یک روانشناس در خصوص چگونگی تقویت مهارت نه گفتن در کودکان و نوجوانان توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۳۱۸۸۶۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برای این که کودکتان، " نه " گفتن را یاد بگیرد باید از خانه شروع کنید و اگر شما همیشه فرزندتان را مجبور می‌کنید که خواسته هایتان را اطاعت کند و به محض دیدن واکنش منفی او، عصبانی و پرخاشگر می‌شوید، به طور مثال؛ شما هم نباید انتظار داشته باشید کودکتان به همکلاسی که می‌خواهد خوراکی هایش را از او بگیرد نه بگوید و در آینده در برابر خواسته‌های غیر منطقی دیگران مقاومت کند.

فاطمه کوهپایه زاده روانشناس، در رابطه با چگونگی تقویت مهارت " نه"  گفتن در کودکان و نوجوانان اظهار کرد: هنگامی که مهارت نه گفتن در کودکان و نوجوانان  پرورش و تقویت پیدا می‌کند کودک شما یاد می‌گیرد که حق دارد از خواسته‌هایی که از نظرش درست یا منطقی به نظر نمی‌رسند  را رد کند یا برعکس احساس می‌کند  هیچ وقت و در برابر هیچ کسی حق ندارد خواست خودش را ترجیح دهد. بنابراین، اولین " نه "‌ای که از کودکتان می‌شنوید را جشن بگیرید و به خاطر وارد شدنش به یک مرحله تازه رشد، خوشحال شوید.

وی بیان کرد: اگر از او می‌خواهید لباسی که انتخاب کرده اید را برای مهمانی بپوشد، اما به حرفتان گوش نمی‌کند به جای مجبور کردنش و گفتن " یا این کار را می‌کنی یا به مهمانی نمی‌رویم! " به او حق انتخاب بدهید و با گفتگو و همکاری، دنبال انتخاب گزینه‌ای دلچسب‌تر بگردید.

این روانشناس تصریح کرد: مهارت " نه " گفتن، یکی از مهارت‌های جرأت ورزی است که مخصوصا برای نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر به عنوان والدین نگران این هستید که چگونه به فرزند نوجوانتان نه بگویید، برای شروع بهتر است جملات زیر را مدنظر قرار دهید و به او بیاموزید که در مکالمات خود، با همسالانش زمانی که مستقیم " نه " گفتن برایش راحت نیست از برخی جملات استفاده کنید.

کوهپایه زاده افزود: "میشه چند لحظه بهم فرصت بدید؟ "، "الان یه مقدار  گرفتارم، چطوره بعدا صحبت کنیم؟ "، " اجازه میدید یه مقدار درموردش فکر کنم، بعدا بهتون خبر میدم"، "خیلی دوست دارم بهتون کمک کنم، ولی متأسفانه نمیتونم. "، " الان خودم لازمش دارم نمیتونم بهتون قول بدم. ", برخی از جملاتی هستند که نوجوانان می‌توانند به هم سن و سالان خود بگویند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها