استراتژی‌های ضدچینی آمریکا کارایی نداشته است
گفت‌وگوی اختصاصی «جام‌جم» با پروفسور جان دان، استاد دانشگاه کمبریج:

استراتژی‌های ضدچینی آمریکا کارایی نداشته است

آمریکایی‌ها که هر زمانی نقطه‌ای از جهان را برای تنش‌آفرینی انتخاب می‌کنند از چند هفته قبل با مطرح کردن سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، شرق آسیا را به هم ریخته‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۸۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

چین، تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی مخالف است. اما وزیر خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ‌سفید با درخواست از چین برای ر‌فع‌تنش‌زایی در مورد این سفر مدعی شدند که پلوسی حق بازدید از تایوان را دارد و رفتارهای عصبی مقامات پکن بی‌مورد است.

این در حالی است که چین و آمریکا در سال‌های اخیر در حال یک جنگ تمام عیار در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی هستند و ۲۵ سال است سفری در این حد از سوی آمریکا به تایوان انجام نشده است.

در چنین شرایطی، این سؤال مطرح است که اگر آمریکا در موقعیتی مشابه موضع چین نسبت به تایوان قرار داشت و مقامات چینی می‌خواستند به منطقه مورد مناقشه آمریکا بروند واکنش کاخ‌سفید چگونه بود. این موضوعی است که در ماجرای تلاش برای پیوستن اوکراین به ناتو و شروع حمله روسیه به اوکراین نیز اتفاق افتاد.

آمریکایی‌ها در حالی به روسیه به عنوان یک کشور جنگ‌طلب می‌تازند که در طول دهه‌های گذشته بارها در مذاکرات با روسیه پذیرفته بودند که از گسترش بیشتر ناتو بپرهیزند، اما با وجود تمام این توافقات، به دنبال عضویت اوکراین در ناتو بودند که این به معنی استقرار موشک‌های آمریکا در مرز روسیه بود؛ موضوعی که طبیعتا از سوی مقامات روس قابل پذیرش نبود. در اینجا هم این سؤال پیش می‌آید که اگر روس‌ها، موشک‌های خود را در مرز مکزیک با آمریکا مستقر می‌کردند، موضع آمریکا چه بود.

پاسخ این سوال‌ها روشن است و تاریخ نشان داده آمریکا تمام قواعد بین‌المللی را به نفع خود تفسیر می‌کند و هرگاه که سایر کشورها در مقابل این کشور پا عقب بگذارند در آینده‌ای نزدیک شاهد اقدامات بیشتری از سوی کاخ‌سفید خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها