رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضا:

قوه قضاییه انقلابی عمل کند

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی تشریح کرد

جزئیات اولین طرح "مجازات سبز" کشور در تبریز

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی جزئیات اجرای طرح "مجازات سبز" در تبریز برای اولین بار در کشور را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۰۷۲۰۳
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی جزئیات اجرای طرح "مجازات سبز" در تبریز برای اولین بار در کشور را تشریح کرد.

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ، احمد موقری در جلسه رونمایی از مجازات سبز و تقدیر از شعب صادرکننده مجازات سبز به عنوان مجازات جایگزین حبس، با اشاره به رویکرد قوه قضاییه در اعمال مجازات جایگزین حبس، کاهش آمار جمعیت زندان‌ها و پرهیز از تبعات منفی حبس، گفت: معمول ترین و عمده ترین نوع مجازات برای جایگزین حبس، جزای نقدی است اما مجازات سبز و ارائه خدمات عمومی رایگان از جمله مجازات‌های جایگزین حبس است که اولین بار در کشور با همکاری شهرداری تبریز به صورت گسترده اجرا می‌شود.

وی افزود: سامانه «سجاح» دادگستری استان که برای اولین بار در کشور ایجاد شده است، لیست خدمات مورد نیاز سازمان‌ها و ارگان‌های متقاضی اجرای مجازات جایگزین حبس در قالب ارائه خدمات عمومی رایگان توسط محکومان را در اختیار قضات محاکم قرار می‌دهد و قضات با انتخاب نوع مجازات، اقدام به صدور رای می‌کنند.

وی ادامه داد: با اعمال این روش، مجازات حبس کاهش یافته و از آسیب‌های مجازات حبس پیشگیری می‌شود.

موقری گفت: این اقدام در راستای تحقق سیاست‌های اجرایی قوه قضاییه در ارتباط با حبس زدایی، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و لزوم بهره مندی کامل از نهادهای ارفاقی و اصلاحی پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ از جمله مجازات‌ جایگزین حبس انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: طرح مجازات سبز که به منظور بازپروری شخصیت فرد محکوم، اصلاح و بازسازگاری اجتماعی او، احتراز از افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها و پیشگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی قابل تحمیل بر زندانی و خانواده او با تاکید رئیس کل دادگستری استان مبنی بر توسعه استفاده از مجازات جایگزین حبس به تناسب بزه ارتکابی، تأثیر مثبتی در زندگی فرد محکوم و خانواده او خواهد داشت.

وی اظهار کرد: خرید و کاشت و نگهداری درختان توسط محکومان، ضمن افزایش فضای سبز و درختان سطح شهر، سلامتی جسمی و روانی افراد جامعه و شادابی و طراوت و زیبایی را به ارمغان خواهد آورد.

 در این جلسه پس از رونمایی از طرح مجازات سبز، از آقایان وطن خواه رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز به عنوان اولین شعبه صادر کننده رای مربوط به مجازات سبز به عنوان مجازات جایگزین حبس و علیپور رئیس شعبه ۱۲۲ دادگاه کیفری دو تبریز به عنوان شعبه ویژه رسیدگی کننده به جرایم فضای سبز در تبریز تقدیر و تجلیل به عمل آمد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها