تمرین مشترک امداد هوایی پایتخت با سناریوی بحران زلزله با حضور عوامل اجرایی مرتبط با حوزه بحران شهر تهران آغاز شد.
کد خبر: ۱۳۵۸۵۳۷

به گزارش جام جم آنلاین، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه برگزاری این مانور گفت: کشور ما در گذشته تجربه تلخ بلایای طبیعی، به ویژه زلزله‌های فاجعه بار را داشته است، در این میان، استفاده از امکانات هوایی در امدادرسانی به مناطق زلزله زده، همواره، بخش جدایی ناپذیر عملیات مقابله بوده است.

علی نصیری اظهار داشت: پشتیبانی هوایی در امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله بم در سال ۱۳۸۲، یکی از تجارب قابل تأمل در امدادرسانی هوایی است، در این فاجعه که اکثر مراکز درمان منطقه به دلیل وارد آمدن آسیب‌های جدی، غیرقابل بهره برداری تشخیص داده شده بود، فرودگاه محلی شهر بم، نقطه اعزام کلیه مجروحین به دیگر شهر‌های کشور بود.

به گفته وی، حجم اعزام نیرو‌های امدادی-درمانی به این شهر و انتقال مجروحین به دیگر شهرها، تا به امروز، در نوع خود، منحصر به فرد بوده که باتوجه به گستره، جمعیت و چالش‌های ترافیکی مورد انتظار در شهر تهران پس از وقوع یک زلزله فاجعه بار، به کارگیری فراگیر امکانات هوایی کشور در مقابله با بحران ناشی از آن غیرقابل اجتناب است.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: این سازمان در سال گذشته، با هدف ارتقا سطح آمادگی پشتیبانی هوایی از عملیات امداد و نجات در زمان وقع زلزله احتمالی در شهر تهران، با همکاری پایگاه یکم شکاری شهید لشگری واقع در فرودگاه مهرآباد و سه سازمان امدادی-انتظامی آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس تهران نسبت به برگزاری اولین تمرین امداد هوایی شهر تهران براساس «دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران استان‌های معین، پیشتاز وجانشین کلانشهر تهران»، اقدام کرد که با اقبال گسترده‌ای روبرو شد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است در سالجاری نیز با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرحله جدیدی از این تمرین که شامل انتقال نیرو و تجهیزات، انتقال فرماندهان، انجام گشت‌های شناسایی هوایی، حمل و بارریزی اقلام امدادی به صورت حمل آویخته (اسلینگ) و باررریزی با چتر، انتقال مجروحین به پایگاه‌های هوایی جهت اعزام به دیگر شهرها، اطفاء حریق هوایی، تجهیز هواپیما‌های بال ثابت به امکانات مراقبت‌های پزشکی حین پرواز جهت انتقال هوایی مجروحین، بارگیری خودرو‌های عملیاتی سازمان‌های امدادی در هواپیما‌های باری، عملیات فرود از بالگرد (راپل) و عملیات پشتیبانی زمینی مرتبط است انجام شود.

به گفته نصیری، با اجرای این مانور، برخی از مشکلات و چالش‌ها و منابع مورد نیاز جهت انجام عملیات امداد هوایی برای دست اندرکاران روشن شده و انتظار می‌رود، نتایج حاصل از ارزیابی این تمرین‌ها به تدوین یک طرح جامع امداد هوایی برای زمان بحران شهر تهران منجر شود که به ایجاد یک ادبیات مشترک بین دستگاه‌های کشوری و لشگری و مشخص شدن وظایف و مأموریت‌های هریک از دستگاه‌ها منجر شود.

در شرایط زلزله تهران بار اصلی امداد بر دوش امداد هوایی خواهد بود

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: تصور می‌کنیم که در شرایط زلزله احتمالا راه‌ها مسدود می‌شوند، امدادرسانی از سایر استان‌ها و تخلیه مصدومین از تهران به استان‌های دیگر با امداد هوایی انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته اولین تمرین مشترک امداد هوایی کلانشهر تهران برگزار و امسال شاهد برگزاری دومین تمرین هستیم؛ این تمرین با سناریوی بحران زلزله در حال انجام است و ارتباطی با مسائل منطقه ندارد و هدف از آن هم افزایی دستگاه‌های امدادی برای مواجهه با بحران زلزله است.

نصیری افزود: با توجه به اینکه ما تصور می‌کنیم در شرایط زلزله امداد زمینی بار اصلی کمک رسانی را نمی‌تواند به دوش بکشد و به دلیل اینکه احتمالا راه‌ها مسدود می‌شوند، امداد رسانی از سایر استان‌ها و تخلیه مصدومین از تهران به استان‌های دیگر با امداد هوایی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با مشارکت دستگاه‌هایی مانند اورژانس، جمعیت هلال احمر و آنش نشانی و حمایت و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری و نظارت سازمان مدیریت بحران کشور هم افزایی مناسب بین دستگاه‌های مختلف را در این تمرین شاهد بودیم که در آن عملیات سوار و پیاده کردن ماشین آلاتی در حوزه آتش نشانی و خدمات شهری، عملیات تخلیه مصدومین و اطفا حریق صورت گرفت و چند تن از مدیران حوزه‌های مختلف نیز بازدیدی از ظرفیت‌های مختلف پروازی شهر تهران در بوستان ولایت، قلعه مرغی و دوشان تپه به عمل خواهند آورد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: این تمرین با کمک پنج سایت پروازی، ۱۰ فروند بالگرد و بال ثابت انجام و چند مرحله کلی دارد؛ از ساعت ۷ُ صبح سناریوی زلزله ۶.۵ ریشتری اعلام شد و بر اساس سامانه تخمین خسارتی که در بخش EOC سازمان مدیریت بحران برآورد شد، عدد کشته ها، مصدومین و افراد نیازمند امداد احتمالی استخراج و بر اساس آن برنامه ریزی انجام شد و با توجه به اینکه سطح حادثه در این سناریو E ۴ یا سطح ملی تشخیص داده شد از سازمان مدیریت بحران استمداد ملی کردیم و با صدور مجوز‌ها ظرفیت‌های امدادی به پرواز در آمدند؛ در این تمرین از بخشی از ظرفیت‌های فرودگاه مهرآباد بدون هیچ گونه ایجاد مداخله‌ای در سایر پرواز‌ها استفاده شد.

وی یادآور شد: شهروندان تهرانی این اطمینان خاطر را داشته باشند که افرادی در شهر هستند که حتی در شرایطی که حادثه‌ای رخ نداده به ایمنی آن‌ها فکر می‌کنند.

گسترش پایگاه‌های اورژانس در پایتخت

همچنین رییس مرکز اورژانس تهران با اشاره به همکاری شهرداری و اورژانس برای گسترش پایگاه‌های اورژانس در پایتخت گفت: قرار است زمین‌هایی از سوی شهرداری در مناطقی که نیاز داریم در اختیار ما قرار بگیرد تا اورژانس بتواند با تمام توان در خدمت مردم تهران باشد.

یحیی صالح طبری در حاشیه تمرین مشترک امداد هوایی کلانشهر تهران با سناریوی بحران زلزله گفت: برای آمادگی در هر بحرانی یک تمرین مشترک نیاز است تا فهم مشترک از کار‌های تیمی انجام شود؛ این تمرین نیز برای تفهیم مفاهیم مشترک برای سازمان‌های خدماتی و امداد رسانی در سطح شهرستان تهران است و سازمان‌های درگیر نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی می‌کنند تا در مواقع بحران نقاط ضعف مانع از خدمات رسانی مناسب نشوند.

وی با بیان اینکه بزرگترین نقطه ضعف می‌تواند عدم هماهنگی در کار تیمی و مشترک باشد که این تمرین به ایجاد انسجام و هماهنگی کمک می‌کند، افزود: ناوگان اورژانس تا حدودی فرسوده است، اما در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده که آمبولانس‌های جدیدی وارد ناوگان کشور شود که با این کار کمبود‌ها برطرف می‌شود.

رییس مرکز اورژانس تهران با اشاره به نقش مهم مردم در بحران‌ها خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که هر خانه‌ای در تهران در مواقع بحران یک همیار اورژانس داشته باشد و هر فردی بتواند اقدامات اولیه در هنگام مواجهه با بیمار را انجام و با باید‌ها و نباید‌ها در این مواجهه آشنا باشد.

وی همچنین درباره همکاری شهرداری و اورژانس برای گسترش پایگاه‌های اورژانس در تهران بیان کرد: جلسات متعددی با شهردار تهران و مدیر بحران شهرداری داشتیم و با همکاری‌های شهرداری در مناطقی که نیاز داریم زمین‌هایی از سوی شهرداری در اختیار ما قرار خواهد گرفت تا اورژانس بتواند با تمام توان در خدمت مردم تهران باشد.
 
تمرین مشترک امداد هوایی پایتخت با سناریوی بحران زلزله با حضور عوامل اجرایی مرتبط با حوزه بحران شهر تهران در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و همچنین فرودگاه بین المللی مهرآباد برگزار شد.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها