سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه:

ایجاد کریدور شمال - جنوب جایگزین مناسبی برای کانال سوئز است (+عکس)

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی«ودموستی» گفت: ایجاد کریدور شمال - جنوب می تواند به شکل ارزان تر و قابل اطمینان تری جایگزین کانال سوئز شده و تبادل بدون خلل کالا بین اروپا و شرق دور را تامین نماید.
کد خبر: ۱۳۱۰۰۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، جلالی روز جمعه در گفت گو با روزنامه «ودموستی» چاپ مسکو افزود: اصولا کریدورهای حمل و نقلی در جهان بر اساس معیارها و ملاک هایی انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. اما با توجه به ضرورت تسهیل و تسریع در حمل و نقل و نقل و انتقال کالا میان کشورها و مناطق مختلف جهان ایجاد مسیرهای ارزانتر و مقرون به صرفه تر از نظر اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی همواره مورد توجه شرکت ها و کشورها قرار داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های بالفعل و بالقوه تجارت و مبادلات در مسیر جدید، جذابیت­ های آن برای حضور فعال شرکت­ های لجستیک و حتی ایجاد فضای رقابتی بین آن ها قابل انتظار است بویژه نسل جدید شرکت های لجستیک طرف سوم، چهارم و پنجم که خدمات مربوط به مدیریت زنجیره تأمین را بر پایه کسب و کارهای عموماً الکترونیکی ارائه می­دهند.

وی گفت: البته درخواست ها با تأکید بر ایجاد شرکت­های مشترک فی مابین کشورهای عضو این کریدور مطرح می گردد که ضرورت دارد دولت­ها در این زمینه، ظرفیت­ سازی و بسترسازی مناسبی برای امکان تأسیس و فعالیت آن­ها را هرچه سریع­تر فراهم سازند.

جلالی اظهار داشت: انتظارات از سرعت افزایش ترافیک در این مسیر، می­ بایست واقع­ بینانه باشد. در هر صورت فرآیند چرخش از مسیرهای سنتی و روی آوردن به مسیرهای جدید، مستلزم گذر زمان جهت امکان تغییر رفتار کلیه بازیگران این عرصه، اعم از تجار، صاحبان کالا، فعالین حمل ­و نقل و رانندگان می ­باشد. لذا، تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از ترافیک قابل انتظار متناسب با واقعیات، ملاک عمل مناسبی برای اقدام مشترک کشورهای ذینفع این مسیر در حمایت از افزایش روزافزون ترافیک در آن است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی برای توسعه زیرساخت های موجود در ایران وجود دارد تا قابلیت انتقال مسیر جدید افزایش داده شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یک برنامه مشخص و هدفمند، طی دهه­ های گذشته با جدیت به توسعه زیرساخت­ها و عملیات عمرانی پرداخته و دستاوردهای بزرگی در این زمینه حاصل شده است. در حال حاضر، در صورت بهره­ گیری حداکثری از زیرساخت­های موجود و استفاده ظرفیت­ های بلااستفاده آن­ها در خاک ایران، امکان افزایش قابلیت انتقال مسیر جدید وجود دارد و البته تعریف و اجرای اقدامات و پروژه­ های مشترک در نقاط اتصالی با کشورهای همسایه، مد نظر و مورد استقبال خواهد بود.

سفیر ایران گفت: ساخت و بهره ­برداری کامل از این مسیر، مستلزم اراده کلیه کشورهای واقع در آن، جهت تکمیل زیرساخت ­ها می­باشد. در این زمینه، ضرورت دارد همسوسازی اقدامات کشورها و تمرکز روی این مسیر صورت پذیرد. لذا، در چارچوب شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب، ایجاد کمیته­ های فنی و تخصصی جهت شناسایی کامل وضعیت موجود و گلوگاه ­های زیرساختی، همچنین برنامه ریزی برای عبور چندین فقره بار آزمایشی رفت و برگشتی از این مسیر و تهیه گزارش ­های تحلیلی مشترک توسط کشورها در جهت شناسایی و رفع کلیه موانع اعم از سخت ­افزاری و نرم­افزاری، بسیار مؤثر خواهد بود.

آیا این مسیر خطرات اقتصادی و یا سیاسی دارد؟

افزایش مبادلات اقتصادی و رونق تجارت در این مسیر و بهره­ مند شدن ذی نفعان از ثمره آن، امکان مواجهه مناسب با هرگونه مخاطره سیاسی و اقتصادی و مدیریت مطلوب این دسته ریسک­ های بدیهی را، که ویژگی ذاتی و لاینفک در مبادلات بین ­المللی می ­باشد، فراهم می­ سازد. در هر صورت، این مسیر جدید، به ­عنوان یک مسیر ارزان و مقرون به صرف از نظر هزینه و زمان، در کنار سایر مسیرها مد نظر است و به موازات آن، از سایر اقدامات جهت فعال­سازی دیگر مسیرهای ممکن، با همکاری کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب، نباید غافل شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هم در اکتبر ۲۰۱۹، در جلسه باشگاه بحث والدای از وجود یک مسیر امیدوار کننده قطب شمال - سیبری - آسیا خبر داده بود.

به گفته وی، این مسیر می تواند بنادر مسیر دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند از طریق سیبری شرقی متصل کند.

راه‌گذر شمال - جنوب یا کریدور شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیمکره شرقی جهان است.

موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌است.

اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.

کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می‌شود، ۲۳ مارس ماه گذشته میلادی در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز در مسیر چین به روتردام به گل نشست.

در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین مسیرهای تجاری دریایی در جهان مسدود شد.

کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می کند ۱۶۳ کیلومتر طول دارد. ۱۰ تا ۱۲درصد حمل و نقل دریایی در جهان از طریق آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط ده‌ها کشتی استفاده می‌شود که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می‌کنند.

ایجاد کریدور شمال - جنوب جایگزین مناسبی برای کانال سوئز است (+عکس)

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها