نگاهی به معضل بی پایان در سینمای آمریکا ؛

تار عنکبوت نژادپرستی در هالیوود

یکی از تکراری ترین موضوعات در رابطه با سینمای هالیوود مسئله نژادپرستی است. این مسئله قدمتی بیش از یک قرن دارد و با وجود همه مخالفت ها و همه انتقادات و همه اتفاقاتی که در این حوزه افتاده هنوز با قدرت در جریان است.
کد خبر: ۱۳۱۶۸۰۴

به گزارش جام جم آنلاین ، نژادپرستی در هالیوود مسئله ای غیرقابل انکار در تاریخ این سینماست. نژادپرستی های مرسوم در سینمای هالیوود در شکل های مختلفی خود را نشان داده است، چه در بطن فیلم ها و چه در پشت صحنه.

اعتراض تام کروز به ساز و کار گلدن گلوب و نژادپرستی موجود در این نهاد باعث شد تا او جوایزی را که از این جشنواره گرفته بود پس بدهد.

بازگرداندن جنجالی جوایز به گلدن گلوب مسلما پایان جنجال های نژادپرستی در بدنه هالیوود نیست.

 

نژادپرستی پررنگ تا کمرنگ

فیلم های کلاسیک دهه های 40 تا 70 مملو از هنرپیشه های بلوند و چشم رنگی است. این هنرپیشه های چشم رنگی زیبایی خیر کننده ای هم دارند و قهرمان اصلی فیلم هستند. حتی در برخی از سریال ها و فیلم های نیم قرن پیش آمریکا نقش های دوم و سوم و حتی پایین تر فیلم نیز مردان و زنانی بلوند و چشم رنگی هستند و سیاهان نقشی فراتر از فرعی های دست چندم پیدا نمی کنند. آنها یا نقش خدمتکار را بازی می کنند و یا بسیار سطح پایین و پست نشان داده می شوند.

این سیاهان به ندرت تبدیل به نقش اصلی فیلم ها و قهرمانانش می شدند. اگر هم قرار بودند نقش اول فیلم باشند هرگز در شمایل یک جنتلمن و یا یک بانوی اصیل نبودند. آنها قهرمانانی رنج دیده بودند که باید رنج خود را به نمایش می گذاشتند.

اما جریان شدید نژادپرستی در فیلم های هالیوودی به تدریج به شکل های دیگری خود را نشان داد تا کمرنگ تر به نظر برسند...

 

پول سیاه، پول سفید

اهمیت سیاه و سفید در سینمای هالیوود آنچنان بالا بود که نحوه پرداخت دستمزد هم بر اساس آن تنظیم می شود که البته این یک قانون نانوشته بود. بالاترین دستمزد را هنرپیشه های بلوند و چشم رنگی آمریکایی می گرفتند. (مومشکی های سفید نیز در همین دسته قرار داشتند). سپس هنرپیشه هایی با اصالت اروپایی در رده بالاترین دستمزدها قرار داشتند.

سپس نوبت به هنرپیشه های آسیایی می رسید. سپس نوبت به دیگر رنگین پوستان و در نهایت نوبت به سیاهان می رسید که بالاترین دستمزد را داشته باشند.

بحران نژادپرستی در هالیوود به قدری شدید بود که جکی چان و جت لی با وجود اینکه در فیلم هایشان نقش اول بودند اما گاهی کمتر از هنرپیشه های آمریکایی همان فیلم ها دستمزد دریافت می کردند.

سفیدان در آمریکا بیشتر در هالیوود مورد توجه هستند و درآمد بیشتری هم دارند.

 

مبارزه نمایشی؟

هالیوود سعی کرد که در تمام سال های اخیر خود را نژادپرست بودن مبرا کند. اما حقیقت این است که تمامی این تلاش ها غیرواقعی و نمایشی بود. زمانی ویل اسمیت هنرپیشه سیاه پوست پردرآمدترین هنرپیشه هالیوود بود. سیاهان دیگری نیز در تاریخ هالیوود بوده اند که در زمینه درآمدزایی از سفیدانی همچون حتی تام کروز و دی کاپریو هم فاصله گرفته اند اما این به معنای فراموشی تاریخ تبعیض شدید نژادی در بدنه این سینما نیست.

حتی تلاش های کمپانی دیزنی برای سیاهپوست کردن برخی از قهرمانان انیمیشنی برای پاک کردن تاریخ قطور نژادپرستی در صنعت فیلم و سینمای آمریکا کافی نبود.

 

نژادپرستی بر پرده نقره ای

آیا «بر باد رفته» نژادپرستانه ترین فیلم تاریخ سینمای هالیوود است؟ چیزی که باعث سر و صدای نگرش نژادی در این فیلم شد به این برمی گردد که یکی از موفق ترین فیلم های تاریخ سینما به شمار می رود.      

واقعیت این است که نژادپرستی در بدنه هالیوود از خیلی وقت پیش آغاز شده بود، اصلا از زمانی که فیلم «تولد یک ملت» در سال 1915 یعنی 106 سال پیش بر روی پرده سینما رفت. داستان فیلم مناسبات دو خانواده آمریکایی است که یکی به ایالت های شمالی و دیگری به ایالت های جنوبی تعلق داشت. مناسبات آنها در جریان جنگ داخلی آمریکا و دوران بازسازی که پس از آن آمد به تصویر کشیده شده است. این فیلم یکی از آلوده ترین فیلم های آمریکایی از نظر نژادپرستی محسوب می شود چرا که مملو از نگرش مربوط به این موضوع است.

برخی این فیلم را نژادپرستانه ترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا می دانند. در این فیلم اعدام سیاهپوستان مورد حمایت قرار دارد.

همچنین موضوع سیاه هراسی در این فیلم به خوبی نمایان می شود، به این گونه که یک مرد سیاه مدام به دنبال زنان سفیدپوست است تا به آنان تجاوز کند.

این فیلم وانمود می کند که لغو بردگی و دادن آزادی به سیاهان آمریکا توسط لینکلن اشتباهی خطرناک بود!

فیلم بسیار بحث برانگیز دیگر در سال 1935 اکران شد؛ فیلمی به نام « پیروزی اراده». این فیلم نیز به شدت نژادپرستانه بود و سیاهان را تحقیر می کرد.

 

مشخصات سیاه پوستان در فیلم های هالیوودی

سیاهپوستان زمانی در هالیوود تصویری تکراری داشتند؛ تحقیر شده، آزاردیده، موذی، بیسواد و بدجنس. آنها افرادی سطح پایین بودند که معمولا شغل خدمتکار سفیدان را داشتند.

نقش سیاهان به تدریج پررنگ تر شد اما نه بدان معنا که بدل به قهرمان اصلی هالیوود شوند.

تصویر یک سیاهپوست نگون بخت هنوز در فیلم های هالیوودی تکرار می شود.

 

تاثیر غیرهالیوودی بر هالیوود

سینمای هالیوود در مقایسه با گذشته نسبت به مسئله سیاه و سفید محتاط تر است. اما نه به این دلیل که به درک کاملی از برابری انسان ها رسیده بلکه به این دلیل که اعتراضات و انتقادات نسبت به این مسئله بیشتر شده و عواقب سنگین و بی آبرویی های وسیعی در انتظار نژادپرستان است.

از سال گذشته که جامعه آمریکایی قتل جورج فلوید به دست یک پلیس شوکه شد تبعیض نژادی وارد مرحله جدی تری شده است. در واقع می توان قتل جورج فلوید را نقطه عطفی در تاریخ مبارزه با نژادپرستی در هالیوود قلمداد کرد آن هم در حالی که این اتفاق در فضای خارج از هالیوود رقم خورده بود.

با تمام این اوصاف هالیوود این تبعیض نژادی را دوست دارد و به آن عشق می ورزد! اصلا نژادپرستی بخشی از بدنه هالیوود است و بدون آن امتیازاتی همچون جذابیت و کسب درآمد بیشتر از بین می رود.

مخالفت هالیوود با نژادپرستی بیشتر شبیه یک افسانه است تا واقعیت...

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها