افرادی که به سوزش معده مبتلا هستند غالبا از دارو‌های موسوم به PPI استفاده می‌کنند که زیاده روی در آن باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۹۹۹۸۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد از اسیدیته شدن معده رنج می‌برند، که اغلب پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین افزایش می‌یابد؛ استفاده از قرص به عنوان درمان به دلیل سهل الوصول بودن باعث می‌شود بسیاری از افراد به آن مراجعه کنند، در حالیکه این روش در صورت زیاده روی تأثیرات منفی بر سلامتی آن‌ها می‌گذارد.
 
این قرص‌ها که احساس سوزش ناشی از انتقال اسید معده به گلو را متوقف می‌کنند، جزو ۱۰ داروی برتر تجویز شده توسط پزشکان در جهان هستند.
 
اما شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از رایج‌ترین دارو‌های درمان سوزش معده با نام اختصاری (PPI)، می‌تواند منجر به بروز سایر مشکلات در معده شود.
 
کارشناسان هشدار می‌دهند که وابستگی بیش از حد به دارو‌های PPI، مانند امپرازول و لانزوپرازول، می‌تواند عامل افزایش موارد سندروم روده تحریک پذیر در دوره اخیر باشد.
 
دکتر ریحان هیدر متخصص گوارش در بیمارستان کالج دانشگاه لندن می‌گوید که این دارو‌ها برای کنترل علائم اولیه اسیدیته به خوبی عمل می‌کنند اما اثرات طولانی مدت آن‌ها می‌تواند مضر باشد.
 
او ادامه داد: از هر سه بیمار که سال‌ها از این دارو‌ها استفاده کرده اند، دو نفر آن‌ها علاوه بر نفخ شکم با مشکلات روده‌ای نیز روبرو هستند و این موضوع تصادفی نیست.
 
سوزش معده هنگامی اتفاق می‌افتد که اسید معده که برای تجزیه و هضم غذا حیاتی است، به سمت پایین گلو حرکت کند. رژیم‌های غذایی مملو از مواد اسیدی مشکلات سوزش معده را تشدید می‌کند.
 
مطالعه‌ای که اخیراً روی ۳۰۰ هزار بیمار انجام شد نشان داد که مصرف PPI برای ماه‌های متوالی با افزایش خطر ابتلا به اختلالات شکمی تا ۶۵ درصد همراه است که اسهال شایع‌ترین آن است.
 
مسئله این است که این قرص‌ها اسیدیته معده و روده را به شدت کاهش می‌دهند در حالیکه برای از بین بردن باکتری‌ها به برخی اسید‌ها در روده کوچک نیاز داریم.
 
استفاده از PPI برای مدت طولانی به معنای وجود اسید کمتر در معده و استقبال بیشتر روده باریک از باکتری هاست و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به جای حرکت در سیستم گوارش، رشد کنند.
 
باکتری‌های روده مفید هستند اما بسیاری از آن‌ها برای سلامتی مشکل ساز هستند. باکتری‌ها از قند‌های موجود در غذا‌هایی که می‌خوریم تغذیه می‌کنند و باعث روند تخمیر می‌شوند. با این کار گاز هیدروژن و متان آزاد می‌شود که منجر به نفخ شکم، تشنج و سایر علائم می‌شود.
 
بر اساس تجزیه و تحلیل سال ۲۰۱۳ توسط دانشکده پزشکی هاروارد، این بیماری که رشد بیش از حد باکتریایی روده کوچک نامیده می‌شود، در بین استفاده کنندگان قرص‌های PPI به میزان ۷ برابر بیشتر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها