سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در گفتگو با جام جم:

هزینه هر دانش آموز ۸۰۰ تا ۱۲۰۰یورو است

درباره مدارس ایرانی خارج کشور  حرف و حدیث زیاد است،از هزینه‌های گزافی که در سال برای هر دانش آموز خرج می‌شود تا حقوق‌های کلانی که هر معلم اعزامی دریافت می‌کند و بهترین بهانه است برای شکل گیری رقابت و رابطه بازی.این همه هزینه، اما برای تحصیل حداکثر ۱۱هزار دانش آموز  می‌شود که اگر مقایسه شود با جمعیت ۱۴ میلیون نفری دانش آموزان داخل کشور که اغلب خانواده هایشان برای گرداندن امورات مدرسه دست به جیب می‌شوند،   نوع دیگری از تبعیض آموزشی رو می‌شود.این موضوعات بخشی از گفت و گوی ما با میترا تیموری، سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور است.
کد خبر: ۱۳۳۲۴۱۷

در سال تحصیلی99-1400 در مدارس خارج کشور چند دانش آموز  زیر نظر چند معلم و در چند مدرسه درس خواندند؟

ایران در 37 کشور جهان و در 56شهر،  91 مدرسه دارد که 1339 معلم و کادر اداری در آنها مشغول هستند.  تعداد دانش آموزان هم حدود 11هزار نفر است به طوری که برای سال تحصیلی پیش رو 10هزار و 583نفر ثبت نام کرده اند که البته هنوز ثبت نام ها کامل نشده و به این آمار افزوده خواهد شد.

آیا در سال های اخیر مدرسه ای در خارج کشور تعطیل شده؟ اگر بله،  چرا؟

بله،  تعدادی مدرسه به علت نبود دانش آموز و تعداد اندکی به علت نبود فضای آموزشی و یا روابط سیاسی بین دو کشور تعطیل شده اند.

کرونا بر نظام آموزشی ایران و جهان تاثیراتی داشته. این بیماری با مدارس خارج کشور چه کرد؟

کرونا آموزش را تعطیل یا مختل نکرد اما باعث شد اکثر مدارس ما به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری برگزار شوند.

وضعیت تحصیل دانش آموزان  در سال تحصیلی که گذشت چگونه بود؟ آیا همه آنها توانستند در خرداد قبول شوند؟

  1. 91 درصد دانش آموزان در خرداد قبول شدند اما بقیه باید در شهریور امتحان بدهند.

دانش آموزان مدارس برون مرزی ایران معمولا در چه رشته هایی درس می خوانند؟

در مدارس خارج کشور رشته های فنی و حرفه ای نداریم.  شاخه کاردانش هم در رشته های کامپیوتر و حسابداری فقط در کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.  اما رشته های ریاضی، تجربی و انسانی را در همه کشور ها داریم.

رغبت دانش آموزان بیشتر به سمت کدام یک از این رشته هاست؟

به ترتیب ریاضی، تجربی و انسانی.

در مدارس داخل کشور برای اینکه توازن میان دانش آموزان در رشته های مختلف برقرار شود نوعی اجبار در هدایت تحصیلی وجود دارد.  آیا این اجبار در خارج کشور هم وجود دارد؟

خیر، اجبار در کار نیست و هدایت تحصیلی بر اساس توان، استعداد، ظرفیت و انگیزه دانش آموزان انجام می شود.

گفته می شود برخی ماموران نظام ترجیح می دهند فرزندانشان در مدارس بومی درس بخوانند نه در مدارس ایرانی خارج کشور. این را تایید می کنید؟

در کشورهایی که مدرسه ایرانی وجود دارد فرزندان ماموران در این مدارس درس می خوانند اما در کشورهایی که مدرسه نداریم طبیعی است که به مدارس خارجی می روند.

چه قدر روی جذابیت تحصیلی مدارس ایرانی کار کرده اید و این مدارس تا چه حد در جذب دانش آموزان خارجی موفق هستند؟

تا حد توان سعی کرده ایم معلم با کیفیت اعزام کنیم.  البته سال گذشته به علت مشکلات ارزی در این زمینه موفق نبودیم.  اما امسال حتما به این مساله فکر کرده ایم.  ما در شبه قاره،  دانش آموز پاکستانی و افغانستانی زیادی داریم.  در سایر کشورها هم بعد از ایرانیان مخاطبان ما بیشتر دانش آموزان افغانستانی هستند.

برای هر دانش آموز ایرانی خارج کشور در سال چه قدر خرج می شود؟

سرانه هر دانش آموز به طور میانگین 800تا 1200 یورو است که این مبلغ به غیر از هزینه فضا و امکانات است که از کشوری به کشور دیگر فرق دارد.  این هزینه ها شامل تامین نیروی انسانی و هزینه های جانبی است.

میانگین دریافتی معلمان اعزامی چه قدر است؟

ماهانه به هر معلم 3800تا 4000 یورو پرداخت می شود که شامل فوق العاده اشتغال و حق مسکن نیز هست.

مهم ترین نقاط ضعف و قوت مدارس خارج کشور را چه می دانید؟

به نظرم کاهش دغدغه ایرانیان مقیم خارج،  گسترش زبان و خط فارسی، فراهم کردن زمینه آموزش و تحصیل برای دانش آموزان ایرانی و حفظ و تقویت هویت ایرانی اسلامی مهم ترین نقاط قوت است. اما تنگناهای مالی برای اعزام نیروی انسانی و تامین فضا و تجهیزات،  همچنین تهدیدات و مشکلات امنیتی در برخی کشورهای در حال جنگ و مشکلات کنسولی از جمله صدور روادید برای معلمان از نقاط ضعف و موانع موجود است.

به نظرتان وزیر آینده آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت این مدارس باید چه اقدامی انجام دهد؟

لازم است وزیر آینده بودجه لازم را برای اعزام معلمان با کیفیت اختصاص دهد و موانع مالی سر راه ارتقا کیفیت را کاهش دهد.  همچنین به نظرات کارشناسی متخصصان و مرکز مدارس خارج کشور برای اجرای طرح به گزینی معلمان اعزامی توجه کند.  در عین حال چانه زنی لازم را با وزارت خارجه برای تامین فضا و امکانات و سهولت دریافت ویزا داشته باشد.

 

مریم خباز، جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها