کد خبر: ۱۳۷۶۵۷۷
نویسنده محمد لاهوتی - رئیس کنفدراسیون صادرات ایران

طی سال‌های گذشته، استفاده از رمزارز‌ها توسعه پیدا کرده و ورود شرکت‌های معتبر مانند تسلا توانسته توجه بسیاری را نسبت به سرمایه گذاری در این بخش جلب کند؛ اما علاوه بر سرمایه‌گذاری، قابلیت‌های این ارز از قبیل جابه‌جایی سریع، توانسته سهم رو به رشدی را در تجارت داشته باشد. البته همچنان ارز‌های دیجیتال به صورت رسمی در صورت‌های مالی برخی از کشور‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما این مقاوت در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت و برخی کشور‌ها مانند لوکزامبورگ با رسمی اعلام کردن تجارت به استفاده از ارز دیجیتال روی آورده‌اند. این حرکت آهسته کشور‌ها می‌تواند نوید فراگیر شدن آن را در بازار‌های بین‌المللی بدهد.

در ایران نیز از سال‌های گذشته در حوزه استخراج و خرید و فروش ارز دیجیتال قدم‌هایی برداشته شده، اما هنوز بانک مرکزی به صورت رسمی استفاده از آن را رایج اعلام نکرده است، اما با تصمیم اخیر دولت برای ثبت سفارش، به نظر می‌رسد روند همگام‌سازی ایران برای استفاده از این ارز‌های دیجیتال آغاز شده است.


با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی استفاده از هر ابزار و فرصتی که بتواند به گسترش تجارت خارجی منجر شود و به ارزآوری و تامین نیاز‌های کشور کمک کند، باید مورد استقبال قرار گیرد، البته نهایی شدن این موضوع نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها مانند سازمان مالیات، سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت است همکاری زنجیره‌وار دستگاه‌ها می‌تواند به توسعه تجارت از طریق ارز دیجیتال را به دنبال داشته باشد.

آن‌طور که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است، استفاده از ارز‌های دیجیتال به صورت محدود بوده و تاکنون تنها یک ثبت سفارش از طریق ارز‌های دیجیتال صورت گرفته، این ثبت سفارش نیز تنها از طریق رمزارز‌های مجوزدار بوده که منشا آن مورد تایید این نهاد مالی بوده است و آن طور که در خبر‌ها آمده، در صورت موفقیت‌آمیز بودن این روند در آینده، امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از رمزارز فراهم خواهد شد، اما فعلا در ارتباط با بحث صادرات، استفاده از این رمزارز‌ها نهایی نشده است.

پیشقدم شدن ایران برای استفاده از این ارز‌های دیجیتال را باید به فال نیک گرفت و به استفاده از این شیوه می‌توان نسبت به دور زدن محدودیت‌ها امیدوار بود، اما موفقیت این طرح در بازار‌های جهانی منوط به رسمیت شناختن ارز‌های دیجیتال در دولت‌های دیگر است. به عبارت دیگر، فراگیر شدن این ارز‌های دیجیتال به موفقیت آن کمک خواهد کرد. علاوه بر فراگیر شدن ارز‌های دیجیتال، اعلام جزئیات بیشتر از سوی سازمان توسعه و تجارت برای ثبت سفارش می‌توان نسبت به نقش‌آفرینی این ارز در آینده تجاری ایران امیدوار بود و اثرات مثبت آن را در بهبود وضعیت تجاری کشور ارزیابی کرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها