نگاهی به 8 آذر 1376 ؛ دو روز مانده به بیست‌و‌چهارمین سالگرد پیروزی تاریخی ایران مقابل استرالیا

روزی که استرالیـا را فتح کردیم (+گزارش تصویری)

ویرا در گفت‌وگو با جام جم از حرف‌هایش بین دو نیمه بازی ایران - استرالیا می‌گوید

گفتم نگران استرالیا نباشید

امروز سالگرد بازی تاریخی ایران و استرالیاست. دیداری که دهه پنجاهی و شصتی‌ها روایت‌ها از آن دارند. هرکس خاطره‌ای از این بازی تعریف می‌کند. این قصه‌ها تمامی ندارند؛ شبیه به کتابی که انگار سطر پایانی به آن نوشته نخواهد شد.
کد خبر: ۱۳۵۰۲۹۳

از این بازی قصه‌ها می‌گویند. اگر در بدترین شرایط ممکن از چهره‌های دوست داشتنی نسل 98 درباره ایران و استرالیا بپرسید، اخم‌شان را در هم می‌شکنند و با خنده از آن شب تاریخی حرف می‌زنند. از اینکه در زمین چه حسی داشتند، بین دو نیمه چکار کردند، در نیمه دوم چطور به بازی برگشتند، از پایان مسابقه، از سفر معروف با هلیکوپتر دو ملخه به ورزشگاه آزادی و هزار چیز  دیگر.

یکی از دوست داشتنی‌ترین تصاویر بعد از بازی ایران و استرالیا، لحظه در آغوش گرفتن جواد زرینچه توسط پیرمرد مهربان است؛ والدیر ویرا. او که بعد از ناکامی مایلی کهن سرمربی تیم‌ملی شد و همراه با ایران جادو کرد. ویرا این روزها در مسیر هوایی آلمان-برزیل در رفت و آمد است. به قول خودش گهگاهی هم به بارسلونا سر می‌زند تا بازی تیم محبوبش را ببیند. هرسال همین موقع او هم مثل تمام ایرانی‌ها یاد آن بازی معروف می‌افتد. دیداری که می‌گوید در قلبش حک شده و هرگز آن را فراموش نخواهد کرد. با ویرا حرف می‌زنید، انگار هنوز در همان شب مسابقه باقی ماند. حرف‌هایش بوی تازگی می‌دهد. یکی از  روایت‌های شیرین او و تمام بازیکنان تیم‌ملی، اتفاقات رختکن در بین دو نیمه است. نقل از ویرا خطاب به بازیکنان گفته بود: «به زمین بروید و هر کاری که خودتان می‌توانید انجام دهید.»

سر وقت ویرا رفتیم تا از او در این باره سوال بپرسیم. سرمربی وقت تیم‌ملی در پاسخ به این سوال روزنامه جام جم می‌گوید: «همان‌طور که قابل تصور است، پس از 45 دقیقه که استرالیا فشار زیادی به ما آورد و به نوعی ما را خفه کرده بود، فضای رختکن تقریبا عصبی، مضطرب و کمی شکننده بود. من ابتدا تلاش کردم همه را آرام و سپس با نشان دادن اعتماد به‌نفسم آنها را تهییج و تشویق کنم. تنها چند کلمه استفاده کردم که به یاد آن‌ها بیاورم چقدر از فرصت بازی در چنین استادیومی خوشحال هستند. پیام من این بود:«نگران استرالیا نباشید». آن‌ها بیش از ما دویدند که این طبیعی است چون این سبک بازی آن‌ها بود. ما ایران هستیم و باید تلاش کنیم و فوتبالی را بازی کنیم که دوست داریم و از آن لذت می‌بریم. ما دوست داریم در زمین چمنِ خوب بازی کنیم پس بیایید بهترین بازی ممکن را انجام دهیم. نه فقط جنگیدن که باید طوری بازی کنیم که می‌توانیم، طوری که دوست داریم و طوری که از آن لذت می‌بریم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها