تایید کرده اند و هر کسی می تواند آن را آزمایش و نتایج مربوط را اعلام کند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه با وجود اینکه کشور در خشکسالی مفرطی است، وظیفه داریم آب آشامیدنی و سالم شهروندان را تامین کنیم، افزود: معاندین در جهت شبهه افکنی و ایجاد نارضایتی در بین مردم شهر همدان هستند

قاسمی فرزاد در بخش دیگری از سخنان یادآور شد: مردم باید الگوی مصرف آب را رعایت کنند و آبی که با صرف هزینه های سنگین و تلاشهای بی وقفه در اختیار آنان قرار گرفته است را بدرستی استفاده کنند.

استاندار همدان در باره اینکه برخی مدعی می شوند چرا از قبل برای قطع آب برای چندین ساعت اقدام نشده بود که کار به مشکل بحران آب بیانجامد، گفت: براساس نظر کارشناسان و از نگاه فنی قطع آب کمتر از هشت ساعت تاثیر گذار نیست.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی است، از مسئولان جهاد کشاورزی خواست با برنامه ریزی های لازم زمینه استفاده بهینه از آب در آبیاری مزارع و باغات را انجام دهند استفاده از فناوری در کشاورزی اجتناب ناپذیر دانست.

قاسمی فرزاد بر استفاده مناسب از پساب ها تاکید کرد و گفت: حتی کشورهای پیشرفته با میانگین بارش ۳ هزار میلیمتر از پسابها به شکل برنامه ریزی شده استفاده می کند که لازم است در این مورد تدابیر لازم اندیشیده شود.

بالاترین مقام اجرایی کشور از جهاد سازندگی خواست در زمینه فرونشست زمین نیز بررسی های لازم را انجام دهد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان همدان هم در سخنانی در این نشست گفت: فرایند تصفیه آب بارها با نمونه گیری از آب آشامیدنی سطح شهر همدان راستی آزمایی شد ه و سلامت و بهداشتی بودن آن از سوی مراجع ذیصلاح تایید شد.

محمد ضروری گفت: وارد سومین سال خشکسالی شده ایم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مشکلات را حل کنیم.

باقری شکیب کارشناس هواشناسی نیز گفت: سال گذشته از لحاظ درصد کاهش آب در کشور رتبه ششم را داشتیم و حدود ۴۰ درصد آب کمتر از میانگین بلند مدت داشتیم.

وی افزود: بطور میانگین سالی یک تا یک و نیم درجه افزایش دما داریم و سال آینده نیز به همین شکل خواهد بود.

کارشناس هواشناسی همدان هم در این نشست با اشاره به پیش بینی وضع بارش در استان نیز گفت: در ۲ هفته آخر آبان بارش هایی در همدان داریم و برای چهار ماه آینده بارش در حد نرمال پیش بینی می شود، اما کمبودها جبران نخواهد شد.

داود شاهسوند معاون آبفا نیز در سخنانی گفت: در سال گذشته با ۷۷ درصد کاهش روان آب ها مواجه شدیم و نتوانستیم آب سد اکباتان را تامین کنیم ، امسال نیز با کاهش ۴۶ درصدی آبهای روان مواجه هستیم.

وی افزود: برداشت غیرمجاز غارت آب های زیر زمینی را در برخواهد داشت که موجب کاهش شدید آبهای زیرسطحی خواهندشد.

شاهسوند گفت: ۵۳۱چاه نصب کنتور شده است که ۷۷ درصد برنامه محقق شده است و۲هم اینک نیز ۲ هزارو ۵۱۱ حلقه چاه مجاز داریم که ۱۵۰۰ حلقه چاه فاقد کنتور است.

وی هشدار داد: شاهد کاهش سطح آبهای زیر زمینی هستیم و این وضعیت نمی تواند تا بلند مدت و بصورت پایدار تامین کننده آب همدان باشد.

علیمردان طالبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز گفت : نیاز است نشست های تخصصی مشترک در زمینه کمبود بارش باران برگزار شود و برای جلوگیری از برخی مناطق که دارای نشست زمین است و خطراتی را برای خطوط انتقال ، آب، برق و گاز به وجود آورد که با تمهیدات لازم نباید از این مساله غافلگیر شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها