رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران:

بیش از نیمی از سالمندان ایرانی فاقد دندان هستند

کرونا، کوید ۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹، برای اولین بار در چین مشاهده شد و دانشمندان معتقدند این بیماری به زودی از بین نمی‌رود.
کد خبر: ۱۳۲۱۲۷۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، عفونت با ویروس کرونا یا کووید-۱۹، برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین گزارش شد و به سرعت شیوع یافت و موارد ابتلا به آن افزایش یافت. با گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی، موارد ابتلا به عفونت با ویروس کرونا در اکثر کشور‌های جهان مشاهده شد و به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی در مارس سال ۲۰۲۰ پاندمی (همه گیری) این ویروس را اعلام کرد.

عفونت با ویروس کرونا، تاکنون ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و نزدیک به ۱ میلیون نفر را به کام مرگ کشیده است. بر پایه گزارش‌های موجود، میزان مرگ و میر عفونت کرونا به طور کلی حدود ۳/۲% تخمین زده می‌شود.

کرونا یا کووید ۱۹ چیست و دانشمندان درباره این بیماری چه می‌گویند؟

کرونا، کوید ۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹، برای اولین بار در چین مشاهده شد و دانشمندان معتقدند این بیماری به زودی از بین نمی‌رود.

کرونا ویروس در دسامبر ۲۰۱۹، برای اولین بار در شهر ووهان در استان هوبی چین مشاهده شد. تا اوایل سال ۲۰۲۰، تقریبا اکثر کشور‌های جهان با موارد ابتلا به کرونا در کشور خود مواجه شدند و در نهایت در ۱۱ مارس سال ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی، همه گیر بودن این بیماری را تائید کرد. در ابتدا ادعا شد که این بیماری در آزمایشگاه ساخته شده است، اما بعدا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این بیماری منشا حیوانی دارد و ژنوم آن کاملا طبیعی است.

همچنین تعداد رسمی مبتلایان به کوید ۱۹ در سراسر جهان افرادی هستند که تست PCR ارائه داده باشند. هر چند برخی پزشکان، افراد را براساس علائمی که دارند، مبتلا به کرونا معرفی می‌کنند و این در آمار رسمی نمی‌گنجد. براساس آمار رسمی، ایالات متحده، بیشترین تلفات ناشی از ویروس کرونا در سطح جهان را داشته است و پس از آن برزیل و هند بالاترین آمار مرگ و میر را دارند.

در ابتدا گفته می‌شود که سالمندان بیشتر در معرض این بیماری هستند؛ اما بعدا تدروس آدانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این ویروس می‌تواند افراد جوان را هفته‌ها در بیمارستان بستری کند و حتی جانشان را بگیرد.
 
علت نامگذاری به کرونا و کویید ۱۹

بیماری کوید ۱۹، هفتمین نسل از بیماری کرونا است. کرونا در لغت به معنای تاج یا هاله است که به ویژگی ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) برمی گردد.

در ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ میلادی، سازمان بهداشت جهانی، نام ویروس جدید کرونا را که در سراسر جهان منتشر شده بود، کووید ۱۹ نامید. در آن زمان، میزان قربانیان کرونا به هزار نفر و مبتلایان به ده‌ها هزار نفر رسیده بود. بر این اساس، سازمان بهداشت جهانی ضمن خطرناک توصیف کردن این بیماری، از همه کشور‌های جهان خواست برای مقابله با این بیماری، همه کشور‌ها محدودیت‌های قرنطینه‌ای اعمال کنند. تا قبل از ۱۱ فوریه، این ویروس سارس-کو. وی ۲ (SARS-CoV-۲) نامیده می‌شد.

مقامات بهداشتی سراسر جهان خواستار این بودند که به این ویروس نام مستقلی داده شود تا با ویروس‌های دیگر سارس قابل تمایز باشد. رئیس سازمان بهداشت جهانی در آن زمان درباره انتخاب این نام گفته بود، ما به این دلیل این نام را انتخاب کردیم که به هیچ منطقه جغرافیایی، فرد، نژاد، قومیت یا حتی حیوان خاصی ارجاع داده نشود و اینکه تلفظ آن آسان باشد و فقط بر این بیماری خاص اطلاق شود.
 
علائم اصلی بیماری کوید ۱۹

با توجه به نوع کرونا ویروس، علائم می‌تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی مثل از کارافتادن بویایی و چشایی تا تب، سرفه تنگی نفس، استشمام بوی تعفن در بینی و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهرا بدون دلیل داشته باشد. این بیماری نه تنها می‌تواند ریه را آلوده کند، بلکه در مواردی کلیه و کبد را نیز درگیر کرده و حتی به بیماری‌های گوارشی و سکته قلبی نیز منجر شود. پادتن این بیماری نیز فقط چند ماه در بدن می‌ماند و بعد از آن از بین می‌رود. در حال حاضر چندین واکسن توسط شرکت‌های مختلف دارویی در سراسر جهان، مجوز گرفته اند.
 
راه‌های پیشگیری

در سال ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی، توصیه کرد، استفاده از ماسک بهترین راه پیشگیری از سرایت کرونا است. به گفته کارشناسان بهداشتی، زدن ماسک دو مزیت دارد: هم فردی را که ماسک زده از ویروس محافظت می‌کند و هم فرد آلوده، دیگران را بیمار نمی‌کند. همچنین فاصله اجتماعی از راه‌های پیشگیری انتقال بیماری است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها