معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي:

کاهش ۷ درصدی آمار سزارین در کرمانشاه

دکتر روشنی گفت: در یک دهه گذشته آمار سزارین در استان کرمانشاه از ۵۴ درصد به ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۳۱۳۵۸۰

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي اظهار کرد: این آمار نشان می دهد مادران باردار رغبت بيشتري به زايمان طبيعي پيدا کرده اند که اين استقبال در ميان مادران نخست زا نمود بيشتري دارد.

وی گفت: با هر بار سزارين ريسک بارداري پر خطر افزايش پيدا مي کند، بايد اين خطرات به مادران باردار هشدار داده شود که در این رابطه طی چند سال اخیر تلاش هاي زیادی برای آموزش مادران انجام شده، تا مادران روش باداري خود را اگاهانه انتخاب کنند.

دکتر روشنی تصریح کرد: اکنون با توجه به شيوع ويروس کرونا برگزاري کلاس هاي آموزشي متوقف شده، اما در سال هاي گذشته از هر ۱۰۰ مادر باردار، ۶۰ نفر آموزشهاي قبل از زايمان را طي کرده اند.

وی در ادامه گفت: پوشش مراقبت هاي بارداري در استان کرمانشاه بالاي ۹۵ درصد است، این مراقبتها موجب شده بيش از ۷۵ درصد مرگ و مير مادران و ۶۰ درصد مرگ و مير نوزادان کاهش پیدا کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي افزود: در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار زايمان طبيعي و سزارين در استان کرمانشاه انجام شده است که از اين تعداد ۵۳ درصد معادل ۱۳ هزار زايمان به صورت طبيعي بوده است.

وی گفت: مادران باردار از خدمات رايگان در مراکز دولتي بهره مند می شوند و در سال گذشته ۹ هزار و ۲۱۰ زايمان طبيعي در استان به صورت رايگان و بدون پرداخت هيچ هزينه اي در مراکز دولتي انجام شده است.

دکتر روشنی خاطر نشان کرد: براي افزايش زايمان طبيعي علاوه بر آموزش مادران، روش هاي کاهش درد غير دارويي نيز به کار گرفته مي شود که در این زمینه می توان از طریق رايحه درماني، گرما درماني، سرما درماني درد را در تا حد قابل تحملي براي مادران کاهش داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي در پایان اظهار کرد:حدود ۷۰ درصد زايمان هاي طبيعي توسط ماماها انجام مي شود و در حال حاضر ۸۷۰ ماما در استان کرمانشاه فعاليت دارند که تولد نوزادان را تحت نظر پزشک متخصص انجام ميدهند.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها