اولین تلاش اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) برای انجام آخرین آزمایش حیاتی موشک فوق سنگین (SLS) قبل از پرتاب، به دلیل بروز مشکلی در پرتاب‌گر متحرک این سامانه دیروز (یکشنبه) بی‌نتیجه ماند و قرار است این عملیات امروز (دوشنبه) تکرار شود.
کد خبر: ۱۳۶۰۶۲۱
به گزارش جام جم آنلاین، سامانه پرتاب فضایی فوق سنگین (موشک۳۳۲ فوتی) آمریکایی که از سال ۲۰۱۱ در حال تکمیل است، عمده‌ترین سامانه پرتاب فضایی ژرف‌کاوشگری ناسا به شمار می‌آید که دیروز قرار بود در پرتابی تمرینی آزمایش شود. این پرتاب از ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) به تعویق افتاده است. ناسا ساعت ۱۲ بامداد دیشب اعلام کرد این آزمایش به دلیل بروز مشکلی در خنک‌کننده‌های پرتابگر متحرک به تعویق می‌افتد.

این پرتاب تمرینی به نام تمرین لباس مرطوب (wet dress rehearsa) همه مراحل پرتاب را بدون پرتاب واقعی موشک شبیه‌سازی می‌کند. این تمرین شامل راه اندازی موشک فوق سنگین و فضاپیمای اوریون، بارگذاری پیشران‌های فوق‌خنک‌کننده در مخازن تانک، انجام مراحل شمارش معکوس به صورت کامل، برگرداندن ساعت و شمارش معکوس و تخلیه مخازن است.

خانم شارلی بلک‌ویل تامپسون مدیر برنامه آرتمیس ناسا در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگاران گفت که یکی از خنک‌کننده‌ها درست کار نمی‌کرد و مهندسان آن را بررسی کردند؛ اما مشکل حل نشد و مدیر برنامه‌ها از خنک‌کننده اضافی استفاده کرد، ولی بعد متوجه شدیم آن خنک‌کننده هم مشکل دارد و تصمیم گرفتیم پرتاب را متوقف و مشکل را بررسی و حل کنیم.

وی افزود: بررسی و رفع این مشکلات حدود چهار یا پنج ساعت به طول می‌انجامد و بر این اساس تلاش دوباره برای بارگذاری پیشران‌ها در موشک اوایل وقت دوشنبه ممکن است. تنها مشکل دیروز کار نکردن خنک‌کننده‌ها بود که گروه‌های متخصص در حال بررسی آن هستند.

در صورتی که ناسا موفق به انجام این پرتاب تمرینی نشود، برنامه‌های بعدی به این امر بستگی دارد که آمادگی‌های مورد نیاز برای پرتاب تا کجا پیش رفته باشد.

مایکل سرافین مدیر برنامه آرتمیس ناسا گفت اگر متخصصان در بارگذاری پیشران‌ها تا نقطه مشخصی پیش رفته باشند، ناسا باید چند روز فعالیت‌ها را متوقف کند تا ذخایر هیدروژن مایع این سامانه دوباره پر شود. همچنین در صورتی که عملیات قبل از رسیدن به آن نقطه مشخص متوقف شده باشد، ممکن است ناسا فردا (سه‌شنبه) را انتخاب کند.

این پرتاب تمرینی آزمایش اصلی و نهایی پیش از پرتاب سامانه پرتابگر فوق سنگین است که باید برای اجرای ماموریت آرتمیس یک ناسا انجام شود. برنامه آرتمیس ماموریت بدون خدمه به ماه است که قرار است ناسا برای اولین بار از این موشک یعنی سامانه پرتاب فضایی استفاده کند.
 
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها