یک کارگردان تئاتر احتمال می‌دهد ماجرای غم‌انگیز درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان به دلیل ابتلا به کرونا، بر استقبال تماشاگران تئاتر اثر گذاشته باشد.
کد خبر: ۱۳۰۳۵۲۷
تاثیر درگذشت میناوند و انصاریان بر رویدادهای هنری
به گزارش جام جم آنلاین، حسین شهبازی که این روزها نمایش «بازگشت افتخارآمیز مردان جنگ» را روی صحنه برده است، درباره استقبال تماشاگران از اجرای این نمایش به ایسنا می‌گوید: استقبال تماشاگران به عوامل گوناگونی وابسته است. این روزها نه تنها جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر بر کم شدن تماشاگرانِ نمایش‌های خارج از جشنواره اثرگذار است بلکه حتی اتفاقاتی مانند درگذشت دو بازیکن فوتبال کشورمان به فاصله اندک، می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

او توضیح می‌دهد: هر روز تعدادی از هم‌وطنان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌دهیم ولی چون آنان را نمی‌شناسیم برای ما به عدد و رقم تبدیل می‌شوند ولی وقتی دو بازیکن محبوب را که از سال‌ها پیش می‌شناختیم و با آنان خاطره داشتیم، این چنین غم‌انگیز و با فاصله اندک از دست می‌دهیم، طبیعتا درگذشت آنان اثرگذارتر است. حتی کسانی که پیش از این چندان کرونا را جدی نمی‌گرفتند و آن را انکار می‌کردند، به این باور می‌رسند که این ویروس کشنده را باید جدی گرفت، چون دارد قربانی می‌گیرد.

شهبازی خاطرنشان می‌کند: در خبرها آمده است که این دو بازیکن در یک برنامه شرکت کرده‌اند و بعد از آن دچار کرونا شده‌اند. عموما در استودیوها موارد بهداشتی رعایت می‌شود ضمن اینکه هر دو عزیز، جوان بوده‌اند ولی کرونا نشان داده، پیر و جوان نمی‌شناسد و عملکردش در هر فردی، فارغ از سن و بیماری‌های زمینه‌ای، می‌تواند متفاوت باشد. همین موضوع سبب می‌شود برخی از افراد، کرونا را جدی‌تر بگیرند و برای حضور در مکان‌های گوناگون محتاط‌تر عمل کنند.

او ادامه می‌دهد: ممکن است همین دست به عصا شدن در تماشاگران تئاتر هم ایجاد شود و آنان نیز کمتر در سالن‌ها حضور پیدا کنند و این در حالی است که پروتکل‌های بهداشتی در تئاتر و سینما بیش از هر مکان دیگری رعایت می‌شود.

این کارگردان که برای سومین بار نمایشش را در دوران کرونا روی صحنه برده است، می‌گوید: بعد از دو بار تعطیلی، اجرای خود را از 8 بهمن ماه آغاز کرده‌ایم و با وجود همه شرایطی که توضیح دادم، باز هم میزان استقبال تماشاگران بد نیست و قرار است نمایش ما تا پایان سال روی صحنه بماند تا هم چراغ سالن روشن بماند و هم امید داریم که میزان استقبال تماشاگران به تدریج بهتر شود.

شهبازی با یادآوری تعطیلات پی در پی تئاتر در مقاطع گوناگون اضافه می‌کند: در زندگی هیچ چیزی بدتر از بلاتکلیفی و بی‌اطمینانی نیست. وقتی شما مدام با احتمالات سرو کار دارید، ناخودآگاه این موضوع، امنیت روانی شما را به خطر می‌اندازد. مثلا ما نمی‌دانیم هزینه کنیم و برای نمایش‌مان تیزر بسازیم یا نه ، چون ممکن است در همین چند روز آینده بار دیگر تئاتر تعطیل شود.

او می‌افزاید: پیش از این هم اعلام تعطیلی تئاتر به صورت هفتگی، گروه‌های نمایشی را خیلی اذیت کرد و حتی در میان گروه‌ها دو دستگی ایجاد شده بود؛ برخی از اعضا طرفدار تعطیلی اجرا بودند و بعضی دیگر علاقه‌مند به ادامه آن و همه اینها به گروه‌های نمایشی و مجموعه تئاتر ضربه‌های سنگینی زد.

این کارگردان با بیان اینکه نزدیک به یک سال از ورود کرونا می‌گذرد، می‌گوید: مسئولان ما باید در این مدت دست‌شان آمده باشد که با وجود این ویروس چگونه باید برنامه‌ریزی کنند. می‌توان بررسی کرد در مدت تعطیلی تئاتر و سینما، آمار مبتلایان به کرونا چقدر تغییر کرده است و با ارزیابی این آمار می‌توان به یک نتیجه‌گیری رسید تا این دو قشر هم تکلیف خود را بدانند.

شهبازی تاکید می‌کند: در جهان امروز برنامه‌ریزی دقیق، حرف اول را می‌زند. نمی‌توانیم مدام با احتمالات زندگی کنیم بلکه نیازمند قطعیتی هستیم که از نظر روانی به ما آرامش بدهد. فعالان تئاتر به اندازه کافی مشکلات دارند. با این بی‌برنامگی‌ها، مشکل تازه‌ای برای آنان درست نکنیم.

این کارگردان که نمایش خود را در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌برد، درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این سالن توضیح می‌دهد: از تیر ماه هر زمان که تئاتر بازگشایی شده، اجراها را دیده‌ام. در همه سالن‌ها، تب‌سنجی انجام و فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود و بعد از هر اجرا هم کل سالن ضد عفونی می‌شود. به تماشاگران توصیه می‌شود که در سراسر اجرا ماسک خود را برندارند.

شهبازی اضافه می‌کند: در سالن ما هم همه این نکات رعایت می‌شود. حتی اگر به احتمال یک درصد، نسبت به سلامت تماشاگر بی‌اعتنا باشیم، به سلامت خودمان که توجه داریم. بنابراین قطعا همه تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا پروتکل‌ها رعایت شود چراکه ابتلای یک بازیگر یا تماشاگر به کرونا در سالن تئاتر، می‌تواند ضربه بزرگی به کل تئاتر کشور بزند و دوباره سالن‌ها تعطیل خواهند شد.

او تاکید می‌کند: همانطور که گفتم بعد از ماجرای آن دو عزیز از دست رفته، باور کرونا و پایبندی به امور بهداشتی بیشتر شد ولی در سطح شهر همچنان وسایل حمل و نقل عمومی بسیار پر ازدحام هستند، همچنانکه پروتکل‌ها در بازارچه‌ها، در مجاورت دستفروش‌ها، رستوران‌ها و... خیلی کمتر از تئاتر رعایت می‌شود. اگر اصول بهداشتی در همه جا مانند تئاتر و سینما رعایت می‌شد، خیلی پیش از این می‌توانستیم کرونا را کنترل کنیم.

نمایش «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» نوشته شهرام احمدزاده است که با تهیه کنندگی امیردژاکام روی صحنه می‌رود.
این نمایش هر شب راس ساعت  18:30 در سالن انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها