کبودی معمولا در نتیجه آسیب دیدگی بافت ظاهر می‌شود و موجب تغییر رنگ پوست بدن می شود.
کد خبر: ۱۳۴۳۶۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، به دنبال وارد شدن ضربه و آسیب دیدن عروق خونی، خونریزی زیر پوست اتفاق می افتد و کبودی شکل می‌گیرد همچنین کبودی‌ها ممکن است به دلایل مختلف ظاهر شود.

در برخی از موارد علت آن مشخص نیست اما گاهی اوقات بدن به خودی خود دچار این مشکل می‌شود.

گاهی اوقات بروز بی دلیل کبودی روی بدن می‌تواند نشانه ای از وجود بیماری باشد. روزنامه تایمزآو ایندیا در گزارشی به برخی از این عوامل اشاره کرده است:

اختلالات خونریزی: اختلالات خونریزی یکی از شایع ترین دلایل کبودی به حساب می آیند. اختلالات خونریزی گروهی از بیماری ها هستند که باعث می‌شود خون لخته نشود یا خیلی آهسته لخته شود. اختلالات خونریزی مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند از شایع ترین علل کبودی هستند. علت بروز این اختلالات سطح پائین یا نبود پروتئینی برای لخته شدن خون است.

سرطان: برخی انواع سرطان های مرتبط با خون یا مغز استخوان که با عنوان سرطان خون یا لوسمی شناخته شده هستند، ممکن است منجر به کبودی شود. افراد مبتلا به سرطان خون احتمالا بیشتر دچار کبودی می شوند زیرا بدن آنها پلاکت کافی برای توقف خونریزی عروق خونی تولید نمی کند.

مصرف مواد الکلی یا بیماری کبد: مصرف مواد الکلی می تواند منجر به مشکلات کبدی مانند سیروز شود. هنگامی‌که بیماری های کبدی پیشرفت کنند و پیچیده تر شوند، تولید پروتئینی در کبد که برای لخته شدن خون بسیار مهم است، محدود می‌شود. این شرایط ممکن است منجر به خونریزی و کبودی شود.

کمبود ویتامین C یا K: کمبود ویتامین C می تواند منجر به بیماری هایی مانند اسکوربوت شود. این عارضه بیشتر منجر به خونریزی لثه، ظاهر شدن زخم های بی دلیل و کبودی شود علاوه بر این ویتامین K که یک ماده مغذی مهم است و به لختگی خون کمک و خونریزی را متوقف می کند، برای جلوگیری از هرگونه کبودی بسیار مهم است. کمبود این ویتامین نیز می تواند باعث افزایش ناگهانی علائم کبودی در بدن شود.

مصرف داروهای رقیق کننده خون: داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین می توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند و باعث خونریزی بیشتر و ایجاد کبودی شوند. به افراد توصیه می‌شود تنها با تجویز پزشک و در صورت لزوم داروهای رقیق کننده خون را مصرف کنند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها