دانستنی های سلامت

علائم گوارشی چه زمانی نشانه کروناست ؟

کرونا یک بیماری تنفسی است ولی علائم بیماری های گوارشی نظیر اسهال ، استفراغ و بی اشتهایی دارد.
کد خبر: ۱۳۳۴۹۹۴

به گزارش جام جم آنلاین، شایع‌ترین علایم کووید-۱۹ عبارتند از تب، خستگی و سرفه‌ی خشک. ۸۳ تا ۹۹ درصد افراد تب، ۵۹ تا ۸۲ درصد آن‌ها سرفه و ۴۴ تا۷۰ درصد آن‌ها نیز خستگی را تجربه می‌کنند. دیگر علایم شایع ناشی از کووید-۱۹ که شبیه آنفولانزا است عبارتند از:

• لرز
• تنگی نفس
• گلودرد
• از دست دادن حس بویایی یا چشایی
• درد عضلانی

برخی افراد ممکن است علایم گوارشی نظیر اسهال، بی اشتهایی و استفراغ نیز داشته باشند.

علائم گوارشی کرونا

برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار علایم گوارشی با یا بدون علائم تنفسی می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا که بیماری خفیفی داشتند، دچار علایم گوارشی شده اند. در یک مطالعه‌ی اخیر دیگر هم مشخص کرد که چیزی بین ۳ تا ۷۹ درصد افراد مبتلا به کووید-۱۹ علایم گوارشی را تجربه می‌کنند.

اسهال

عموما اسهال در افراد مبتلا به کووید-۱۹ شایع است. کارشناسان بیماری‌های گوارشی ۲۰۶ مورد خفیف ابتلا به کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. محققان این مطالعه دریافتند که ۴۸ نفر فقط علایم گوارشی و ۶۹ نفر نیز هم علایم گوارشی و هم علایم تنفسی را نشان می‌دهند. در ۱۹.۴ درصد از مجموع ۱۱۷ نفری که دچار ناراحتی گوارشی بودند، اسهال اولین علامت بیماری بود.

استفراغ

تحقیقات مشخص کرده که استفراغ در کودکان مبتلا به کووید-۱۹ بسیار شایع‌تر از افراد بزرگسال می‌باشد. محققان تمام مطالعات بالینی کووید-۱۹ و گزارش‌های موردی مرتبط با مشکلات گوارشی که در فاصله‌ی دسامبر ۲۰۱۹ تا فوریه‌ی ۲۰۲۰ منتشر شده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها دریافتند که ۳.۶ تا ۱۵.۹ درصد از بزرگسالان دچار استفراغ شدند این در حالی است که این عدد در کودکان ۶.۵ تا ۶۶.۷ درصد بود.

بی اشتهایی

بسیاری از افراد مبتلا به کووید-۱۹، دچار بی اشتهایی می‌شوند که اغلب با دیگر علایم گوارشی همراه است. بر اساس همان مطالعه‌ی انجام شده در بیجینگ، حدود ۳۹.۹ تا ۵۰.۲ درصد از افراد دچار بی اشتهایی می‌شوند.

دیگر علایم گوارشی

افراد مبتلا به کووید-۱۹، علایم گوارشی متعدد دیگری را نیز گزارش کرده اند. بر اساس مطالعه‌ی انجام شده در بیجینگ ۱ تا ۲۹.۴ درصد از افراد دچار تهوع، ۲.۲ تا ۶ درصد دچار درد شکم و ۴ تا ۱۳.۷ درصد نیز دچار خونریزی گوارشی می‌شوند.

آیا داشتن اسهال بدون تب امکان پذیر است؟

برخی افراد ممکن است بدون داشتن علائم مشابه آنفولانزا نظیر تب، دچار اسهال شوند. اسهال می‌تواند اولین علامت کرونا باشد. در برخی موارد ممکن است علایم شبیه آنفولانزا پس از اسهال ظاهر شوند. برخی افراد ممکن است فقط دچار علایم گوارشی شوند بدون آنکه دیگر علایم شایع‌تر را از خود نشان دهند.

ارتباط میان کووید-۱۹ و علائم گوارشی چیست؟

مطالعه نشان می‌دهد که ویروس عامل کووید-۱۹ می‌تواند از طریق گیرنده‌های سطحی مختص آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ (ACE ۲) وارد دستگاه گوارش شود. تعداد گیرنده‌های این آنزیم در مجاری گوارشی ۱۰۰ برابر بیشتر از مجاری هوایی می‌باشد.

اگر فرد از قبل دچار اختلالات گوارشی باشد چه باید کرد؟

افراد مبتلا به اختلالات گوارشی نظیر بیماری التهابی روده (IBD) در خطر بیشتری برای ابتلا به برخی عفونت‌های ویروسی قرار دارند. با این حال، تحقیقات انجام شده هنوز به شواهدی که نشان دهد امکان ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به IBD بیشتر از افراد سالم می‌باشد دست پیدا نکرده اند. اطلاعات جدید در مورد کرونا به سرعت در حال افزایش است. با افزایش اطلاعات ما در مورد این بیماری ممکن است به این نتیجه برسیم که IBD باعث افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا می‌شود. طبق نظر محققان یک مرکز IBD در شهر میلان، افراد مبتلا به IBD باید بیشتر از دیگران موارد احتیاطی زیر را رعایت کنند تا به ویروس آلوده نشوند:

•شستشوی مکرر دست‌ها
•پوشاندن صورت در هنگام سرفه یا عطسه
•دوری از افراد دارای علایم شبه آنفولانزا
•ماندن در خانه در صورت امکان

برخی از دارو‌های مورد استفاده در درمان IBD ممکن است سیستم ایمنی فرد را سرکوب کنند. سازمان بین المللی مطالعه بیماری التهابی روده، فهرستی از توصیه‌های مربوط به ویروس کرونا و چگونگی مدیریت IBD منتشر کرده است. با این حال، بین متخصصان دیگر نظرات مختلفی در مورد گایدلاین‌های منتشر شده وجود دارد. چنانچه IBD دارید و آزمایش ویروس کرونای شما مثبت شده است با پزشک خود در مورد مصرف یا عدم مصرف برخی دارو‌ها مشورت نمایید.

در صورت داشتن علایم گوارشی چه باید کرد؟

علایم گوارشی نظیر اسهال، بی اشتهایی و یا تهوع می‌توانند علل متعدد دیگری غیر از کووید-۱۹ نیز داشته باشند. داشتن هیچ یک از این علایم به معنای ابتلای قطعی به کووید-۱۹ نمی‌باشد، با این حال این موارد می‌توانند علائم هشدار اولیه باشند. می‌توانید علائم گوارشی کووید-۱۹ را با مصرف مقدار مناسب آب، پرهیز از مصرف مواد غذایی که باعث ناراحتی دستگاه گوارش می‌شوند و استراحت کافی درمان کنید.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها