از سوی رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا مطرح شد

جزئیات فاصله گذاری اجتماعی در پادگان‌ها

کارشناس بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی البرز

درباره وبا و راه های پیشگیری از آن بیشتر بدانید

کارشناس بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: وبا یک بیماری حاد است که توسط میکروبی به نام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۲۲۱۲

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

دکتر تسلیمی گفت: این میکروب از طریق خوردن آب آلوده پس از عبور از معده در روده تکثیر پیدا کرده و موجب ترشح سم توکسین و افزایش دفع آب و املاح از دیواره روده می‌شود که با علامت اسهال همراه است بنابراین میکروب از طریق مدفوع انسان در محیط پخش می‌شود و آب و غذا را آلوده می‌کند.

او افزود: عامل بیماری وبا در آب، محیط‌های مرطوب، میوه و سبزی، صدف دریایی و گوشت زنده می‌ماند، ولی تحمل چندانی نسبت به خشکی و نور آفتاب ندارد و با جوشاندن آب به مدت ۱ دقیقه از بین می‌رود و منبع بیماری وبا، آب و غذای آلوده به مدفوع انسانی است.

علائم بیماری وبا

خانم دکتر تسلیمی می‌گوید: اسهال آبکی شدید و متوسط، با دفعات اجابت مزاج غیر قابل شمارش، نبودن دل درد و دل پیچه، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، عطش فراوان، فقدان تب، خون در مدفوع از علائم بیماری وبا است.

اولین شکایت بیمار احساس پری و غرغر شکم است و سپس اسهال آبکی شبیه به آب برنج بدبو دیده می‌شود.

او تصریح کرد: انتقال وبا از آب آلوده به مدفوع، آشامیدنی و خوراک آلوده مانند سبزی‌ها و میوه‌هایی که با آب آلوده شسته شده اند و آلودگی غذا‌های پخته شده بعد از تهیه، تماس مستقیم دست با ترشحات اسهالی بیمار وبائی انجام می‌شود.

برای پیشگیری چه باید کرد؟

کارشناس بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید آبی که از سلامتش اطمینان ندارید یک دقیقع جوشانده شود.

او افزود: شستشوی دست با آب و صابون قبل از غذا و بعد از اجابت مزاج از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است. خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان نیز حائز اهمیت است.

خانم دکتر تسلیمی گفت: درصورت بروز علائم و نشانه‌های بیماری از جمله اسهال حاد آبکی بدون انجام خوددرمانی به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

به گفته کارشناس بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکنون هیچ مورد مثبتی در خصوص ابتلا به این بیماری در سال گذشته و سال جاری در استان مشاهده نشده است.

با رعایت نکات ساده بهداشتی، بیماری وبا به آسانی قابل پیشگیری است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها